کاهش ۱۵ درصدی ورودی زندان‌های آذربایجان شرقی
کاهش ۱۵ درصدی ورودی زندان‌های آذربایجان شرقی

مدیر کل زندان‌های آذربایجان‌شرقی، از کاهش ۱۵ درصدی ورودی زندان‌های آذربایجان شرقی در سه ماهه اول سال جاری خبر داد و گفت: در همین مدت حدود دو کیلوگرم انواع کشفیات مواد مخدر در زندان‌های استان ثبت شده که ۸۰ درصد آن مربوط به مبادی ورودی زندان‌ها و از طریق پرتاب به داخل زندان‌ها بوده است.

به گزارش نهال امید، محمد یاری در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۳۱ درصد از مجموع زندانیان این استان را مجرمان و متهمان موادمخدر تشکیل می‌دهند.

وی جمعیت زندانیان آذربایجان‌شرقی را ۶۷۲۲ نفر اعلام کرد و افزود: طبق آخرین آمار موجود، هم اکنون تعداد ۲۱۲۲ نفر مرتبط با مواد مخدر در زندان‌های آذربایجان شرقی به سر می‌برند که از این تعداد ۱۱۲۳ نفر را محکومان و بقیه را متهمان این نوع جرایم تشکیل می‌دهند.

یاری بیان کرد: ۲۰ درصد کشفیات مواد مخدر در زندان‌های استان نیز در داخل این مجموعه‌ها صورت گرفته است.

وی با اشاره به اقدامات تامینی و درمانی اداره کل زندان‌های آذربایجان شرقی در حوزه مواد مخدر، گفت: در این رابطه دو نوع درمان شامل MMT و NA در داخل زندان‌ها انجام می‌شود که تاکنون ۱۲۰۰ نفر از زندانیان مواد مخدر به وسیله درمان نوع اول و متادون درمانی شده‌اند و ۷۲۰ نفر نیز از طریق قرص‌های زیرزبانی در حال درمان هستند.

وی، ارایه خدمات مشاوره‌ای به زندانیان مواد مخدر و خانواده‌های آن‌ها را از دیگر برنامه‌های اداره زندان‌های آذربایجان شرقی برای مجرمان مواد مخدر برشمرد و یادآور شد: در این خصوص نیز تاکنون ۷۲۰۰ نفر از خدمات مشاوره‌ای بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل زندان‌های آذربایجان شرقی با بیان اینکه اداره زندان‌های استان بسیار سخت و در شرایط اقتصادی کنونی دشوارتر شده است، اظهار کرد: در صورتی که این مشکلات در سریع‌ترین زمان ممکن رفع نشود، آینده اداره این مجموعه‌ها با بحران جدی مواجه خواهد شد.

وی، تناسب نداشتن جمعیت کیفری با فضاهای فیزیکی زندان‌ها، کمبود نیروی انسانی در حوزه‌های حفاظتی، خالی بودن بسیاری از پست‌های سازمانی، کمبود و نبود دوربین‌های حفاظتی و مداربسته، نبود دستگاه‌ها و تجهیزات امنیتی و درمانی و نبود خودروهای مخصوص زندان‌بر را از جمله مشکلات و چالش‌های زندان‌های آذربایجان شرقی اعلام کرد که نیازمند رفع سریع و فوری است.

وی گفت: اداره کل زندان‌های آذربایجان شرقی در زمینه کمبود نیروی انسانی با چنان مشکلات بزرگی روبروست که بندهایی با جمعیت کیفری ۶۰۰ نفر را با یک نفر در طول شبانه روز و ۲۴ ساعت حراست می‌کنیم.

یاری مشکلات مالی زندان‌های آذربایجان شرقی را بسیار وسیع خواند و افزود: در این زمینه به حدی دچار مشکل هستیم که حتی توانایی خرید اسلحه و مهمات را نیز نداریم و دولت به این منظور اوراقی واگذار کرده است که سررسید آن‌ها برای سال ۱۴۰۱ است.

وی خاطرنشان کرد: همین مشکلات مالی باعث شده است ساخت سوله برای کمپ شهرستان مرند که در حال حاضر تعداد ۴۰۰ زندانی در آن نگهداری می‌شود سال‌ها به درازا بکشد و در این زمینه به شدت نیازمند حمایت و پشتیبانی استانداری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم.

  • منبع خبر : ایسنا