هرگونه نزدیک شدن به زیستگاه حیات وحش در منطقه ارسباران ممنوع است
هرگونه نزدیک شدن به زیستگاه حیات وحش در منطقه ارسباران ممنوع است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهر با اشاره به ممنوعیت هرگونه ورود به زیستگاه حیات وحش در مناطق جنگلی و حفاظت شده شهرستان و منطقه ارسباران گفت: با توجه به آغاز فصل زاد و ولد حیات وحش از همشهریان، مسافران و کوهنوردان خواهشمندیم از نزدیک شدن به زیستگاه های اصلی و لمس فرزندان حیوانات وحشی جدا خودداری نمایند.

عبدالرضا کلانتری در گفت‌وگو با نهال امید ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: زیستگاه اصلی حیوانات وحشی متعلق به حیات وحشی بوده و هر گونه نگهداری حیوانات وحشی در منازل که باعث دور شدن این حیوانات از محل زندگی و حالت طبیعی آنها باشد جرم محسوب شده و با متخلفین طبق قانون برخورد کرده و جریمه سنگین در انتظار آنها خواهد بود.

وی، از ممنوعیت صید ماهی در سد ستارخان اهر نیز خبر داد و افزود: با توجه به فصل تکثیر و تخم ریزی ماهیان و سایر آبزیان در زیستگاه طبیعی و خصوصا در سد ستارخان و عدم صدور پروانه صید، هرگونه صید غیرمجاز با استفاده از تور یا قلاب ماهیگیری و … ممنوع بوده و با متخلفان برخورد خواهد شد.

کلانتری گفت: در این راستا امسال در جریان گشت زنی در سد ستارخان اهر چندین رشته تور و قلاب ماهیگیری از ماهیگیران غیر مجاز کشف و ضبط شد.

وی همچنین در ادامه از همشهریان خواست در صورت مشاهده هرگونه تلفات یا زخمی شدن هر حیوانی بلافاصله با یگان حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع رسانی کرده و به هیچ عنوان خودسرانه اقدام به انتقال حیوان به این اداره نکنند، چرا که احتمال هرگونه خطر و بیماری حیوانات در جریان انتقال آن به انسان وجود دارد.

کلانتری افزود: در صورت اطلاع سریع همشهریان و عدم انتقال خود سر حیوانات زخمی به اداره محیط زیست، محیط بانان این اداره با حضور در محل علاوه بر شناسایی مکان زندگی این حیوانات در صورت نیاز به تیمار و دامپزشک بلافاصله به مراکز دامپزشکی در استان یا شهرستان انتقال خواهند داد.

وی همچنین گفت: امسال بیش از پنج مورد انواع پرندگان وحشی و یک قلاده گربه وحشی که از روستاها به اداره محیط زیست تحویل داده شده بود که بعد از تیمار و مراقبت به زیستگاه‌های اصلی و طبیعی آنها بازگردانده شدند.

کلانتری در خصوص سلامت و تیمار مارال‌های پارک جنگلی فندقلوی اهر نیز افزود: اکنون در پارک جنگلی فندقلو دو مارال نر و ماده وجود دارد که روزانه در حال پایش می‌باشند و تاکنون هیچ گونه بیماری و مشکلی برای این مارال پیش نیامده و در صورت مشاهده هرگونه مشکل یا بیماری بلافاصله با اکیپ دامپزشکی در میان گذاشته خواهد شد.

وی، از پایش روزانه صنایع و معادن در خصوص آلودگی آب و خاک نیز خبر داد و گفت: به صورت مستمر و روزانه پایش ها و کنترل های لازم انجام و نمونه برداری‌های امسال در تمام مواردی که واحدهای صنعتی ظرفیت آلایندگی داشتند برداشته شده و نتیجه آنها در حال آنالیز است و همشهریان مطمئن باشند در این زمبنه با کوچکترین آلودگی برخورد قانونی خواهد شد.