واکاوی ارزش غذایی گوشت بوقلمون
واکاوی ارزش غذایی گوشت بوقلمون

به گزارش نهال امید، مصرف‌کنندگان استقبال چندانی از مصرف گوشت بوقلمون به عمل نمی‌آورند و برای توجیه این امر فرهنگ تغذیه ای و گران بودن گوشت بوقلمون را ذکر می‌نمایند. در سال‌های اخیر تولید و مصرف گوشت بوقلمون در بسیاری از کشورهای اروپایی و به ویژه آمریکا از یک روند افزایشی برخوردار بوده است.

پروتئین موجود در گوشت بوقلمون از هر گوشتی بیشتر است
یه گزارش نهال امید، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی
افزود: گوشت بوقلمون به علت عدم وجود چربی میان بافتی در هنگام پخت از نظر حجم بر عکس گوشت مرغ، گوساله و گوسفند کم نمی شود.
احمد بایبوردی در گفتگو  خبرنگار نهال امید اظهارکرد: بوقلمون‌های تحت مطالعه و پرورش شامل چهار رنگ سیاه، الوان، سفید و طلایی است که از استان‌های اردبیل، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی جمع آوری شده و مورد مطالعه و بررسی و رکورد برداری انفرادی در طول سالیان متمادی قرار گرفته است.
وی، ادامه داد: مردم روستاها نیز به دلایل مختلف از جمله بومی و اقتصادی بودن پرورش بوقلمون در منطقه و داشتن شرایط خاص فیزیولوژیکی دستگاه گوارش برای استفاده از علوفه مرتعی و پَس چَر مزارع مبادرت به نگهداری این حیوان به صورت گله‌ای در جوار فعالیت‌های کشاورزی و دامداری می‌کنند.
فسفر موجود در بوقلمون ۴ برابر میگو است
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌ شرقی،
یادآور شد: فسفر موجود در بوقلمون ۴ برابر میگو است (۸۰% عامل تشکیل کلسیم در استخوان‌های بدن فسفر است) و میزان فسفر در بوقلمون ۲۳۸ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم است.
وی، افزود: پروتئین موجود در بوقلمون ۸۱/۲۸% و بدین معنی پروتئین آن از هر گوشتی بیشتر است.
بایبوردی، تاکید کرد: از رسالت‌های اصلی مرکز تحقیقات کشاورزی استان و بخش تحقیقات علوم دامی مرکز که ایستگاه تحقیقات بوقلمون را پشتیبانی می‌کند طراحی و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی است با توجه به پتانسیل‌های مساعد منطقه و توان علمی همکاران مرکز تاکنون فعالیت‌های زیادی در ایستگاه تحقیقات بوقلمون انجام شده که در کنار کارهای تحقیقاتی  پرورش دهندگان بی‌شماری سالیانه جهت خرید جوجه بوقلمون یک‌ماهه از ایستگاه تحقیقات بوقلمون علاقه نشان می‌دهند.

در گوشت  بوقلمون مقدار زیادی امگا-۳ وجود دارد

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار نهال امید اظهاز کرد:  بررسی بهترین زمان و تعداد دفعات تلقیح مصنوعی در بوقلمون های بومی، برآورد ضرایب اقتصادی برخی صفات مهم تولیدی در بوقلمون های ایستگاه تاتار و همینطور تاثیر برنامه‌های مختلف نوری بر سن بلوغ، راندمان تولید تخم و جوجه درآوری در بوقلمون های بومی ایستگاه تاتار از تحقیقات اجرا شده در مرکز تحقیقات سهند قلمداد می شوند.

جابر سلیمانی با اشاره به مزایای گوشت بوقلمون ادامه داد:  در گوشت بوقلمون مقدار زیادی امگا-۳ وجود دارد که باعث باز شدن مجاری عروق بدن و پایین آورنده کلسترول می‌شود و از مزمن شدن بیماری‌ها جلوگیری می‌کند، بوقلمون دارای انواع ویتامین B ازجمله ۱B، ۳B، ۶B و ۱۲B به میزان ۷/۷ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم است و برای جلوگیری از افسردگی و بیماری MS و از بین بردن کم‌خونی مؤثر است و سدیم موجود در گوشت بوقلمون ۳۳ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم است که از بیماری های قلبی جلوگیری می کند و باعث تنظیم فشار خون می شود و همچنین سدیم عامل جذب کلسیم و فسفر در بدن است. وی، از دیگر تحقیقات محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی گفت و افزود: بررسی دامنه پراکندگی و خصوصیات فنوتیپی بوقلمون های بومی آذربایجان، بررسی توان تولید و پتانسیل ژنتیکی بوقلمون‌های آذربایجان، بررسی اثر وزن تخم بر روی میزان جوجه‌درآوری، زمان تفریخ و افزایش وزن بدن در بوقلمون های آذربایجان شرقی، اثرات همخونی بر صفات تولیدی و تولیدمثلی در بوقلمون های بومی آذربایجان و بررسی پتانسیل ژنتیکی خصوصیات لاشه بوقلمون‌های بومی آذربایجان از پروژه‌های تحقیقاتی مصوب و اجرا شده مرتبط با بوقلمون در ایستگاه محسوب می شوند.
گوشت بوقلمون به عنوان یکی از ۱۴ ماده غذایی معجزه گر معرفی شده است
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، یادآور شد: طبق برآوردهای انجام شده می‌توان گفت مصرف گوشت بوقلمون در طی ۲۵ سال گذشته در دنیا به طور تقریبی دو برابر افزایش یافته است.
وی با اشاره به افزایش مصرف گوشت بوقلمون در کشور اظهار داشت: گوشت بوقلمون به عنوان یکی از ۱۴ ماده غذایی معجزه گر معرفی شده است.
سلیمانی، تاکید کرد: این انتظار دور از ذهن نیست که در آینده نزدیک با گسترش شیوه تولید گوشت بوقلمون در کشور شاهد جایگاه اصلی این محصول و سایر فرآورده‌های جنبی آن در سبد مصرفی خانواده‌های ایرانی باشیم.


به گزارش نهال امید، مصرف گوشت بوقلمون به دلیل وجود ویتامین A در این نوع گوشت نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد، از طرف دیگر به دلیل نوعی مواد خاص به نام اسیدآمینه تریپتوفان در گوشت بوقلمون به افرادی که مبتلا به افسردگی هستند، توصیه می‌شود تا از این ماده غذایی مصرف کنند چرا که به صورت گذرا و کوتاه‌مدت موجب آرامش و سرحالی در این افراد می‌شود.
پس با در نظر گرفتن ارزش تغذیه‌ای گوشت بوقلمون  می توان آنرا در سبد غذایی خانواده گنجاند.

  • نویسنده : امیر مسعود طایفه سلطانخانی
  • منبع خبر : نهال امید