واکر معکوس مخصوص کودکان فلج مغزی در تبریز رونمایی شد
واکر معکوس مخصوص کودکان فلج مغزی در تبریز رونمایی شد

واکر معکوس مخصوص کودکان فلج مغزی که برای نخستین بار در کشور تولید و به ثبت اختراع رسیده است، در تبریز رونمایی شد.

به گزارش نهال امید، مدیر و  موسس مرکز توانبخشی نواندیشان آویژه روز پنجشنبه در حاشیه رونمایی از این واکر گفت: واکر معکوس آویژه برای اولین بار در کشور ویژه کودکان فلج مغزی تولید شده است؛ این واکر   برای ۲ سطح از ۵ سطح مقیاس ارزیابی مهارت های حرکتی درشت طراحی شده است.

دکتر نادر علیرضا لو افزود: مقیاس ارزیابی مهارتهای حرکتی درشت دارای ۵ سطح است که سطح ۴ و ۵ کودکان فلج مغزی شدید هستند که توان راه رفتن ندارند و سطح ۲ و ۳ کودکانی هستند که نیاز به آموزش های راه رفتن، کاردرمانی و توانبخشی دارند که اگر امکانات و تجهیزات مناسب داشته باشند به سطح یک که راه رفتن مستقل است، می رسند.

وی ادامه داد: متاسفانه واکر معکوس که نیاز اصلی و ضروری کودکان فلج مغزی است که در ابتدای راه رفتن از آن استفاده کنند، در ایران تولید نمی شد و قیمت نمونه خارجی آن ۴۰۰ تا ۸۰۰ دلار است.

علیرضا لو اظهار کرد: برای کمک به راه رفتن این کودکان به فکر تولید این محصول در داخل کشور افتادیم که در اردیبهشت ماه سال جاری طرح صنعتی آن را در اداره مالکیت معنوی به ثبت رساندیم و امروز رونمایی شد.

وی افزود: از این واکر در دنیا سه مدل کلاسیک، داینامیک و کروکودیل تولید می شود که ما در ایران مدل کلاسیک آن را طراحی و تولید می کنیم و درآستانه شروع و طراحی مدل کروکودیل هستیم.

مدیر و  موسس مرکز توانبخشی نواندیشان آویژه اضافه کرد: برای راه اندازی خط تولید واکر معکوس ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده و روزانه در حدود ۵۰ واکر تولید می شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ۹۹ درصد فعالیت های بهزیستی به بخش غیردولتی واگذار شده و یک هزار و ۷۰۰ مرکز غیردولتی در استان در حال فعالیت و اجرای اهداف بهزیستی هستند که دراین مراکز برای ۱۴ هزار نفر اشتغال زایی شده است.

فرگل صحاف با اشاره به رونمایی واکر معکوس ویژه کودکان فلج مغزی در تبریز افزود: این واکر برای نخستین بار در کشور در مرکز توانبخشی نواندیشان آویژه در تبریز طراحی و ساخته شده است .

وی با اشاره به مزیت های این واکر ،اظهار کرد: کودکان هنگام استفاده از این واکر می توانند از آن به عنوان تکیه گاه استفاده کنند و از لحاظ قیمت نیز یک دهم نمونه های خارجی است.

صحاف افزود: تمامی تولیدات مرکز  توانبخشی نواندیشان آویژه به ۵۰ مرکز توانبخشی و دانشگاهی در سطح کشور نیز ارسال می شود .

وی ادامه داد: ۱۲ مرکز جسمی حرکتی روزانه در آذربایجان شرقی فعال است که از این تعداد ۵ مرکز در شهر تبریز و مابقی در سایر شهرستان های استان فعال هستند و در حدود ۵۰۰ نفر از امکانات این مراکز استفاده می کنند

وی با تاکید بر اینکه برای کاهش مشکلات معلولان و بازتوانی آنان تلاش می کنیم، گفت: امروز ۱۱ طرح اشتغال زایی در سراسر استان افتتاح می شود که برای ۶۵ نفر اشتغال زایی می شود.

  • منبع خبر : ایرنا