وجود ۸/۸ میلیارد تن ذخیره معدن در آذربایجان شرقی/ معارضین محلی عامل غیرفعال شدن معادن
وجود ۸/۸ میلیارد تن ذخیره معدن در آذربایجان شرقی/ معارضین محلی عامل غیرفعال شدن معادن

دبیر خانه معدن آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی با ۸/۸ میلیارد تن ذخیره معدنی رتبه اول کشوری دارد، گفت: البته با اکتشافات جدید به خصوص اکتشافات معادن مس سونگون، مهر اصل و ... میزان ذخایر استان افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

مهدی مهرداد در گفت‌وگو با نهال امید با اشاره به رتبه سوم استان از لحاظ تعداد معادن، ادامه داد: ۸۳۷ معدن در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۴۲۰ معدن فعال بوده و مابقی غیر فعال هستند.

وی در خصوص عدم فعالیت معادن غیرفعال استان، گفت: عدم واگذاری عرصه‌های فعالیت‌های معدنی یکی از اصلی ترین دلایل غیرفعال شدن معادن استان است که برای مرتفع کردن این مشکل هر دو هفته یکبار جلسه کمیته تعامل با نهادهای دولتی از جمله منابع طبیعی و محیط زیست تشکیل می‌شود تا در راستای فعال شدن چرخه تولید آن‌ها اقدامات لازم انجام گیرد.

  وی اضافه کرد: یکی دیگر از عواملی که باعث غیر فعال شدن معادن استان شده به خود معدن کاران بر می‌گردد که به دلیل کمبود منابع مالی قادر به ادامه فعالیت نشدند؛چراکه فعالیت‌های معدنی به خصوص صنایع فرآوری و صنابع تبدیلی آن نیازمند سرمایه گذاری عظیمی است.

دبیر خانه معدن آذربایجان شرقی با اشاره به فرسوده بودن ماشین آلات و تجهیزات فرآوری، خاطرنشان کرد: نیازمند نوسازی ناوگان مربوطه هستیم که با واردات ماشین آلات و اعطای تسهیلات از سوی نهادهای دولتی می‌توانیم در راستای بروز کردن ماشین آلات قدم برداشته و بسیاری از واحد ها را وارد چرخه تولید کنیم.

وی با اشاره به افزایش بهره‌وری معادن با تحقق شعار سال، افزود: باتوجه به تاکید مقام معظم رهبری به مسئله دانش بنیان، امیدواریم شاهد تحقق یافتن این امر شده تا معادن را ضمن آشنایی با روش های نوین بهره برداری، بهره‌وری نیز را افزیش دهیم.

مهرداد یکی دیگر از مسائل غیرفعال شدن معادن را بحث معارضین محلی عنوان کرد و افزود: متاسفانه این روزها با این مسئله زیاد مواجه هستیم؛ این درحالیست که طبق قانون معادن، پروانه بهره برداری یک سند لازم الاجرا بوده و معدن جز انفال است و قاعدتا نمی‌توانیم فعالیت آن را متوقف کنیم، ولی متاسفانه این روزها شاهد بسته شدن راه معادن و جلوگیری از هرگونه فعالیت‌های معدنی توسط معارضین هستیم، که این موضوع نیازمند ورود جدی قوه قضائیه و نیروی های انتظامی است.

وی متذکر شد: طبق تبصره ۳ ماده ۱۹ قانون معادن هر فردی که باعث جلوگیری از فعالیت معدن شود، مجرم تلقی شده و بحث‌های قانونی شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان اشتغال استان در بخش معدن به صورت مستقیم بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر است، گفت: تعداد شاغلین معادن آذربایجان شرقی هشت هزار و ۵۰۰ نفر بوده و همچنین حدود ۱۰ هزار نفر نیز در صنایع معدنی استان مشغول به کار هستند.

وی با بیان این‌که استان آذربایجان شرقی از بابت اشتغال در معادن رتبه دوم کشوری را دارد، افزود: همچنین حدود ۵۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در بخش معادن آذربایجان شرقی مشغول به کار هستند.

 دبیر خانه معدن آذربایجان شرقی گفت: فعالیت‌های معدنی در استان به دلیل قرار گرفتن روی کمربند آلپ هیمالیا مساعد است و ضمن اکتشافات محدوده‌ها و پتانسیل‌های جدید قطعا سهم اشتعال استان افزایش خواهد یافت، امیدواریم با کشف معادن جدید و توسعه ذخایر موجود رتبه یک کشوری را از آن استان کنیم.