کاهش ۸۰ درصدی بروز بیماری IHN در ماهیان قزل آلای آذربایجان شرقی
کاهش ۸۰ درصدی بروز بیماری IHN در ماهیان قزل آلای آذربایجان شرقی

مدیر کل دامپزشکی استان از کاهش ۸۰ درصدی بروز بیماری IHN در ماهیان قزل آلای استان طی دو سال اخیر خبر داد.  امیرحسین بهداد، با اعلام این خبر اظهار کرد: ایران کشوری است که جایگاه نخست تولید ماهی قزل آلای رنگین کمانی در آب های شیرین دنیا را دارد. وی با بیان این‌که آذربایجان شرقی یکی […]

مدیر کل دامپزشکی استان از کاهش ۸۰ درصدی بروز بیماری IHN در ماهیان قزل آلای استان طی دو سال اخیر خبر داد.

 امیرحسین بهداد، با اعلام این خبر اظهار کرد: ایران کشوری است که جایگاه نخست تولید ماهی قزل آلای رنگین کمانی در آب های شیرین دنیا را دارد.

وی با بیان این‌که آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های شیلاتی کشور در بین استان‌های غیرساحلی بوده اما پرورش ماهی قزل آلا با مشکلاتی نیز همراه است، گفت: بروز بیماری‌هایی مانند بیماری نکروز عفونی مراکز خون ساز(IHN) یکی از این بیماری های خسارت بار ماهیان قزل آلا بوده و باعث مرگ و میر این نوع ماهی ها می‌شود.

وی افزود: بیماری نکروز عفونی مراکز خون ساز(IHN) یکی از بیماری‌های ویروسی مهم ماهی قزل آلای رنگین کمانی است که در سال‌های اخیر به همراه سایر بیماری‌های ویروسی موجب خسارات سنگین به واحدهای تکثیر و پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان شده است.

 بهداد افزود: اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی توانسته است با انجام رصد و پایش این بیماری در مزارع تکثیر، تفریخ و پرورش ماهیان قزل آلای استان و شناسایی به موقع و قرنطینه مزارع آلوده ، بروز این بیماری را در طی دو سال اخیر به حداقل ممکن برساند.

وی افزود:  در سال ۱۳۹۷، پنج مورد بیماری IHN در مزارع پرورشی شناسائی شده بود که با اقدامات دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان این اداره کل، این بیماری طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ به یک مورد کاهش یافته است که این موضوع به جهت حمایت از واحد های تولیدی ماهی قزل آلا بسیار مهم بوده و در واقع از خسارت‌های اقتصادی سنگین به صنعت پرورش ماهی به میزان ۸۰ درصد جلوگیری شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان بیان کرد: کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان در سال ۱۳۹۹، ۴۲۳ مورد رصد و پایش از مزارع تکثیر، تفریخ و پرورشی استان انجام داده اند که طی این بازدید ها ۱۰۴۱ مورد نمونه اخذ شده و ۳۲۱ مورد آزمایش بیولوژی مولکولی (PCR) بر روی نمونه ها صورت گرفته است که این میزان بازدید طی سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ رشد پنج درصدی داشته است.

وی با توصیه به صاحبان مزارع پرورشی، افزود: بچه ماهی های مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و با اخذ مجوزهای دامپزشکی تهیه و جابجا کرده و اصول کامل امنیت زیستی نظیر ضدعفونی خودروهای حمل، دست، حمام پا و… را رعایت کنند و تردد پرسنل (تعویض لباس، شستشو و ضد عفونی دست و پا، …) را کنترل کنند، همچنین از ورود افراد متفرقه،  و خودرو ها بدون انجام عملیات شستشو و ضدعفونی مناسب جلوگیری کرده و همچنین ورود هر فردی به بخش تولید و پرورش مزرعه نیز حتما باید زیر نظر مسئول فنی بهداشتی انجام شود.

مدیر کل دامپزشکی استان در پایان اظهار کرد: با توجه به بارش‌های اخیر و احتمال تداوم بارندگی‌ها در سطح استان، حتما باید تمهیدات لازم جهت جلوگیری از ورود سیلاب به مزرعه پرورش ماهی صورت گیرد، همچنین کاهش و یا قطع غذادهی در روزهای بارانی و ابری و زمان گل آلودگی آبها از اهمیت به سزایی در جهت پیشگیری از تلفات برخوردار است،  توصیه می شود پس از قطع بارندگی ها و فروکش کردن سیلاب ها با استفاده از ترکیبات مناسب اقدام به ضدعفونی حوضچه های پرورشی خود کنند.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا