پیشرفت پلاک‌کوبی جمعیت دامی آذربایجان‌شرقی قابل قبول نیست
پیشرفت پلاک‌کوبی جمعیت دامی آذربایجان‌شرقی قابل قبول نیست

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اتحادیه‌ها و تشکل‌های دام و طیور باید با دیدگاه آینده‌نگرانه برنامه‌ریزی کنند، گفت: روند پلاک‌کوبی دام در استان قابل قبول نیست.

به گزارش نهال امید، جاوید بهروزین روز دوشنبه در جلسه کارگروه تولیدات دام و طیور آذربایجان شرقی افزود: در رابطه با موضوع هویت گذاری دام، سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی فقط به دامدارانی تسهیلات، خدمات و نهاده دامی ارائه می دهد که در سامانه پلاک کوبی، احراز هویت و اطلاعات شان ثبت شده است.

وی ادامه داد: اما روند پلاک کوبی در استان تاکنون پیشرفت خوبی نداشته و تنها ۲۶.۵ درصد از گوسفندان، ۶ درصد جمعیت بز و بزغاله و در دام سنگین  ۷۴ درصد گاومیش ها، ۶۸ درصد گاو و در مجموع ۲۹.۵ درصد از  جمعیت دامی پلاک کوبی شده اند.

بهروزین گفت: با این شرایط اگر خدمات و نهاده های دامی را فقط به دامدارانی که پلاک کوبی کرده اند، ارائه دهیم، شمار اندکی از دامداران را شامل می شود. 

سرپرست معاونت تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه به فعالیت بخش های مرتبط به امور دام پرداخت و افزود: اتحادیه عشایری ۳.۲ درصد، اتحادیه صنعت ۲۵.۲۸ درصد و اتحادیه دامداران استان ۲۰.۳۲ درصد در این بخش فعالیت داشته اند که باید این آمار در کوتاه مدت سیر صعودی داشته باشد.

وی اظهار کرد: اتحادیه ها و تشکل های زیربخش دام و طیور باید برای مقاطع میان مدت و بلند مدت برنامه داشته باشند و در ارتباط با اجرای این برنامه ها مطالبه گر باشند؛ هدف اصلی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی  نیز در ارتباط با تشکل ها به خودکفائی رسیدن اتحادیه ها می باشد، به طوری که آنها بتوانند به عنوان کمک و بازوی اجرایی دولت برای بخش تولید برنامه ریزی جامع و اجرائی داشته باشند.

وی افزود: تشکل ها می توانند در زنجیره های تولید نقش ارزنده ای ایفا نموده و در جهت حمایت از تولید در امر صادرات محصولات تولیدی و واردات نهاده ها نقش آفرین باشند، در حالی که متاسفانه در وضعیت کنونی فقط توزیع کننده نهاده های تخصیصی از سوی دولت هستند.

در آذربایجان شرقی بیش از ۱۰ میلیون راس دام سبک و سنگین وجود دارد.

  • منبع خبر : ایرنا