کارشناس بورس: سراغ هر سهم رو به رشدی نروید
کارشناس بورس: سراغ هر سهم رو به رشدی نروید

یک کارشناس بورس گفت: توصیه می‌کنم که سراغ هر سهم رو به رشدی نروید و تنها با بررسی بنیادی صورت‌های مالی شرکت‌ها و وضعیت بنیادی سهم‌های با ارزش، نسبت به خرید و سهام‌داری اقدام کنید، چراکه در صورت اصلاح شاخص قطعا سهم‌های بنیادی که ارزش ذاتی بالایی دارند، دچار ریزش و اصلاح زیاد نخواهند شد

به گزارش نهال امید، دکتر سید احمد شکوری با اشاره به وضعیت فعلی بازار بورس، اظهار کرد: امروز شاخص کل بورس از مرز یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد گذشت و همچنان نمودار شاخص کل و شاخص هم وزن رکوردهای جدیدی در سامانه معاملاتی ثبت کردند.

وی با بیان این‌که اکثر سهم‌های بنیادی و با ارزش بازار چندین روز متوالی قفل در صف‌های سنگین خرید هستند و همچنان تقاضا برای خرید سهام  شرکت‌ها از طرف عموم مردم و حقوقی‌های بازار بالا است، افزود: این روزها یکی از طلایی‌ترین روزهای بازار سرمایه است که نظیر آن را تابه‌حال تجربه نکرده‌ایم.

وی اضافه کرد: با افزایش قیمت اکثریت سهام شرکت‌ها شاهد رغبت عمومی برای دریافت کد معاملاتی در کارگزاری‌ها از جانب عامه مردم به وفور دیده می‌شود و معتقدم به تدریج فرهنگ سرمایه گذاری در بازارهای مالی و به ویژه در بازار سرمایه به بطن جامعه کشیده شده و رفته رفته فرهنگ سازی جهت سرمایه گذاری‌های مطمئن به درون خانواده‌ها نیز کشیده شده است.

کارشناس بورس افزود: اما چیزی که در بازار سهام در حال وقوع بوده و به قیمت‌ها جهت می‌دهد، فراتر از مسائلی همچون سودآوری و حتی ارزش دارایی‌های شرکت‌ها است.

وی با تاکید بر این‌که عموما ضریب نفوذ هر پدیده‌ای به مرور زمان در جامعه افزایش می‌یابد تا به مقبولیت برسد و باید ابتدا برخی عقلا آن را بپذیرند و پس از آن عامه مردم نیز به این موج اضافه شوند، گفت: موج بیکاری مردم، کرونا و رشد نرخ ارز باعث شد تا ورود مردم به بورس، مهاجمانه شود؛ امروز بسیاری از افراد پس از مواجهه با تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی، در خانه با اندک پس انداز خود سهم خریده و به اندازه حقوق یک سال خود نیز سود بردند.

وی بیان کرد: واقعیتی که الان در بازار سرمایه با آن روبرو هستیم، دیگر فراتر از بررسی   p\e  بازار و یا سود آوری شرکت‌ها و یا ارزش دارایی‌های شرکت است؛ اما این روزها بیش از یک میلیون کاربر به‌خاطر مشکلات معیشتی، در خانه‌هایشان پشت سیستم نشسته و در بازار امرار معاش می‌کنند.

حدود پنج میلیون نفر بازار بورس را دنبال می‌کنند

شکوری با بیان این‌که حدود پنج میلیون نفر بازار بورس را دنبال می‌کنند، گفت: بنابراین نمی‌توان وضعیت این روزهای بورس و بازار سرمایه را تنها از زاویه اقتصادی نگاه کنیم، چرا که هجوم عامه مردم  به این بازار پرریسک، بدون این‌که کم‌ترین اطلاعاتی از وضعیت شرکت‌ها داشته باشند و همچنان نسبت به خرید سهم با هر قیمتی اقدام کنند، قطعا می‌تواند در صورت اصلاح شاخص مشکلات شدید اجتماعی را به بار بیاورد، از این رو امید است مسئولان زیربط در این خصوص نیز برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهند.

وی تشریح کرد: با بررسی اجمالی وضعیت بازار بورس، همچنان معتقدم که این روزها نمی‌شود بورس را از دریچه اقتصاد تحلیل کرد، بلکه مسائل اجتماعی نیز امروز تعیین کننده این روند بوده و تا مدت‌ها تاثیر آن باقی می‌ماند.

وی تاکید کرد: مسئله مهم دیگر که باید با رشد فزاینده تعداد کاربران برای استفاده از هسته معاملاتی بررسی شود، اصلاح زیرساخت‌ سیستم‌های معاملاتی اکثر کارگزاری‌هاست و اگر همچنان با یک بستر محدود نسبت به جذب افراد بیشتر روند ادامه یابد، قطعا در آینده‌ای نه چندان دور مشکلات دیگری در بازار سرمایه رقم می‌خورد که به سادگی جبران پذیر نخواهد بود.

بازار بورس همچنان صعودی خواهد بود

کارشناس بورس اضافه کرد: پیش بینی می‌شود که بازار بورس همچنان روند صعودی و رو به رشد داشته باشد و شاخص کل و شاخص هم وزن به مسیر صعودی خود و فتح قله‌های جدید ادامه خواهد داد.

شکوری در توصیه‌ای خاطرنشان کرد: افراد، بدون آموزش به این بازار پرریسک ورود نکنند تا خدایی ناکرده با خرید سهم‌هایی که امروز در بازار حباب قیمتی دارند، دچار ضرر و زیان نشوند.

  • منبع خبر : ایسنا