کاهش مراجعه اهداکنندگان خون در آذربایجان‌شرقی
کاهش مراجعه اهداکنندگان خون در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل انتقال خون آذربایجان‌شرقی با دعوت از مردم برای اهدای خون گفت: با شیوع بیماری کرونا در کشور، آمار اهداکنندگان خون کاهش یافته که به تبع آن با کاهش ذخایر خونی مواجه هستیم، از این رو نیازمند مشارکت بیشتر مردم می باشیم.

به گزارش نهال امید، دکتر وحید مثمر روز شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه چهار پایگاه انتقال خون در شهرهای تبریز، مراغه و میانه کار خونگیری از مردم نوع دوست آذربایجان شرقی را بر عهده دارند، اظهار کرد: تمامی مراکز استان به طور مرتب ضدعفونی شده و تمام موارد بهداشتی رعایت می شود.

وی با بیان اینکه بیماران قلبی، سرطانی و خاص و مصدومان سوانح رانندگی، بیشترین مصرف کنندگان خون و فراورده های خونی هستند، از مردم درخواست کرد با خیال راحت و،بدون ترس از کرونا به مراکز انتقال خون مراجعه کنند تا نیاز مراکز درمانی استان تامین و تقویت شود.

مثمر ادامه داد: اهدا کنندگان خون میتوانند از طریق دریافت نوبت دهی اینترنتی و یا به صورت حضوری به مراکز مراجعه کنند تا بتوانیم نیاز مراکز درمانی فعال در استان را در سریعترین زمان فراهم کنیم.

وی گفت: داشتن حداقل ۱۸ سال، نداشتن سابقه بیماری های مزمن، مصرف نکردن بعضی داروها مثل آسپرین، نداشتن رفتارهای پرخطر و اعمال دندان پزشکی در یک هفته گذشته از جمله شرایط اهدای خون است.

مدیرکل پایگاه انتقال خون آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: خواب و استراحت کافی، مصرف غذای کافی، داشتن ۱۸ تا ۶۰ سال و وزن بالای ۵۰ کیلوگرم از شرایط اولیه اهدای خون است.مثمر گفت: خوشبختانه فرهنگ اهدای خون در آذربایجان شرقی بسیار بالاست و مردم به صورت شایسته استقبال می کنند.

استان آذربایجان شرقی دارای ۲ پایگاه انتقال خون در تبریز و یک پایگاه در هریک از شهرستان های مراغه و میانه است.

ایرنا