وزش باد شدید در راه آذربایجان شرقی/هرگونه تغییر در شاخص آلاینده‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود
وزش باد شدید در راه آذربایجان شرقی/هرگونه تغییر در شاخص آلاینده‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود

بنابه پیش‌بینی‌های اداره‌کل هواشناسی و هشدارهای مدیریت بحران استان، تندبادهای لحظه‌ای و وزش باد شدید طی روزهای اخیر آذربایجان شرقی را فرا می‌گیرد.

با گذشت دو هفته از گرد و خاکی که استان و تمامی کشور را فرا گرفته بود، باری دیگر کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست و هواشناسی از وقوع وزش باد شدید و گرد و خاک در استان خبر دادند.

تداوم وزش باد شدید در آذربایجان شرقی

رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با نهال امید در خصوص وضعیت آب و هوای استان اظهار کرد: باتوجه افزایش سرعت وزش باد از بعد از ظهر امروز تا بعد از ظهر پنجشنبه، به‌ویژه طی ساعات بعد از ظهر و اوایل شب، رخداد تندبادهای لحظه‌ای و وزش باد گاهی تا شدید پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند موجب آسیب به سازه‌های سبک و خیزش گرد و خاک شود.

محمد امیدفر ادامه داد: با توجه به خیزش گرد وخاک، کاهش دید پیش‌بینی می‌شود که توصیه می‌کنیم هم استانی‌های عزیز مخصوصاً کودکان، سالمندان و بیماران قلبی از ترددهای غیر ضروری خودداری کنند.

وی افزود: با توجه به افزایش سرعت وزش باد طی ساعات بعد از ظهر امروز تا پنجشنبه احتمال خیزش گرد و خاک و به دنبال آن کاهش کیفیت هوا وجود دارد که در مواقع اضطراری از طریق مراجع ذیصلاح اطلاع رسانی می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از لحاظ دمایی نیز تغییرات ملاحظه‌ای وجود ندارد و گرمی هوا تداوم خواهد داشت.

هرگونه تغییر در شاخص آلاینده‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: میانگین شاخص آلودگی هوای تبریز امروز، دوشنبه، ۱۶ خرداد ماه، براساس ذرات ۲.۵ میکرومتر از ۱۰۰ بالاتر نرفته است اما طی ساعات ۳:۳۰ الی ۴:۰۰ بعدازظهر تا ۳۰۰ هم افزایش یافته بود.

ناصر منوچهری افزود: هم اکنون وضعیت هوای تبریز مناسب است و طی ۴۸ ساعت آینده، وضعیت و شاخص آلاینده‌ها از طریق دانشگاه تبریز، اداره کل حفاظت محیط زیست و هواشناسی پیگیری و اعلام می‌شود.

وزش باد شدید را جدی بگیریم

مدیر امور ارتباطات سازمان آتش نشانی تبریز نیز در گفت‌وگو با نهال امید اظهار کرد: درصورت نداشتن کار ضروری از منزل خود خارج نشوید و اتومبیل خود را در مکان ناامن و در کنار کافوهای تلفن، تیرهای برق و همچنین درختان ضعیف و خشکیده نگه ندارید.

سیامک نوروزی اضافه کرد: خودروهارا در مکان‌هایی که احتمال سقوط یا ریزش برخی اجسام، دیوار سُست و … وجود دارد، پارک نکنید و از دکل‌ها، آنتن‌های فرستنده‌ها، تاسیسات انتقال نیرو، بنرها، داربست‌ها و موارد مشابه دوری کنید.

وی ادامه داد: همچنین از بسته بودن پنجره‌های منزل خود اطمینان داشته باشید و درصورتی که بیرون از ساختمان هستید، حتما مراقب کودکان خردسال باشید.

وی خاطرنشان کرد: از رفتن به پشت‌بام به هر دلیلی جدا خودداری کنید و از حضور در اماکن مرتفع مانند پل‌های هوایی یا روگذرها و پیاده‌راه‌های خطرناک جدا پرهیز کنید همچنین به اخبار منتشر شده از رسانه‌ها شبکه‌های اجتماعی معتبر توجه داشته باشید و در صورت نیاز به امدادرسانی با شماره ۱۲۵ سازمان آتش نشانی تماس بگیرید.

توصیه‌های اداره کل مدیریت بحران

همچنین بر اساس هشدار جوی اداره کل هواشناسی استان مبنی بر وزش باد شدید و رخداد تندباد، مدیریت بحران شهرداری تبریز نیز بر ضرورت رعایت نکات ایمنی به منظور جلوگیری از بروز حوادث و خسارات ناشی از وزش باد شدید تاکید کرد.

در این راستا مدیریت بحران ضمن هماهنگی با واحدهای مختلف شهرداری، از عموم شهروندان محترم درخواست کرد، توصیه‌های ایمنی را جهت جلوگیری از بروز خسارات احتمالی به عمل آورند.

دوری از درختان پوسیده، کهنسال و کم دوام، دوری از ساختمان‌های نیمه کاره و در حال ساخت، دوری از اشیاء قابل پرتاب و سُست نظیر آنتن، جداول و آجرهایی که برای محکم کردن منصوبات پشت بام‌ها استفاده می‌شود و دوری از دکل‌ها، آنتن‌های فرستنده‌ها، تاسیسات انتقال نیرو، بنرها، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و … از مهمترین این هشدارها است.

پارک نکردن خودروها در مکان‌هایی که احتمال سقوط یا ریزش برخی اجسام، دیوار سُست و … وجود دارد نیز مورد تاکید است.

خاطرنشان می‌شود بر اساس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان فعالیت این سامانه تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

به گزارش نهال امید ، امیدواریم با رعایت نکات ارائه شده از حوادث احتمالی جلوگیری کرده و شاهد کمترین خسارات باشیم.