وقتی صدای آژیر کرونا آزارمان می‌دهد
وقتی صدای آژیر کرونا آزارمان می‌دهد

این روزها اعلام وضعیت هشدار در آذربایجان‌شرقی افزایش یافته و آژیر کرونا هر روز در خیابان‌ها به صدا درمی‌آید؛ کارشناسان هشدار می‌دهند در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی توسط مردم، ادامه این روند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت، اما گوش شنوایی نیست.

به گزارش نهال امید، تا وقتی کرونا به گلوی خودمان چنگ نیانداخته است، آن را جدی نمی گیریم، توصیه ها تکراری است؛ همه می دانند، اما کمتر کسی رعایت می کند، پیر و جوان نمی شناسد، از ۱۷ ساله تا ۷۰ ساله درگیر هستند و غم انگیزتر اینکه کودکان طفل معصوم را نیز درگیر خود کرده است.

آمار مبتلایان به کرونا در کشور، دوباره روند صعودی به خود گرفته و در برخی از ایام هفته‌های اخیر، وضعیت کرونا در آذربایجان شرقی از قرمز گذشته و به مرز هشدار هم رسیده است.

کارشناسان بهداشتی، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعیند و تجمعات غیرضروری، افزایش سفرها، استفاده نکردن از ماسک و کم اهمیت شمردن ضدعفونی دست‌ها را از عوامل شیوع جهشی کرونا و قرمز شدن وضعیت آذربایجان شرقی می دانند؛ برخی نیز بازگشایی مدارس و بازگشایی برخی صنوف پرخطر را از جمله دلایل تاخت و تاز کرونا در استان تلقی می کنند.

هر چند گشتی در کلان شهر تبریز نشان می دهد که مردم استفاده از ماسک و تلاش برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی را به یک عادت رفتاری در تعاملات روزمره خود تبدیل کرده اند، با این وجود کرونا در آذربایجان شرقی همچنان در وضعیت قرمز است و مسوولان استانی و کشوری از مردم برای هم افزایی و همکاری جهت برون رفت از این وضعیت دعوت می کنند. 

کارشناسان با اشاره به افزایش آمار استفاده از ماسک در آذربایجان شرقی به ویژه کلان شهر تبریز می گویند عادی گرفتن ویروس کرونا و همزیستی با آن، دلیل اصلی قرار گرفتن این خطه در وضعیت قرمز کرونایی است؛ ادعایی که مصداق آن را می توان در جاده های پرترافیک منتهی به تبریز در روزهای آخر هفته مشاهده کرد؛ ورودی های سه گانه تبریز از سمت مرند، اهر و آذرشهر عصر جمعه ها شاهد ترافیک های چند کیلومتری است که نشان از جدی نگرفتن ویروس کرونا توسط جمعی از شهروندان دارد.

ادامه این روند علاوه بر افزایش خطر جانی برای شهروندان، بار سنگینی را نیز بر سیستم سلامت آذربایجان شرقی تحمیل می کند، به گونه ای که ضریب اشغال تخت های بیمارستانی در بخش های ویژه کرونا در استان از ۲۰ درصد به حدود ۸۰ درصد رسیده و بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر از مدافعان سلامت این خطه به دلیل تماس با بیماران تاکنون به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد شماری نیز آسمانی شده اند.

آذربایجان شرقی سومین استان از نظر میزان ابتلا به کرونا است

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز به بیان اینکه هم اکنون تمام نقاط آذربایجان شرقی قرمز است، افزود: از ۲۱ شهرستان، ۱۲ شهرستان قرمز و ۹ شهرستان نیز نارنجی است که البته نارنجی ها هم روبه قرمز است.

محمدحسین صومی با بیان اینکه اذربایجان شرقی سومین استان کشور از نظر میزان ابتلا و شیوع کرونا است، خاطرنشان کرد: ۲۸ بیمارستان استان به طور جدی درگیر کرونا هستند و هم اکنون ۱۰۰۰ نفر بستری هستند که از این میزان ۲۳۰ نفر در بخش ویژه و ۱۱۰ نفرنیز زیر ونتیلاتور قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه مسوول یتیم شدن فرزندان و بی پدرو مادر شدن شان کسانی هستند که نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند، اظهار کرد: ما هرگونه تخلف را به مراجع قضایی گزارش خواهیم کرد و دادستان مسوول رسیدگی به تخلفات بهداشتی هستند.

صومی با بیان اینکه این بیماری هر روز اوج می گیرد، گفت: الان در بیمارستان ها تقریبا تخت خالی نداریم.

ابتلای بیش از ۳۴ هزار نفر در آذربایجان‌شرقی به کرونا

جانشین ستاد استانی مقابله با کرونا در آذربایجان‌شرقی نیز آمار مبتلایان قطعی به کرونا در استان را ۳۴ هزار و ۶۸۱ نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون یک هزار و ۵۸۴ نفر از این بیماران جان خود را از دست داده‌اند.

علیار راستگو  اظهار کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در آذربایجان شرقی به طور میانگین روزانه ۱۵۹ نفر به این بیماری مبتلا شده و هفت نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

وی، نسبت فوتی‌ها به کل مبتلایان کرونا در استان را ۴.۶ درصد اعلام کرد و گفت: تعداد فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در آذربایجان شرقی، پایین تر از میانگین کشوری است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی نسبت به هفته‌های اخیر افزایش یافته و به ۹۸۴ نفر رسیده است.

راستگو افزود: بر اساس آخرین آمار، ۹۰ درصد مبتلایان به بیماری کرونا در استان، بهبود یافته و از مراکز درمانی مرخص شده اند.

وی، شکل‌گیری تجمعات را عامل اصلی اوج‌گیری آمار مبتلایان به کرونا دانست و با اشاره به کاهش ۱۵ درصدی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در استان افزود: بی‌توجهی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و عادی انگاری شرایط، روند ابتلا به بیماری کرونا در استان را افزایش داده است.

راستگو گفت: آذربایجان شرقی در زمینه غربالگری بیماران، رتبه چهارم، در زمینه معاینه و مداوای سرپایی بیماران در مراکز منتخب، رتبه نخست و در زمینه نمونه برداری از افراد مشکوک به کرونا، رتبه سوم کشوری را کسب کرده است.

وی با اشاره به ممنوعیت هرگونه تجمع در آذربایجان شرقی و برگزاری همایش‌ها، سمینارها و سایر مراسم‌های بخش دولتی و خصوصی، بر توجه جدی مردم استان به شیوه‌نامه‌های اعلامی وزارت بهداشت بخصوص استفاده از ماسک تاکید کرد.

مسافرت‌، علت افزایش ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی

معاون بهداشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: افزایش مسافرت ها به آذربایجان شرقی از علل افزایش ۲ برابری آمار مبتلایان به کرونا در این استان است.

دکتر عباسعلی درستی با بیان اینکه رعایت دستورهای بهداشتی در مدارس، نسبتا خوب بود، افزود: بیشترین میزان آمار ابتلا به کرونا به دلیل رفت و آمدهای مکرر است و لازم است مردم هر جا تخطی از شیوه نامه های های بهداشتی را دیدند، با سامانه‌ ۱۹۰ تماس گرفته و کارشناسان بهداشت را مطلع کنند.

وی ادامه داد: قطعا این افراد که ۲۰ الی ۳۰ درصد را شامل می‎شوند، در انتشار بیماری نقش دارند، وضعیت کنونی متفاوت از روزهای اول شیوع بیماری است و کرونا در همه جا انتشار یافته است.

درستی گفت: میزان رعایت شیوه نامه ‌های بهداشتی از طرف مردم در طول هفته‌های گذشته تقریبا خوب بود اما کافی نیست و برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا باید درصد زیادی از مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

معاون بهداشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: هر چند میزان رعایت و همراهی مردم نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته است، اما باز هم کافی نیست و با توجه به ضرورت رونق فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی، تداوم فعالیت‌های مختلف، رعایت اصول بهداشتی باید تبدیل به وظیفه‌ای ملی و همگانی شود.

رییس شبکه بهداشت شهرستان تبریز نیز گفت: در شهرستان تبریز در هفته چهارم شهریور موارد قطعی ابتلا به ۱۰۵۰مورد و با ۶۰درصد افزایش شمار فوتی ها به تعداد ۵۰نفر رسیده است.

دکتر مردی افزود: در روزهای اخیر موارد نمونه گیری در تبریز ۷۰درصد افزایش دارد و از ۸۴۲ مورد ابتلا ۴۹۰ نفر در وضعیت شدید بیماری قرار دارند و ۳۹۸ مورد خدمات سرپایی گرفته اند.

وی اضافه کرد: ۳۵ درصد فوتی ها از بین افراد ۷۰ تا ۷۹ ساله هستند و ۶۵ درصد فوتی ها به سنین پایین تر مربوط است.

مردی افزود: افزایش شیوع کرونا در حالیست که متاسفانه میزان استفاده مردم از ماسک کاهش یافته و حتی برخی افرادی که ماسک میزنند با روش اصولی ماسک زدن آشنا نیستند.

کاهش سن مبتلایان در تبریز نگران کننده است

فرماندار تبریز نیز از کاهش سن مبتلایان به کرونا در سنین نوجوانی و جوانی در تبریز ابراز نگرانی کرد و گفت: این امر نشان از کم توجهی و بی توجهی عده‌ای به این ویروس است که می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله شست و شوی دست‌ها و استفاده از ماسک، درصد احتمال ابتلا را به حداقل برسانیم.

بهروز مهدوی اجباری بودن استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی را گوشزد کرد و افزود: این موارد برای حفظ سلامت مردم و اطرافیان است که هر فرد می‌تواند زنجیره کرونا را به نوبه خود قطع کند.

فرماندار تبریز با تاکید بر هدایت کمک های مومنانه به سمت اهدای رایگان ماسک به ویژه در مناطق محروم برنامه یک ماهه محدودیت های اجتماعی را در شهرستان تبریز به تبع ستاد استانی اعلام کرد.

بهروز مهدوی گفت: مدارس شهرستان تبریز به مدت ۱۵ روز تعطیل و معلمان در تمامی مقاطع تحصیلی به صورت غیر حضوری دانش آموزان را آموزش دهند و صرفا در صورت ضرورت کادر فنی و مدیریتی با حداقل نیرو در مدارس حضور خواهند داشت.

وی برگزاری هرگونه نمایشگاه به هر عنوان و مناسبت را ممنوع دانست و افزود: طبق مصوبات ستاد کرونا، برگزاری هر گونه مراسم تشییع، تدفین و تعزیه چه خصوصی چه عمومی و چه در آرامستان ها ممنوع است.
فرماندار تبریز خاطرنشان کرد: هر گونه همایش، جلسه و نشست در دستگاه های اجرایی ممنوع است و جلسات اداری ضروری نیز باید به حداقل رسیده و با کمترین نفرات برگزار شود.
مهدوی تاکید کرد: مسئولیت سوختگیری در جایگاه های عرضه سوخت بر عهده کارکنان جایگاه است و رانندگان نباید از خودروها پیاده شده و با نازلها تماس داشته باشند، ناوگان حمل و نقل عمومی ضدعفونی شده و بر تاکسی ها و اتوبوس ها از نظر رعایت فاصله و دستورالعمل های بهداشتی نظارت جدی شود.
 

تراژدی ابتلا کودکان به کرونا

کرونا با همه دردها و مصیبت هایش، زمانی تحمل اش سخت و غم انگیزتر می شود که کودکان، این طفلان معصوم و غنچه های نشکفته را درگیر کند، دیدن صحنه زجر و درد کودکان نه تنها جگر پدر و مادر، بلکه هر بیننده ای را می خراشد.

پرستاران بیمارستان کودکان تبریز از اینکه تعدادی از کودکان هم به دنبال ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری می‎شوند، ناراحت هستند، زیرا دیدن هر فردی بر روی تخت بیمارستان به ویژه کودکان بسیار ناراحت کننده است. بخش کودکان فضای خاصی دارد و مهربانی از در و دیوار آن می‌بارد، اما حتی فضای مساعد و دیوارهای نقاشی شده آن هم نمی‌تواند کودکان را متقاعد کند، بچه‌ها فقط دوست دارند هر چه سریع‌تر به خانه برگردند.

از ابتدای شیوع کرونا حدود ۶۰ کودک مشکوک یا مبتلا به کرونا در بخش کرونای بیمارستان کودکان تبریز بستری شده‌اند که همگی با بهبودی نسبی ترخیص شده‌اند و هیچ کودکی در این بخش بر اثر ابتلا به کووید۱۹ فوت نشده است.

سرپرستار بخش کرونای بیمارستان کودکان تبریز با بیان اینکه این بخش از دهم اسفند ماه سال گذشته ایجاد شده است، افزود: مورد مثبتی در اسفند ماه وجود نداشت اما موارد مثبت بیماری از فروردین ماه و اردیبهشت ماه سال جاری به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

زیبا حق شناس گفت: متاسفانه تعداد کودکان مبتلا به کرونا پس از اظهارات اولیه مبنی بر آلوده نشدن کودکان، زیادتر شده و در برخی موارد، بیماران بدحال هم در بین آنان دیده می‌شود، با توجه به بی‌قراری کودکان و بار روانی ناشی از بیماری بر روی بچه‌ها، سعی می‌کنیم تا جایی که امکان دارد، مادران هم کنار بچه‌ها باشند، چرا که در مورد کودکان مبتلا به کرونا با مسایلی مواجه هستیم که در مورد مبتلایان بزرگسال وجود ندارد.

حق شناس اظهار کرد: کودکان مبتلا به کرونا نباید در سالن تردد داشته باشند و درها هم باید بسته باشند، این محدویت‌ها از نظر روحی و روانی مشکلاتی را برای کودکان که در سن فعالیت بوده و به محیط خانواده عادت کرده است، ایجاد می‌کند، وصل کردن سرم و نمونه‌برداری از بینی و گلوی این کودکان پروسه‌ای بسیار دردناک و تجربه‌ای بد برای آنان است.

وی ادامه داد: به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم از رفتن به مراسم‌ جشن و سرور یا ختم و عزا خودداری کنند و اگر حضورشان در این مراسم ضروری است، کودکان را همراه خودشان نبرند، از برخی والدین می‌شنویم که بچه لباس نداشت و برای خرید لباس بچه را به بازار بردم، این در حالی است که سلامتی با لباس کهنه بسیار بهتر و ارزشمندتر از بیماری با لباس تازه است، با توجه به اینکه کرونا سنگین بوده و به طرف پایین فرود می آید، احتمال نشستن آن بر روی سر و صورت بچه‌ها به دلیل قد کوتاهشان زیاد است.

حق شناس تاکید کرد: پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک حتما باید در مورد کودکان هم رعایت شود، تمامی وسایلی که از بیرون به داخل خانه برده می‌شوند، باید ضدعفونی شوند، در برخی موارد مشاهده می‌کنیم که بچه‌ها در خیابان بدون ماسک در حال خوردن خوراکی هستند، این رفتار نادرستی بوده و کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

سرپرستار بخش کرونای بیمارستان کودکان تبریز، گفت: بچه‌ها هر چند بدون علامت می‌توانند ناقل بوده و بزرگ‌ترها و افراد پرخطر مانند افراد مبتلا به پرفشاری خون و یا با سیستم ایمنی ضعیف و افراد چاق به ویژه پدربزرگ و مادربزرگ‌ها را آلوده کنند و بیماری در بزرگ‌ترها با علایم شدیدتری بروز کند، با توجه به شیوع تصاعدی بیماری، بهترین راه برای کنترل کرونا حذف رفت و آمدهای غیرضروری و تجمعات و خریدهای غیر ضروری است.

برخی شهرستان ها در حالت انفجاری قرار دارند

فرماندار هشترود نیز نسبت به عواقب بی توجهی مردم شهرستان به پروتکل های بهداشتی هشدار داد و گفت: اگر رعایت نکنیم، فاجعه کرونا در پیش خواهد بود.

امین امینیان افزود: بیماری کرونا همچنان در دنیا پیش می تازد و تعداد مبتلایان به کرونا و فوتی های ناشی از آن روز به روز در کشور، آذربایجان شرقی و به تبع آن در هشترود بیشتر می شود.

وی افزود: عادی انگاری، سهل انگاری و در مواقعی بی توجهی به بیماری کرونا و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده نکردن از ماسک، رعایت نکردن فاصله اجتماعی و عدم شستن دست ها باعث تشدید این بیماری شده و در نهایت منجر به ابتلا به این بیماری، بستری شدن  و در مواردی منجر به فوت می شود.

امینیان از اصناف در خصوص عدم رعایت پروتکل های بهداشتی انتقاد کرد و گفت: اگر اصناف و بازاریان و مشتریان آنها در مبارزه با کرونا موارد بهداشتی و

دستورالعمل ها ی ستاد کرونا را رعایت نکنند، به طور یقین شاهد افزایش مبتلایان شده و نگرانی ها از بابت پذیرش افراد به جهت کمبود جا، امکانات و تجهیزات افزایش خواهد یافت.

وی افزود: مردم عزیز منطقه به ویژه خانواده های معزا باید نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی عمل کرده و مراسم ترحیم خود را تنها با بستگان نزدیک خود برگزار کنند.

فرماندار هشترود خاطرنشان کرد: طبق آمارها هشترود در وضعیت نامناسب و قرمز کرونایی قرار دارد.

التماس رییس بهداشت و درمان اهر از مردم برای در خانه ماندن

اوضاع در اهر به حدی قرمز و نگران کننده است که رییس شبکه بهداشت و درمان  این شهرستان شخصاً به خیابان آمده و بلندگو به دست از مردم خواهش و التماس می کند: «لطفا ماسک بزنید و از خانه ها بیرون نیایید»!

دکتر محمد میرزاپور با حضور در سطح شهر با بلند گوی آمبولانس، وضعیت قرمز شهر را به شهروندان اطلاع رسانی کرد و گفت: بیمارستان اهر ظرفیتش تکمیل شده است، خواهش می کنم مردم ماسک زده و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه کرونا با هیچ کس شوخی ندارد، خاطرنشان کرد: حتما توصیه های بهداشتی را رعایت کنید و از حضور غیرضروری در بیرون خودداری کنید؛ افراد پیر و بیماران زمینه ای حتما در خانه بمانند.

  • منبع خبر : ایرنا