چرایی علمی شدن تولید
چرایی علمی شدن تولید

بهره وری در بخش کشاورزی یکی از مهم ترین فاکتورهای توسعه پایدار است که در کشورهای در حال توسعه مانند ایران علیرغم توانمندی های بالقوه کشاورزی، به دلیل بهره وری پایین بخش کشاورزی آن چنان که باید اقتصادی و مقرون به صرفه نیست.از میان تمام موانع، فقر علمی و سطح نازل دانش و مهارت های […]

بهره وری در بخش کشاورزی یکی از مهم ترین فاکتورهای توسعه پایدار است که در کشورهای در حال توسعه مانند ایران علیرغم توانمندی های بالقوه کشاورزی، به دلیل بهره وری پایین بخش کشاورزی آن چنان که باید اقتصادی و مقرون به صرفه نیست.
از میان تمام موانع، فقر علمی و سطح نازل دانش و مهارت های فنی و حرفه ای نیروی انسانی شاغل در این بخش، از مهم ترین موانع ارتقایی کشاورزی، است و بهره وری نیروی انسانی در کشاورزی، یک سوم بهره وری نیروی کار در کل کشور است.
استاندارد سازی تولید و ورود به بازارهای جهانی نیازمند به روز نمودن اطلاعات و فناوری هاست که این مهم از طریق مهندسی کردن فرآیند تولید امکانپذیر است.

توسعه دانش بهره برداران و افزایش  درآمد حاصل از تولید
دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز اظهارکرد: توسعه دانش بهره برداران با افزایش سطح دوره های آموزش ترویجی، موجبات کاهش فقر در مناطق کشاورزی و روستایی و افزایش توان تولیدی بهره برداران درمیان مدت را بدنبال داشته و علاوه بر تضمین استفاده بهینه از منابع تولید، توان آنان را در افزایش درآمد حاصل از تولید و بهره وری افزایش خواهد بخشید.
 شاپور ظریفیان در گفت و گو با خبرنگار نهال امید، افزود: بهره وری در هر زمینه برای افزایش سودآوری مفید است و در بخش کشاورزی در واقع هنری است در راستای پیشرفت و ابداع روش هایی برای افزودن به ارزش های تولیدی با حداقل استفاده از منابع و انرژی.
 وی، بیان کرد: منابع کشاورزی اعم از(آب، باد، باران و…) را می توان به کمک طرح هایی دقیق محافظت و صرفه جویی کرد.
ظریفیان، ضمن بازگو نمودن ارزشمندترین امتیازات علمی شدن کشاورزی  ادامه داد: مصرف بهینه سم و کود و کاهش مصرف مواد آلاینده را باید از ارزشمندترین امتیازات علمی شدن کشاورزی بدانیم.

دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، یادآور شد: استاندارد سازی تولید و ورود به بازارهای جهانی نیازمند به روز نمودن اطلاعات و فناوری هاست که این مهم از طریق مهندسی کردن فرآیند تولید امکانپذیر است.
ظریفیان، صرفه جویی در منابع را نشانه ای از مهندسی شدن فرآیند تولید دانست و تاکید کرد: صرفه جویی در منابع، نحوه صحیح و منطقی استفاده از این منابع و سرمایه گذاری مطلوب و پایدار توسعه این بخش و… ضمن ارتقاء بهره وری در بخش کشاورزی، مهندسی شدن فرآیند تولید را تداعی می نماید.

سودآور شدن واحدهای بهره برداران با حضور فعالان بخش در برنامه های آموزشی

دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار نهال امید، اظهارکرد: از دیدگاه توسعه اقتصادی، بخش کشاورزی در فرآیند رشد و توسعه کشور وظایف مهم و اساسی را برعهده دارد. با توجه به پیشرفت های فراوان در امر تولید محصولات کشاورزی نیاز به اهتمام جدّی در به روز نمودن اطلاعات و مهارت تولیدکنندگان ملموس است.

حسین کوهستانی، افزود: ایجاد توان رقابت برای محصولات کشاورزی در بازارهای داخلی و خارجی و درنهایت افزایش ضریب خودکفایی کشور را باید از نتایج مهم برنامه های آموزشی کشاورزی تلّقی نمود.

وی، با اشاره به راهکارهایی برای سربلندی در تولید بیان کرد: اتخاذ راهکارهای مُدرن و استفاده از نظرات متخصصان کشاورزی، استفاده از تکنولوژی روز و سیستم مکانیزه، خرید به موقع محصول از کشاورزان با قیمت مطلوب و جلب رضایت آنان، ساماندهی تشکل های بخش کشاورزی و دیگر موارد در این بخش بسیاری از نابسامانی ها، مشکلات و معضلات را برطرف تا شاهد سربلندی در تولید همه محصولات کشاورزی که افتخار هر ایرانی است به ارمغان آید.
کوهستانی، ادامه داد: گسترش روش های پیشرفته تولید و سودآور شدن واحدهای بهره برداران با حضور فعالان بخش در برنامه های آموزشی محرز می شود.

دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، یادآور شد: نباید خودکفایی در کشاورزی و افزایش ضریب امنیت غذایی را با آموزش، دور از دست دانست.
وی، افزود: آموزش تولیدکنندگان بخش کشاورزی باید به عنوان راهکاری برای افزایش بهره وری و خودکفایی در راس امور و اقدامات قرار گیرد تا زمینه تغییرات مطلوب افکار، عقاید و فرهنگ تولیدکنندگان بیشتر فراهم شود.
کوهستانی، تاکید کرد: بهره برداران در کلاسها و برنامه های آموزشی از روش های افزایش بهره وری و کارآیی در بخش کشاورزی اطلاع حاصل خواهند کرد و آشنایی با راه های افزایش ارزش افزوده در بخش کشاورزی از طریق افزایش تولید سرانه بهره براران را باید از نتایج حضور در برنامه های آموزشی دانست.
گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

  • نویسنده : گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
  • منبع خبر : نهال امید