وجود بیش از ۲۰۰ امام زاده(ع) در آذربایجان شرقی
وجود بیش از ۲۰۰ امام زاده(ع) در آذربایجان شرقی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی از وجود بیش از 200 امام زاده(ع) در استان خبر داد.

به گزارش نهال امید، حجت الاسلام والمسلمین سید شھاب الدین حسینی به مناسبت دھه مبارک کرامت، با اشاره به سخن بزرگان و علما در خصوص اھمیت و جایگاه امام زادگان(ع)، اظھار کرد: مقام معظم رھبری تاکید دارند که بقاع متبرکه باید به قطب فرھنگی تبدیل شود، از این رو باید تلاش کنیم تا این امر محقق شود.

وی با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) مبنی بر این که “ھرکس من یا یکی از ذریه ایم را زیارت کند، روز قیامت به زیارت و دیدار او خواھم رفت”، بیان کرد: این گفته ھا جایگاه والای امام زادگان را نشان می‌دھد که در نقاط مختلف استان ما نیز وجود دارند و امام زاده سید جمال(ع) تبریز، امام زاده سید ابراھیم(ع)، امام زاده سید حمزه(ع)، سید محمد(ع)، امام زاده سیدابراھیم مراغه(ع) و… از جمله ۲۰۰ امام زاده موجود در استان ھستند که از لحاظ سندیت نیز اعتبار بالایی دارند.

وی با بیان این که امام زادگان(ع) استان در مظلومیت قرار دارند، اظھار کرد: از حمایت مسئولان در راستای حفظ حریم موقوفات و عمران و آبادانی بقاع متبرکه، قدردانی می‌کنیم و نیاز دارد که در این رابطه مردم و مسئولان ھمچنان کمک حال اداره کل اوقاف و امور خیریه استان باشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اقدامات انجام شده در آستان مطھر امام زادگان(ع)، اظھار کرد: طی سال‌ھا در آستان مطھر امام زاده عون ابن علی(ع) و زید ابن علی(ع) عملیات عمرانی انجام شده و اکنون منشا خیر و برکت شده‌اند؛ ھمچنین در امام زاده سید حمزه(ع) نیز که دارای قدمت ۷۰۰ ساله بوده در چند حوزه “حسینیه، بخش ایلخانی و نصب ضریح جدید” در حال مرمت و توسعه هستیم.

وی افزود: امام زاده سید جمال(ع) نیز در داخل بازار تبریز و جزو مجموعه میراثی بازار است که در این رابطه نیز با ھمکاری و ھمیاری اداره کل میراث فرھنگی استان حرکت‌ھای خوبی شروع شده و زیر صحن آن یک حسینیه ۸۰۰ متری در حال احداث بوده و در حال حاضر نیز در مرحله تزئینات قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با بیان این که در سراسر استان به بقاع متبرکه توجه داریم، اظھار کرد: با توجه به اینکه روند ساخت و ساز در بقاع متبرکه به صورت مردمی بوده و بودجه دولتی ندارند در چندین بقعه استان به ویژه امام زاده سید حسین عبدالغفار(ع) شھرستان اسکو نیز به شکل خوبی اقدامات عمرانی برای بازسازی این بقعه صورت می گیرد که بر این اساس روند ساخت و سازھا قدری به طول می انجامد.

وی با اشاره به فرمایش رھبر معظم انقلاب مبنی این که بقاع متبرکه به قطب فرھنگی تبدیل شوند، اظھار کرد: لازمه تبدیل این بقاع به قطب فرھنگی، فراھم کردن زیرساخت‌ھای لازم است و بر این اساس باید در این رابطه تلاش کنیم.

وی به برنامه‌ھای فرھنگی انجام شده در آستان مطھر امام زادگان(ع) اشاره کرد و افزود: اجرای طرح آرامش بھاری در ایام نوروز، طرح نشاط معنوی در تابستان، طرح ضیافت الھی در ایام رمضان و… از جمله کارویژه‌ھایی است که در ایام مختلف سال با اجرای برنامه‌ھای فرھنگی، اجتماعی و قرآنی مورد توجه قرار دارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به راه اندازی حدود ۲۵ مرکز افق(اجتماعی، فرھنگی، قرآنی) در استان، اظھار کرد: این روند ادامه دارد و در این مراکز برنامه‌ھای مختلف اجتماعی، فرھنگی و قرآنی برگزار می‌شود؛ بر این اساس در ایام شیوع کرونا بیش از ۲۰ ھزار بسته معیشتی در جوار امام زادگان(ع) توزیع شد.

وی با اشاره به تولید ۱۵۰ ھزار ماسک در کارگاه‌ھای مستقر در آستان امام زادگان(ع)، اظھار کرد: تھیه جھیزیه برای نوعروسان، کمک به ازدواج جوانان، ارائه مشاوره‌ھای خانواده و… از جمله برنامه ھایی است که در مراکز افق ارائه می شود.

وی با بیان این که بقعه ی حدود ۶۵ مورد از امام زادگان(ع) استان، سرپا بوده و زیرساخت فرھنگی دارد، اظھار کرد: باید دست به دست ھم داده و مابقی امام زادگان(ع) را نیز سرپا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با بیان این که پیامبر گرامی اسلام مزدی برای رسالتش نخواسته و مزد رسالتش را مودّت قربا و اھل بیت پیامبر(ص) عنوان کرده است، اظھار کرد: بر این اساس باید نسبت به امام زادگان(ع) که کرامات بسیاری ھم از آنان دیده شده، توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی با بیان این که حدود ۶۵ امام زاده(ع) استان محل رفت و آمد مردم است که ۱۵ مورد آن در تبریز قرار دارد و مابقی در سایر نقاط استان قرار دارد، بیان کرد: بقعه متبرکه دو پیامبر “حضرت جرجیس نبی و ارمیای نبی” نیز در حال آماده سازی بوده و مسیر بقعه جرجیس نبی نیز برای تردد زوار فراھم سازی می‌شود.

وی با بیان این که در تلاش برای تسھیل رفت و آمد مردم به بقاع متبرکه استان ھستیم، اظھار کرد: علاوه بر جایگاه زیارت، این بقاع متبرکه پناھگاه معنوی مردم بوده و در گسترش معنویت و فرھنگ اھل بیت(ع) در جامعه موثر ھستند؛ ھر ھفته نیز برنامه ھای معنوی متنوعی در این بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با بیان این که علاوه بر جنبه‌ھای معنوی، از بعد اجتماعی نیز می‌تواند منشا برکات باشد، گفت: در راستای استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه و رسیدگی به این بقاع، کمر ھمت بسته‌ایم و از مردم و مسئولان نیز در این رابطه یاری می‌طلبیم تا بتوانیم علاقه و ارادت خود را به ذریه پیامبر گرامی اسلام نشان دھیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که انقلاب اسلامی حیات مجددی به اسلام داد و امام راحل، مجدد اسلام ناب محمدی بودند، اظھار کرد: امام راحل و در استمرار ایشان، مقام معظم رھبری توجه ویژه‌ای به امام زادگان(ع) دارند و بقاع متبرکه نیز به عنوان قطب‌ھای فرھنگی در جامعه می‌توانند منشا برکات بسیاری شوند.

  • منبع خبر : ایسنا