کتاب «الفبای بیوگرافی مدرن» منتشر شد
کتاب «الفبای بیوگرافی مدرن» منتشر شد

کتاب «الفبای بیوگرافی مدرن»، نوشتۀ «نایجل همیلتون و هانس رندرس» با ترجمۀ «سحر وحدتی حسینیان»، به همت انتشارات ریتم و با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری نغمه آفرینش هنر، منتشر و روانه بازار کتاب شد. به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری نغمه آفرینش هنر، جواد کریم نژاد با اعلام این خبر افزود: کتاب «الفبای بیوگرافی […]

کتاب «الفبای بیوگرافی مدرن»، نوشتۀ «نایجل همیلتون و هانس رندرس» با ترجمۀ «سحر وحدتی حسینیان»، به همت انتشارات ریتم و با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری نغمه آفرینش هنر، منتشر و روانه بازار کتاب شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری نغمه آفرینش هنر، جواد کریم نژاد با اعلام این خبر افزود: کتاب «الفبای بیوگرافی مدرن» از سری کتاب‌های ترجمه ادبیات جهان در حوزۀ نشر است. محتوای این کتاب، نه الفبای نوشتن آن، بلکه الفبای آگاهی است، آگاهی از اینکه بیوگرافی چیست و بیوگرافی‌نویس کیست؟ آگاهی از حوزه‌هایی که بیوگرافی ریشه در آن دارد، آگاهی از ناهمواری‌ها و موانع راه سخت بیوگرافی، آگاهی از حق و حقوق بیوگرافی‌نویس و فرد مورد مطالعه در آن، که برای ساختارهای پُرسه‌نگاری و شرح‌حال نویسی‌های رایج، رویکردی جدید و نگاهی نو ارائه می‌دهد.

کریم نژاد مدیر انتشارات ریتم ضمن اشاره به محتوای کتاب و قلم روان و سلیس مترجم آن گفت: جغرافیای بیوگرافی جوامع با یکدیگر متفاوت است. برای ترسیم نقشۀ بیوگرافیایی هر جامعه‌ای نیاز به علایم و استانداردهایی است که بدون آن‌ها نه قادر به ترسیم نقشه خواهیم بود و نه قادر به پیمودن راه‌های آن. این کتاب در برگیرندۀ همان علایم و استانداردهایی است که می‌بایست در ترسیم نقشه بیوگرافی هر جامعه‌ای به کار رود. از دیگر سو، این کتاب «کتاب‌شناسی بیوگرافی» نیز هست که با آگاهی مؤلفین کتاب از ادبیات جهان در ۲۶ مدخل با مقدمه‌ای موجز و مختصر نوشته شده  و سعی در انتقال بیشترین اطلاعات با کمترین جملات دارد و این کتاب می‌تواند به عنوان راهنمای علمی و ادبی برای بیوگرافی‌نویس‌ها مؤثر واقع شود.

گفتنی است؛ مترجم کتاب خانم سحر وحدتی حسینیان؛ کارشناس ارشد زبان‏های باستانی و از نویسندگان خوش ذوق و پر تلاش تبریزی است که پیش از این نیز کتاب «چهره‌ها»(یادی از چهره‌های هنر آذربایجان) در عرصه‌های نگارگری، خوش‌نویسی، تذهیب، طراحی قالی و نوشتار ارزشمند «بررسی ترجمه کلمات مرکب اوستایی در زند وندیداد» را با قلمی شیوا به رشته تحریر در آورده‌اند. همچنین وی پژوهشگر تاریخ شفاهی تاجیکستان بوده و در کنفرانس‏های بین‏المللی برگزار شده در کشورهای ترکیه (دانشگاه ساکاریا اکتیر ۲۰۱۳)، تاجیکستان (آکادمی علوم تاجیکستان سپتامبر ۲۰۱۴) و هلند (دانشگاه خرونینگن سپتامبر ۲۰۱۸) به ارائه مقاله و سخنرانی در حوزه بیوگرافی پرداخته است و مقالات متعددی از وی در زمینه بیوگرافی در داخل و خارج از ایران به زبان‏های فارسی، تاجیکی و انگلیسی به چاپ رسیده است.

کتاب «الفبای بیوگرافی مدرن» توسط انتشارات ریتم در قطع رقعی و در ۳۴۲ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه  به زیور طبع آراسته شده است و علاقمندان می‌توانند در تبریز از «کتابفروشی شایسته» نسبت به تهیه آن اقدام کنند.