وجود ۵ درصد از تعاونی‌های کشور در آذربایجان شرقی
وجود ۵ درصد از تعاونی‌های کشور در آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت شرکت‌های تعاونی در رشد و توسعه اقتصادی، گفت: شرکت‌های تعاونی استان رشد چشمگیری داشته‌اند و وجود پنج درصد از تعاونی‌های کل کشور در استان ظرفیت بزرگی است.

به گزارش نهال امید، محمدرضا پورمحمدی در آیین افتتاح پروژه‌های بخش تعاون و تجلیل از تعاون‌گران برتر استان، اظهار کرد: در سال‌های گذشته استکبار جهانی با اعمال جدی‌ترین تحریم‌ها تلاش کرده تا عرصه اقتصادی را برای ملت ما تنگ کند.

وی افزود: یکی از راه‌های کاهش اثرات تحریم، رهایی از اقتصاد نفتی است که از چهل سال گذشته از سوی تمام متولیان توسعه مطرح شده اما تاکنون موفقیت چندانی در این زمینه کسب نشده است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که امروز در حال تحقق است، راه را برای قطع وابستگی اقتصاد به نفت هموار می‌کند که البته سختی‌ها و مشکلاتی هم در این مسیر وجود دارد.

پورمحمدی افزود: همه تلاشگران عرصه‌های مختلف اقتصادی مانند بخش صنعت و خدمات باید تلاش کنند تا موفقیت‌های بیشتری در این زمینه کسب شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خوشبختانه اقتصاد ما بعد از شیوع بیماری کرونا با تمام سختی‌ها توانست روی پای خودش بایستد و مردم ایران و متولیان کشور توانمندی خود را ثابت کردند و این در حالی بود که برخی از کشورها مانند آمریکا با مشکلات جدی مواجه شدند.

وی ادامه داد: قبل از شیوع کرونا، تنها ۱۰ واحد تولیدکننده مواد ضدعفونی‌کننده در استان وجود داشت، اما امروز با همت و تلاش صاحبان صنعت و تولید روزانه یک میلیون لیتر مواد ضدعفونی‌کننده در استان تولید می‌شود.

وی با بیان این که شرکت‌های تعاونی استان رشد درخوری در سال‌های گذشته داشته‌اند، گفت: ساخت و تولید ۳۲ هزار واحد مسکونی توسط شرکت‌های تعاونی استان از سال ۹۲ تاکنون نشان‌دهنده ظرفیت بسیار بزرگ این بخش است.

استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد: با توجه به تاکید قانون اساسی و سیاست‌های بالادستی بر نقش بخش تعاون در اقتصاد کشور امیدواریم این بخش با حمایت متولیان بیش از گذشته رشد کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی هم در این مراسم با بیان این‌که ۴۲۹۲ تعاونی در ۱۳ گرایش مختلف در استان فعالیت می‌کنند، گفت: این تعاونی‌ها توانسته‌اند برای حدود ۷۸ هزار و ۷۰۰ نفر شغل ایجاد کنند که سهم اشتغال استان در این بخش ۶٫۵ درصد است.

حسین فتحی افزود: ۳٫۶ درصد از اعتبار بخش تعاون کشور به آذربایجان شرقی تخصیص داده شده که میزان پرداخت آن از سال ۹۶ تا کنون، ۴۷۵ میلیارد تومان بوده است و بیش از ۹۰ درصد این مبلغ برای ۳۹۳۹ طرح تعاونی هزینه شده است.

در این آئین که به صورت ارتباط تصویری معاون اول رئیس جمهور با مراکز استان‌ها برگزار شد، ۳۸۳ طرح تعاونی در سراسر کشور به بهره‌برداری رسید.

به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، در این مراسم هم‌چنین استاندار آذربایجان شرقی از مدیران ۲۲ شرکت تعاونی برتر استان قدردانی کرد.

  • منبع خبر : ایسنا