نگرشی نو در اراده ملی برای ساخت اولین دستگاه پیشرفته استریل با پلاسما
نگرشی نو در اراده ملی برای ساخت اولین دستگاه پیشرفته استریل با پلاسما

سید ابراهیم شربیانی؛ رئیس هیئت مدیره شرکت صنعت پیشگان طب آئین در گفت‌وگو با نهال امید در خصوص معرفی این شرکت و چگونگی روند ساخت دستگاه استریل هوا و نقش آن در پیشگیری از کرونا با اظهار بر این که دستگاهی که ما در تبریز جهت مقابله با کرونا تولید کرده‌ایم، در مقابل سایر دستگاه های ساخته شده دیگر، بسیار پیشرفته بوده، و قابل رقابت با تولیدات کشورهای پیشرفته در این زمینه می باشد که در حال حاضر، در مرحله تولید نهایی است.

به گزارش نهال امید، وی در همین راستا با بیان این که در ابتدا همه گیری موضوع ویروس کرونا (کوئید ۱۹)، کلیه تولید کنندگان لوازم و تجهیزات پزشکی در این زمینه را غافلگیر نمود و هنوز بسیاری از تولیدکنندگان نتوانسته اند دستگاه ها و تجهیزات مناسبی برای مقابله در این زمینه طراحی و تولید کنند، ادامه داد: ما از پنج سال قبل، به فکر تولید دستگاه استریل سرد پلاسما بودیم، بر این اساس سریع وارد عمل شدیم و با طراحی و تولید نمونه‌های اولیه این محصولات و هدایت آن در جهت استریل لوازم پزشکی آن را در نمایشگاه ویژه تولیدات تجهیزات پزشکی تهران(ساخت ایران) رونمایی کردیم و هم اکنون نیز با اخذ مجوزهای لازم در صدد تولید انبوه آن هستیم.

شربیانی در همین راستا با تکیه بر قابلیت دستگاه تولیدی جدید برای مقابله با کرونا متذکر شد: با استفاده از قابلیت این دستگاه می توان فضاهای مختلف مثل بیمارستان و اتاقهای عمل یا حتی در منازل و دفاتر و یا در سطوح مختلف تعریف کرد و به صورت کامل و صددرصد ایزوله ضدعفونی کرد و از تمام ویروس های مضر برای انسان از جمله ویروس کرونا پاکسازی کرد و ضد عفونی نمود.

وی در همین راستا در توضیح بیش تر، با بیان این که بقیه دستگاه‌های اعلام شده در اخبار رسانه‌ها، اغلب از روش uv یا اوزون استفاده می کنند، اضافه کرد: استفاده از این روش ها حتی با وجود تصفیه کامل برای انسان فوق‌العاده خطرناک و مضر است. اما دستگاه تولیدی ما در فضای پلاسمای سرد بوده، و فاقد هرگونه خطر و آسیب رسانی برای انسان است.

رئیس هیئت مدیره صنعت پیشگان طب آئین با اشاره به دانش بنیان شدن این شرکت در روزهای اخیر، حجم این دستگاه را ۲۰ الی۲۷۰ لیتر دانست و با اشاره به این که این دستگاه از لحاظ اندازه فیزیکی و ابعاد، از ابعاد و اندازه یک ماکروفر آشپزخانه شروع شده، و بسته به حجم مورد نیاز قابل ساخت و طراحی است، در توضیح دیگر قابلیت های دستگاه استریل سرد پلاسما، ادامه داد: این دستگاه، قادر است با جذب هوای فضای هدف، آن را از کلیه میکروب ها و ویروس ها تصفیه نموده، و پاکسازی نماید و مجدداً به همان فضا تزریق کند. جای یاد آوری است که این دستگاه فقط برای مقابله با ویروس کرونا طراحی نشده، و همان گونه که در فصل تابستان هر منزلی برای داشتن هوای مطبوع، نیازمند کولر است. از این به بعد نیز در جهت تصفیه کلیه اماکن و فضاها، مصون ماندن از انواع متعدد ویروس ها، میکروب ها و باکتری های بیماری زا؛ وجود این دستگاه از الزامات زندگی است.

شربیانی در این راستا، طراحی و ایده آن را متعلق به شرکای دانشمند خود خواند و گفت: این تکنولوژی، انحصاری بوده، و تمامی قطعات آن، داخلی است و ایده آن متعلق به ۲ شریک بنده پروفسور مهدی رضایی و دکتر سامان حبیب زاده می باشد. که از پروفسور های فیزیک کوانتوم و ارتوپد اساتید برجسته و ارشد دانشگاه های کانادا می باشند که اصالتاً تبریزی هستند که این ایده، علم و فکر خود را به علت غیرت و اصالت تبریزی بودن شان در ایران و شهر تبریز تولید کنند و به انبوه برسانند. و تاکنون توانستیم مجوزهای لازم از وزارت بهداشت و ایزو و کلیه استاندارد های داخلی و بین المللی را کسب نماییم و حتی از طرف معاونت علمی و فناوری منفتخر به کسب مجوز دانش بنیان گردیدیم.

لذا از رسانه های مختلف در جهت معرفی محصول بومی و دانش بنیان و لزوم فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در خصوص تولید چنین دستگاهی در استان، تأکید کرد و از آنان خواست تا در راستای توسعه سلامت اجتماعی، شناساندن توانایی ها دانشمندان بومی در استان و کشور در حمایت از تولید داخلی و اطلاع رسانی های لازم را داشته باشند.

شربیانی در همین راستا بر ضرورت و لزوم حمایت دانشگاه علوم پزشکی تبریز و استاندار محترم و همچنین پیرو پیگیری و بازدید های مکرر فرماندار محترم تبریز از این دستگاه اشاره کرد با تکیه بر قول های مساعد آنان و نمایندگان محترم تبریز در مجلس شورای اسلامی حمایت از تولید داخل و به پشتیبانی از شعار سال جاری به فرموده مقام معظم رهبری که جهش تولید نامیده شده حمایت های معنوی را از محصول فوق به عمل آورند .

شایان ذکر است در جهت معرفی محصول جدید این شرکت (کلین ایر) مکاتبه و مذاکراتی نیز با شرکت های هواپیما سازی در دنیا انجام داده ایم که داخل کابین های هواپیما جهت ایزوله کردن هوا استفاده شود که مورد استقبال قرار گرفته است. شرکت صنعت پیشگامان طب آیین فعالیت خود در زمینه تحقیق، توسعه ، طراحی و ساخت دستگاه های استریل سرد پلاسمایی را از ۱۳۹۴ آغاز نموده، و با بهره مندی از دانش فنی اساتید دانشگاه های صنعتی، پزشکی و کادری مجرب موفق به طراحی و ساخت اولین دستگاه استریل سرد پلاسمایی در ۱۳۹۷ در داخل کشور گشته، و نظر به اهمیت این دستگاه در مراکز پزشکی همچون بیمارستان ها، آزمایشگاه های طبی، درمانی، پژوهشی و دندانپزشکی؛ طراحی و ساخت اولین دستگاه استریل سرد پلاسمایی با کیفیت بالا و کارایی بهتر را در رأس سیاست‌های خود قرار داده است. در معرفی بیش تر این دستگاه، با تکیه بر توضیحات ارایه شده از جانب رئیس هیئت مدیره این شرکت، می توان متذکر شد، پلاسما پس از جامد، مایع و گاز، حالت چهارم ماده است و مجموعه ای از یون ها، الکترون ها و ذرات خنثی و در مجموع، شبه خنثی را شامل می شود و به اشکال حرارتی و غیر حرارتی تقسیم می شود و با نظر به سازگاری و‌ بی خطر بودن گاز پروکسید هیدروژن؛ می توان از آن برای غیر فعال کردن میکروارگانیسم های موجود در محیط، استفاده کرد و برخلاف سایر فنآوری ها و دستگاه های موجود در این عرصه، می توان از دستگاه استریل سرد پلاسمایی استفاده نمود. چرا که دستگاه طراحی شده، برای از بین بردن میکروارگانیسم ها در درجه حرارت پایین، نیاز به مدت زمان طولانی ندارد و در دمای کم تر قادر است فرآیند استریل سازی را به کمک پر اکسید هیدروژن و تکنولوژی پلاسما را انجام دهد. از این رو، دستگاه استریل کننده سرد پلاسمایی شرکت صبطا قادر است اغلب تجهیزات، لوازم بیمارستانی، آزمایشگاهی و پژوهشی را بدون رسوب مواد سمی، آسیب های حرارتی و رطوبتی روی سطوح آن ها و با یک تراز بالا استریل نماید. البته ناگفته نماند که این دستگاه، این قابلیت را دارد که همه مواد و تجهیزات کاربردی در حوزه‌های مذکور به استثنای مواد سلولزی و مایعات را با کارایی بسیار بالاتر از استریل به روش های اتوماتیک، و بخار و حرارت، اتیلین اکسید، فرمالدئید یا اسید پراستیک، استریل کند‌. از این رو، تکنولوژی ایمن و پیشرفته پلاسما برای استریل تجهیزات در دمای پایین، برخورداری از بالاترین میزان فرآیند استریل بدون رسوب کوچک ترین مواد سمی و لکه، مجهز بودن به سنسورهای بسیار حساس برای کنترل سیستم، برخورداری از سیستم بسیار کارآمد و مقرون به صرفه جویی تزریق را می توان از جمله مزایای دستگاه های ساخت شرکت صبطا برشمرد و در خصوص دیگر مزایای دستگاه استریل سرد پلاسمایی می توان یاد آور شد، سطح استریل این دستگاه در مقایسه با سایر روش های استریل موجود بسیار بالاست و ویدئو آندوسکوپ ها، مواد پلیمری، شیشه ای و فلزی حتی ماسک در این دستگاه قابل استریل صددر صد بوده، و پسماندهای این دستگاه، آب و اکسیژن، خطری برای محیط زیست ندارد و در مجموع، این دستگاه قادر است با تضمین امنیت کاربران و جلوگیری از وارد شدن آسیب جدّی به دستگاه های پیشرفته پزشکی، باعث افزایش عمر مفید اقلام قابل استریل نیز گردد.

  • نویسنده : نهال امید
  • منبع خبر : ایسنا