هم‌افزایی برای اعمال محدودیت‌های کرونایی در آذربایجان شرقی
هم‌افزایی برای اعمال محدودیت‌های کرونایی در آذربایجان شرقی

استان چهار میلیون نفری آذربایجان‌شرقی در حالی از امروز اول آذر و همزمان با سراسر کشور شاهد اجرای طرح جامع محدودیت‌های کرونایی است که همه نهادهای مسوول برای اجرای همه‌جانبه این طرح سلامت هم‌افزایی دارند. با توجه به جهش ویروس کرونا و اوج گیری مجدد بیماری کوید ۱۹ در کشور، به پیشنهاد وزارت بهداشت و […]

استان چهار میلیون نفری آذربایجان‌شرقی در حالی از امروز اول آذر و همزمان با سراسر کشور شاهد اجرای طرح جامع محدودیت‌های کرونایی است که همه نهادهای مسوول برای اجرای همه‌جانبه این طرح سلامت هم‌افزایی دارند.

با توجه به جهش ویروس کرونا و اوج گیری مجدد بیماری کوید ۱۹ در کشور، به پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان و قرارگاه عملیاتی کرونا، «طرح جامع مقابله با کرونا» در ستاد ملی کرونا به تصویب رسید که به موجب آن،  اعمال محدودیت های شدید در شهرهای مختلف کشور از امروز الزامی است.

محدودیت های مصوب شده براساس مصوبه های ستاد ملی کرونا و در راستای اجرای طرح ملی مدیریت هوشمند محدودیت ها و ممنوعیت ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کویید ۱۹ در ۲۱ شهرستان آذربایجان شرقی از نظر زرد، نارنجی یا قرمز بودن آنها اعمال می شود. 

بدیهی است که تعطیلی فعالیت صنوف در شهرستان های آذربایجان شرقی متناسب با وضعیت شیوع کرونا در آنها خواهد بود، به این معنا که در شهرستان های دارای وضعیت زرد فقط مشاغل گروه چهار تعطیل است؛ در شهرستان های دارای وضعیت نارنجی از لحظ شیوع کرونا نیز مشاغل گروه سه و چهار و در شهرستان های وضعیت قرمز نیز گروه های شغلی ۲، سه و چهار تعطیل هستند.

بر این اساس گروه‌ شغلی ۲ عبارت از پاساژها، مراکز خرید و مال ها، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مساجد، مصلی ها، قنادی و شیرینی فروشی ها، آبمیوه و بستنی فروشی ها، مراکز تهیه و طبخ غذا که اگر بیرون بر باشد می‌توانند باز باشند، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خوردو، مراکز شماره گذاری اتومبیل، بازار فروش فرش، موکت، فرش ماشینی، اسباب بازی فروشی ها، فروش لوازم خانگی، عمده فروشی‌ها و خرده فروشی ها، خدمات چاپ و دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمانی، کادوفروشی ها، پارچه فروشی ها، عکاسی ها، آژانس‌های مشاوره املاک، پرده سراها، فروش مبلمان، کیف و کفش، نوشت افزار، خیاطی و خرازی‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی هستند.

گروه‌ شغلی ۳ شامل دانشگاه ها، مدارس، زبان سراها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای، کتابخانه ها، استخرهای سرپوشیده، موزه‌ها و موزه باغ ها، سینما و تئاتر، آرایشگاه ها، مساجد و مصلی‌ها و ممنوعیت برگزاری هرگونه آزمون حضوری است.

گروه‌ شغلی ۴ شامل شغل هایی از جمله برگزاری مراسم‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش ها، فعالیت باشگاه‌های ورزشی، مدارس شبانه روزی، کافه و قهوه خانه‌هاست.

 م​​حمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی

کاهش روند شیوع کرونا، بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای دقیق و جدی مصوبات ستاد ملی کرونا مبنی بر اعمال محدودیت‌های جدید از امرروز شنبه در استان، گفت: اجرای این محدودیت‌ها و در نتیجه کاهش روند شیوع بیماری کرونا، بدون مشارکت مردم و همت ویژه مسئولان قابل انتظار نیست.

محمدرضا پورمحمدی افزود: این محدودیت‌ها همزمان با سراسر کشور متناسب با وضعیت هر یک از شهرستان‌های استان اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: روند فعلی شیوع بیماری کرونا، نگران‌کننده است و باید تمام تلاش خود را برای کاهش تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان و همچنین قطع زنجیره بیماری به کار گیریم.
 
پورمحمدی با تاکید بر مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مسئول برای اجرای صحیح محدودیت‌های جدید کرونایی در استان، گفت: از همه مردم انتظار داریم که علاوه بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، در اجرای صحیح محدودیت‌ها، یاری‌گر ستاد کرونا باشند.
 
وی خاطرنشان کرد: رعایت شیوه‌نامه‌ها و محدودیت‌های ابلاغی از ستاد ملی کرونا باید به دقت در استان اجرا شده و در صورت بی‌توجهی مردم و اصناف به تذکرات گروه‌های نظارتی، با افراد خاطی برخورد شود.
 
استاندار آذربایجان شرقی افزود: اتاق اصناف، اتحادیه‌ها و سازمان صمت باید بیشتر از گذشته و با رویکرد اقناعی، بر روند تعطیلی گروه‌های شغلی نظارت کنند.

 علیار راستگو، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان ‌شرقی


نظارت بر اجرای محدودیت‌های کرونایی افزایش می‌یابد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان ‌شرقی نیز با تاکید بر اینکه نظارت بر اجرای محدودیت‌های کرونایی افزایش می‌یابد، گفت: تا زمانی که هیچ درمان قطعی برای بیماری کرونا کشف نشده، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.
 
علیار راستگو اظهار کرد: طرح جامع اعمال محدودیت‌های جدید از امروز به مدت دو هفته و متناسب با وضعیت شیوع بیماری در تمامی شهرهای استان اجرا می‌شود و استمرار این محدودیت‌ها نیز پس از پایان اجرای طرح و تصویب مجدد در ستاد ملی کرونا و استان امکان‌پذیر است.
 
وی با اشاره به تقسیم‌بندی شهرهای استان به سه وضعیت  زرد، نارنجی و قرمز، گفت: در شهرهای با وضعیت زرد، دو سوم، وضعیت نارنجی، یک دوم و وضعیت قرمز، یک سوم کارکنان، ملزم به حضور در ادارات بوده و بقیه کارمندان با اولویت زنان سرپرست خانوار، افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای می‌توانند با موافقت مدیر مربوطه در خانه بمانند و دستگاه‌های خدمات‌رسان و دارای خدمات ضروری از  معافیت و محدودیت حضور کارکنان در ادارات، مستثنی هستند.
 
راستگو افزود: همچنین در شهرهای دارای وضعیت زرد، فقط مشاغل گروه چهار، وضعیت نارنجی، گروه‌های سه و چهار و وضعیت قرمز، گروه‌های دو، سه و چهار تعطیل خواهند بود و فعالیت کلیه مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی خصوصی در تمامی وضعیت‌ها به شکل مجازی و غیرحضوری انجام خواهد شد.
 
وی در ارتباط با ممنوعیت تردد در استان نیز گفت: خروج خودروهای بومی پلاک شخصی از شهرهای نارنجی و نیز ورود خودروهای غیربومی با پلاک شخصی به این شهرها ممنوع خواهد بود و متخلفان ۵۰۰ هزار تومان جریمه می شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان ‌شرقی افزود:  همچنین خروج خودروهای بومی با پلاک شخصی از شهرهای دارای وضعیت قرمز آذربایجان شرقی و ورود خودروهای غیربومی با پلاک شخصی به این شهرها ممنوع بوده و متخلفان با جریمه یک میلیون تومانی مواجه می شوند.

وی ادامه داد: تردد خودروهای شخصی از ساعت ۹ شب تا چهار صبح در شهرهای دارای وضعیت قرمز آذربایجان شرقی ممنوع است و جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای متخلفان اعمال می شود.

راستگو با بیان اینکه بیماری کرونا به هیچ کس رحم نمی‌کند، افزود: با همراهی و مشارکت هرچه بیشتر مردم در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اجرای مصوبات ستادهای ملی و استانی، امیدوار به کاهش تعداد مبتلایان و جان‌باختگان این بیماری هستیم.

وی اضافه کرد: صدا و سیما و رسانه‌ها نیز نقش موثری در کاهش آمار ابتلا به بیماری کرونا دارند و انتظار داریم فعالیت‌های اقناعی خود را افزایش داده و عملکرد موثر نهادهای مختلف را در کنار بیان نقاط ضعف، بیان کند.

جانشین ستاد استانی مقابله با کرونای آذربایجان‌شرقی، وضعیت سه گانه (زرد، ناریجی و قرمز) شهرستان‌های استان را از نظر شیوع کرونا نیز تشریح کرد و گفت: در زمان حاضر شهرستان های ورزقان، هوراند و خداآفرین از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت زرد هستند.

وی افزود: آذرشهر، بستان آباد، جلفا، چاراویماق، سراب، کلیبر، مراغه و هشترود نیز از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت نارنجی قرار دارند. 

راستگو، وضعیت شهرستان های اسکو، اهر، شبستر، عجب شیر، مرند، ملکان، میانه، هریس، بناب و تبریز را از نظر شیوع ویروس کرونا قرمز خواند. 

وی اضافه کرد: بدیهی است که تعیین وضعیت سه گانه زرد، نارنجی و قرمز برای شهرستان های آذربایجان شرقی به مدت یک هفته اعتبار دارد و این درجه بندی هر هفته توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بازنگری می شود.

 محمد حسین صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز


آگاه‌سازی عنصر اصلی پیشگیری از گسترش کرونا است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: آگاه سازی اجتماعی مهمترین و بهترین عنصر برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا است.

امحمدحسین صومی اظهار کرد: وضعیت تمام شهرستان‌های استان، بالاتر از نارنجی است و باید محدودیت‌های جدید با دقت و حساسیت هرچه بیشتر اجرا شود.
 
وی افزود: استان آذربایجان شرقی از نظر تعداد بستری به ازای جمعیت، رتبه ۱۵ کشور را دارا بوده و میانگین تعداد فوت ناشی از کرونا، ۴.۹ درصد و بهتر از میانگین کشوری است.
 
صومیبا اشاره به اینکه علت ۴۰ درصد ابتلا به بیماری کرونایی در آذربایجان شرقی دورهمی‌های خانوادگی است، اضافه کرد: این آمار بر اساس ثبت اطلاعات دقیق بیماران کرونایی در شهرها و بخش های مختلف استان حاصل شده و نسبت به میانگین کشوری، رقم بیشتری را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین به اجرای طرح ویژه مدیریت و مقابله محله‌محور با کووید ۱۹ با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و بسیج اشاره کرد و گفت: پرهیز از حضور در تجمع ها و دورهمی های خانوادگی با آگاه سازی بسیج در میان خانوارها می تواند به تدریج در سطح استان کاهش پیدا کند و به دنبال آن شاهد کاهش تعدادمبتلایان و آمارهای فوتی ناشی از کرونا نیز خواهیم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از آحاد مردم درخواست کرد تا ضمن توجه به توصیه های بهداشتی اعم از شست و شوی دست ها، استفاده از مواد ضدعفونی کننده و ماسک، فاصله گذاری اجتماعی را به دقت رعایت کرده و از حضور در تجمع های خانوادگی به شدت پرهیز کنند.

وی میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در آذربایجان شرقی را ۷۵ درصد اعلام و اضافه کرد: طبق بررسی های میدانی، دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان استفاده از ماسک ۹۰ درصد و رعایت بهداشت فردی ۲۰ درصد برآورد شده است که این آمار زنگ خطری جدی برای مقابله با گسترش روز افزون ویروس کرونا به شمار می رود.

صومی، جایگاه های سوخت، مراکز خرید میوه و تره بار و آرامستان ها را جزو مراکزی اعلام کرد که کمترین میزان توجه به پروتکل های بهداشتی در آنها ثبت شده است و در آنها میران فاصله گذاری اجتماهی تا ۳۶ درصد نیز کاهش پیدا می کند.

وی اغذیه فروشی ها و مساجد را از جمله مراکزی در آذربایجان شرقی اعلام کرد که بیشترین میزان رعایت پروتکل های اجتماعی و فاصله گذاری در انها به ترتیب با ۸۶ و  ۸۰ درصد رعایت می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: در همین زمینه مراکز درمانی و بیمارستانی، داروخانه و مطب پزشکان نیز از جمله مراکزی هستند که فاصله گذاری اجتماعی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد که برای جلوگیری از روند موجود، دانشگاه علوم پزشکی ضمن هشدار به این مراکز در صورت تداوم این بی توجهی مجبور به تعطیلی بخشی از مراکز خواهد شد. 

وی میانگین سنی فوتی های ناشی از کرونا در آذربایجان شرقی را ۶۷.۸ سال اعلام کرد و ادامه داد: بیشترین بستری شدگان کرونایی در استان نیز بین ۵۰ تا ۶۰ سال سن دارند و از لحاظ جسنیتی نیز آمارها برابر است.

صومی بیشترین میزان ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی را مربوط به سنین بالای ۸۰ سال و کمترین میزان را مربوط به سنین پایین تر از ۲۰ سال اعلام کرد.

 حبیب امین‌زاده، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی

نیاز بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی به اکسیژن تامین می شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونا، گفت: مقدار قابل توجهی اکسیژن به استان وارد شده که امیدواریم هیچ مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

حبیب امین‌زاده افزود: با مدیریت جهادی و حضور همه جانبه در صحنه تولید و با وحدت و همدلی همکاران دانشگاه علوم پزشکی، تلاش خواهیم کرد بدون هیچگونه مشکل نسبت به پشتیبانی گاز مایع برای واحدهای درمانی استان اقدام کنیم.

وی گفت: با توجه به وضعیت اعلام شده در مورد کمبود گاز اکسیژن در مراکز درمانی، سه استراتژی اساسی افزایش تولید واحدهای فعال در سطح استان، رفع موانع و مشکلات تولید واحدهای راکد و راه‌اندازی واحدهای جدید و تهیه گاز اکسیژن مایع از سایر استانها و مراکز تولید پیگیری شد.

امین زاده همچنین با قدردانی از اعلام آمادگی بسیج برای کمک به کنترل قیمت‌ها، اظهار کرد: نظارت بر انبارها و مراکز ذخیره سازی و نگهداری کالا و همچنین مقابله با احتکار و پایش بی وقفه نظام توزیع در اولویت کاری قرارگاه ۱۷ربیع، است.

وی افزود: هم‌اکنون ثبات نسبی اقتصادی در جامعه حاکم است که تثبیت این وضعیت نیاز به همکاری دوچندان همه نهادها دارد.

امین زاده با بیان اینکه در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور منجر به افزایش قانونی نرخ برخی خدمات و کالاها شده است، اضافه کرد: این موضوع یک نوع گرانی بوده و متفاوت از مقوله گرانفروشی است.

وی ادامه داد: پایش‌های متعدد در کالاهای مختلف در دستورکار معاونت نظارت و بازرسی سازمان قرار دارد و بر این اساس، ۱۴۷ قلم کالا علاوه بر محصولات فولادی و پتروشیمی به‌صورت روزانه رصد می‌شود.

 اجرای ممنوعیت ورود و خروج خودرو به شهرهای قرمز و نارنجی

اجرای ممنوعیت ورود و خروج خودرو  در ۱۸ شهرستان آذربایجان شرقی

رییس پلیس راه آذربایجان‌شرقی نیز گفت: ممنوعیت ورود و خروج در تمامی ورودی های ۱۸ شهرستان استان با وضعیت قرمز و نارنجی اجرا می شود.

سرهنگ رضا کریمی نژاد افزود: در سطح استان ۱۰ شهرستان در وضعیت قرمز و ۸ شهرستان نیز در وضعیت نارنجی است که پلیس با تمام توان با همکاری نیروهای انتظامی و جمعیت هلال احمر و راهداری برای اعمال محدودیت ها پای کار است.

وی ادامه داد: شهرستان های اسکو، اهر، شبستر، عجب شیر، مرند، ملکان، میانه، هریس، بناب و تبریز را از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز و شهرستان های آذرشهر، بستان آباد، جلفا، چاراویماق، سراب، کلیبر، مراغه و هشترود نیز از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت نارنجی قرار دارند. 

سرهنگ کریمی نژاد گفت: از امروز خروج خودروهای بومی پلاک شخصی از شهرهای نارنجی آذربایجان شرقی و نیز ورود خودروهای غیربومی با پلاک شخصی به این شهرها ممنوع بوده و متخلفان ۵۰۰ هزار تومان جریمه می شوند.

وی ادامه داد: همچنین خروج خودروهای بومی با پلاک شخصی از شهرهای دارای وضعیت قرمز آذربایجان شرقی و ورود خودروهای غیربومی با پلاک شخصی به این شهرها ممنوع بوده و متخلفان با جریمه یک میلیون تومانی مواجه می شوند. 

رییس پلیس راه آذربایجان شرقی گفت: از امروز تردد خودروهای شخصی از ساعت ۹ شب تا چهار صبح در شهرهای دارای وضعیت قرمز آذربایجان شرقی ممنوع است و جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای متخلفان اعمال می شود. 

وی اظهار کرد: در خصوص اطلاع رسانی نیز مقرر شده شهرداری ها در خروجی شهرها بنرهایی جهت اطلاع رسانی به شهروندان نصب کند.

سرهنگ کریمی نژاد تاکید کرد: در کل آذربایجان شرقی در ۴۴ نقطه از ورودی ها و خروجی های شهرستان های دارای وضعیت قرمز و نارنجی، پلیس راه، نیروی انتظامی و هلال احمر برای اعمال محدودیت ها مستقر هستند.

وی اظهار کرد: از امکانات، تجهیزات، ماشین آلات و نیروهای  اداره کل راهداری استان نیز برای اعمال محدودیت ها بهره مند می شویم.

  • منبع خبر : ایرنا