همیشه پای همشهری در میان است/ نارضایتی از انعکاس فعالیت‌های شورای شهر تبریز
همیشه پای همشهری در میان است/ نارضایتی از انعکاس فعالیت‌های شورای شهر تبریز

دویست و چهل و یکمین جلسه شورای اسلامی کلانشهر تبریز امروز یکشنبه (۱۲ اردیبهشت) به صورت مجازی برگزار شد. شهرام دبیری، رییس شورای شهر تبریز در سخنان پیش از دستور خود با اشاره به روز شوراها گفت: این روز را به اعضای شورای شهر و شهروندان تبریزی تبریک می‌گوییم چراکه این روز تجلی مردم سالاری […]

دویست و چهل و یکمین جلسه شورای اسلامی کلانشهر تبریز امروز یکشنبه (۱۲ اردیبهشت) به صورت مجازی برگزار شد.

شهرام دبیری، رییس شورای شهر تبریز در سخنان پیش از دستور خود با اشاره به روز شوراها گفت: این روز را به اعضای شورای شهر و شهروندان تبریزی تبریک می‌گوییم چراکه این روز تجلی مردم سالاری دینی است و باید گفت این دوره از شورای شهر یکی از موفق ترین دوره‌های شورای شهر بود و از کمیسیون ها می‌خواهیم‌ عملکردها را جمع آوری کنند.

وی با اشاره به روز کارگر نیز افزود: توسعه‌ی کشور مرهون وجود کارگران است و امروز اگر شاهد پاکیزگی تبریز هستیم، در سایه همین کارگران زحمت کش است که در حین انجام وظیفه گاهی دچار سانحه نیز می‌شوند.

وی همچنین با تبریک روز معلم خاطرنشان کرد: معلم ها  آینده سازان جامعه را تربیت می‌کنند و ما هرچه را که یادگرفته‌ایم در سایه این معلمان زحمت کش است .

در ابتدای این جلسه، نامه شهرداری تبریز درخصوص «تعیین تکلیف ۱۳ نفر از رانندگان حمل پسماند» بررسی شد.

فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز در این خصوص گفت: در دوره‌ی چهارم شورای شهر مشکل قراردادی کارگرانی که ۳ سال بیمه داشتند، حل شد ولی مشکل برخی رانندگان حل نشد که معلوم نیست چرا این قرارداد ها حل نمی‌شود. این رانندگان از همان سال تا امروز پیگیر قرارداد خود هستند.

وی اضافه کرد: مشکل از آنجاست که شرکت های همکار، بیمه‌ رانندگان را به صورت کامل پرداخت نکرده است.  این رانندگان قبلا کارگر بودند اما چون گفته شد که توانمندی رانندگی دارند، به بخش رانندگی منتقل شدند در واقع توانمندی آنها بیشتر بوده و امروز این مشکل گریبان گیرشان شده است.

عبداله تقی‌پور، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری نیز گفت: مصوبه کمیسیون محیط زیست این بود که این موضوع پیگیری شود و تاکید شد همانند ۱۰۴ نفری که اسامیشان به لیست بیمه افزوده شده اسامی این۱۳ نفر نیز به لیست بیمه افزوده شود.

در نهایت نامه شهرداری در خصوص تعیین تکلیف ۱۳ نفر از رانندگان حمل پسماند به تصویب اعضا شورای اسلامی شهر تبریز رسید.

در ادامه لایحه شهرداری تبریز مبنی بر «صدور مجوز جهت واگذاری مالکیت و سهام مازاد بر ۴۰ درصد شرکت های تابعه شهرداری همچون نمودار، همشهری و شرکت پیش ساخته آذربایجان» مورد بررسی قرار گرفت.

محرم محمدزاده، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار در این خصوص گفت: بالاخره مشخص نشد که شهرداری نهاد دولتی است یا خصوصی و زمین های شرکت پیش ساخته آذربایجان را که از دست این شرکت گرفته‌اند و هیچ اطلاعاتی در این خصوص از طرف شهرداری به اعضای شورا داده نمی‌شود.

وی افزود: این اقدام کاهش سهم شهرداری در شرکت ها در ایام نزدیک انتخابات درست نیست چرا که به ضرر کارگران شهرداری است .

وی اضافه کرد: ما باید شرکت های واسطه را حذف کنیم نه اینکه با کاهش سهم خود (به خصوص در شرکت همشهری) این شرکت ها را توانمندتر کنیم.

محمدباقر بهشتی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: انحلال شرکت ها به عهده شورای شهر نیست و هر شرکت ساختار قانونی و حقوقی خود را دارد.

وی افزود: سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی مکلف کرده است که شهرداری بخش عمومی غیر دولتی است و کاهش سهم شهرداری در شرکت همشهری به ۴۰ درصد قانونی است و لذا با این موضوع موافق هستم.

سونیا اندیش، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک‌ نیز بیان کرد: چند سوال در خصوص شرکت های تابعه وجود دارد و موضوع صحبت ما تنها شرکت هایی را که در لایحه فعلی آمده، نیست.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از شرکت ها برای تسهیل در فعالیت های شهرداری ایجاد می‌شود که باید تکلیف این شرکت ها نیز مشخص شود.

وی افزود: نحوه واگذاری و قیمت گذاری باید مشخص شود که به اشخاص خاصی است یا با مزایده خواهد بود.

اندیش گفت: موضوعات و زمینه‌های فعالیت این شرکت ها متفاوت است و لازم است هرکدام به صورت مجزا بررسی شود. 

وی تاکید کرد:  باید تمام شرکت های شهرداری بررسی شده و قیمت گذاری و واگذاری به صورت شفاف اعلام شود. عمده مشکل ما با شرکت همشهری موضوع نیروی انسانی است.

فرج محمد قلیزاده، رئیس کمسیون نظارت، تحقیق و ارزیابی نیز اظهار کرد: به جهت وضعیت موجود باید بررسی شرکت همشهری را به زمان دیگری موکول کنیم تا کامل بررسی شود و براساس توضیحات داده شده این موضوع یک تکلیف فرادستی و قانونی است که باید سهم شهرداری در شرکت ها کاهش یابد.

وی تاکید کرد: بر اساس تجربه‌ای که داریم کاهش سهم شهرداری در دو شرکت دیگر نه تنها خوب است بلکه فروش ۱۰۰ درصدی آن نیز به نفع شهرداری و در راستای کوچک سازی شهرداری است و در زمینه نظارت نیز بهتر می‌توان عمل کرد.

وی با بیان اینکه شرکت های نمودار و پیش ساخته به جز تحمیل هزینه به شهرداری چیزی نداشته اند گفت: موافق واگذاری ۱۰۰ درصدی سهام این شرکت ها هستیم ‌اما شهرداری مطابق آیین نامه اقدام به فروش کند و من بعید می‌دانم مشتری برای خرید این شرکت ها وجود داشته باشد چراکه این شرکت ها به جز هزینه تراشی برای شهرداری چیزی نداشته‌اند.

غلامحسین مسعودی ریحان، خزانه دار شورای شهر نیز گفت: واگذاری این شرکت ها به خصوص شرکت همشهری موجب ایجاد فشار مضاعف به کارگران خواهد شد و هرچقدر سهم شهرداری در شرکت ها بالا باشد قدرت چانه زنی شهرداری و شورا افزایش می‌ یابد و در این صورت می‌توانیم حق و حقوق کارگران خود را به نحو کامل پیگیری کنیم.

وی افزود: پیشنهاد دارم‌ با حضور مسئولان استانی و قضایی موضوع حذف شرکت های واسطه را بررسی کنیم و قراردادها به صورت مستقیم با شهرداری باشد.

کریم صادق زاده، سخنگوی شورا نیز با اشاره به روز کارگر و روز معلم گفت: امیدواریم توجه جدی به حقوق کارگران در واحد های تولیدی و شهرداری افزایش یابد و در دوره پنجم شورای شهر نیز شاهد بودیم که حقوق کارگران به درستی پرداخت شده که باید بهتر از این نیز باشد تا کارگران شهرداری به مشکل بر نخورند.


صادقزاده اضافه کرد: در این برهه نزدیک انتخابات ضرورتی برای واگذاری شرکت ها در ایام ‌انتخابات نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در صورت تصویب هیئت وزیران، دو درصد سهام  شرکت شستا به بازنشستگان واگذار می‌شود، ما نیز پیشنهاد داریم واگذاری این شرکت ها نیز  به کارگران شهرداری باشد حتی اگر به صورت اقساطی باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: اگر بتوانیم سهم مازاد شهرداری را به کارگران بدهیم علاوه بر اینکه موجب رشد و توسعه خواهد شد، موجب افزایش نظارت  خواهد شد که امیدواریم‌هرکاری می‌کنیم برای مردم باشد.

محمد حسن اسوتچی، دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز گفت: نگرانی بنده در این موضوع به این خاطر است که در این مقطع زمانی که موضوع اشتغال و مسائل روحی  و روانی ناشی از آن بسیار مهم‌است، افراد شاغل در این شرکت ها دچار استرس خواهند شد لذا مطرح شدن این موضوعات در این برهه مناسب نیست و موجب نگرانی کارکنان این شرکت ها خواهد شد.

وی اضافه کرد: باید مشخص شود که آیا شهرداری نهادی دولتی است یا خیر، که دیوان محاسبات به علیه شهرداری شکایت کرده است و به نظر من ما باید منتظر باشیم تا اگر محکوم شدیم، اقدام به انجام این‌کار کنیم تا موجب نگرانی افراد شاغل نباشیم. برخی سوالات وجود دارد که با وجود حل نشدن آنها مطرح شدن این موضوعات مناسب نیست.

وی افزود: امیدواریم در این شرایط اتفاقاتی نیفتد که موجب نگرانی کارگران شود و  نباید به خانواده افراد شاغل در شرکت همشهری استرس وارد کنیم که این اقدام کار مناسبی نیست.

بابایی اقدم  نیز گفت: در این برهه‌ی ایام انتخابات، بررسی موضوعاتی از این قبل درست نیست و باید این موضوعات را بررسی و این موضوع را به شورای بعدی واگذار کنیم، در صورت بررسی نمایندگان این شرکت ها نیز در جلسه حضور داشته باشند. پیشنهاد می‌دهیم این موضوع فعلا مسکوت باقی بماند تا شورای بعدی تصمیم گیری کند.

لایحه شهرداری تبریز مبنی بر صدور مجوز جهت واگذاری مالکیت و سهام مازاد بر ۴۰ درصد شرکت های تابعه شهرداری همچون نمودار، همشهری و شرکت پیش ساخته آذربایجان به دلیل حساسیت زمانی مسکوت باقی ماند.

در ادامه لایحه شهرداری تبریز مبنی بر «تجویز مجوز جهت انجام توافق و مصالحه همگی و تمامی شش دانگ پلاک ثبتی ۶۸۶۴ واقع در بخش ۴ تبریز» بررسی شده وبه تصویب رسید.

لایحه‌ی بعدی شهرداری تبریز به «صدور مجوز برای اجرای دستورالعمل حمایت از توسعه فرهنگ و هنر از برگزیدگان و هنرمندان و رویدادهای هنری کلانشهر تبریز در سطح ملی و بین المللی» اختصاص داشت.

قلی زاده گفت: ۳ سال است که این موضوع مطرح می‌شود که بتوانیم عملکرد شهرداری در حوزه فرهنگ‌ و هنر را قانونمند کنیم و چارچوبی برای آن تهیه کنیم .این لایحه مورد تایید و تصویب کمیسیون فرهنگی شورا است اما کمیسیون یک مصوبه داشته که آن موضوع نیز باید لحاظ شود و اگر این موضوع پیگیری شود، اولین کلانشهری هستیم که عملکرد حوزه فرهنگی را قانونمند کرده و از سلیقه‌ی افراد فاصله می‌گیریم.

وی افزود:  اقدامات شورای پنجم انعکاس مناسبی در بین شهروندان نداشته است درحالی که اقدامات ارزشمند زیادی انجام شده است.

در نتیجه لایحه شهرداری تبریز مبنی بر صدور مجوز برای اجرای دستورالعمل حمایت از توسعه فرهنگ و هنر از برگزیدگان و هنرمندان و رویدادهای هنری کلانشهر تبریز درسطح ملی و بین المللی تصویب شد.

در ادامه این جلسه، محمدزاده طی سخنانی گفت: جایگاه سی ان جی شهرداری در کوی فرشته موجب سلب آسایش شهروندان شده است که لازم است شهرداری در این خصوص اقدامات مقتضی را انجام دهد؛ همچنین راه دسترسی آناخاتون استاندارد نیست و موجب ایجاد مشکلات عمده برای ساکنین شده و در فصل تابستان نیز مشکل آبی زیادی در این‌منطقه وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: تعمیرات پل عباسی طولانی شده است که لازم‌است هرچه سریعتر به اتمام رسیده تا ترافیک از بین رود. همچنین مبلغ تملک شده شهرداری در محله‌ی یوسف آباد به اندازه‌ای کم است که نمی‌توانند با آن حتی محلی را اجاره کنند.

اسوتچی نیز گفت: موضوع پله برقی های محدوده بازار حل نشده که لازم است تابلوی تبلیغات در این پل ها پایین آورده شده تا مجبور شوند پله برقی ها را تعمیر کنند.

وی اضافه کرد: تازمانی که تابلوهای تبلیغاتی شرکت مذکور پایین آورده نشود اقدام به رفع مشکل نخواهند کرد چراکه در گذشته نیز این تجربه وجود داشته است.

دبیری، رئیس شورای شهر تبریز در این خصوص گفت: از شهرداری می‌خواهیم این موضوع را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه  سوالاتی که در خصوص محل کار یکی از کارکنان شهرداری داشتیم و با امضای رئیس شورای شهر به شهرداری ارسال شده  هنوز جوابی داده نشده لذا با توجه به اینکه نامه ارسالی از طرف رییس شورا است، دفتر ریاست شورا پیگیر محل کار این فرد باشد چرا که این شخص خارج از تشکیلات شهرداری کار کرده است.

بهشتی نیز گفت: در تبصره ۷ بودجه در مورد بودجه اسمی که باید شهرداری لیست بودجه اسمی اسفند ۹۹ را به شورا ارائه دهد که این کار نشده است و تبصره ۸۸ در مورد خزانه داری متمرکز نیز اجرا نمی‌شودو  تاکید وزارت کشور نیز بر اجرای کامل بودجه متمرکز است.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا