نگاهی بر ارزش های غذایی خوراک عدسی
نگاهی بر ارزش های غذایی خوراک عدسی

عدسی دارای خواص فراوان است و تنها رفع کم خونی و افزایش فسفر بدن می‌تواند علت استفاده افراد از آن باشد، والدین می توانند استفاده بسیار زیادی از “عدس” برای بهبود اخلاق و رفتار کودکان خود کنند.

به گزارش نهال امید، پژوهشگران به والدین توصیه می کنند تا حتما در شب‌های امتحانی به عنوان یکی از وعده‌های غذایی، عدسی با ترکیبات آن مانند عدس پلو را به وعده غذای اصلی کودکان محصل خود اضافه نمایند.
با توجه به سرد تر شدن هوا کم کم وقت طبخ غذا های مناسب با این فصل فرا رسیده است. خوراک عدسی از جمله غذا هایی است که می تواند در این فصل در سفره جا باز کند.
 این خوراک سرشار از پروتئین و ویتامین است و می تواند بسیاری از نیاز های بدن را رفع نماید.

ترکیبات دانه عدس موجب برطرف شدن استرس در افراد می شود
جواد حصاری استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفتگو با نهال امید، اظهارکرد: در ترکیبات دانه عدس علاوه بر فسفر که سبب بهبود عملکرد مغز می شود مواد دیگری مانند فولات وجود دارد که عامل مهمی برای بهبود خلق و خو و برطرف کردن استرس در افراد است.
وی، افزود: عدس مثل دیگر حبوبات غنی از فیبرهای غذایی هستند چه از نوع قابل جذب و چه از نوع غیرقابل جذب. فیبرهای قابل جذب،یک ماده ژله مانندی در دستگاه گوارش ایجاد می‌کنند که سبب دفع صفرا(حاوی کلسترول ) می‌شود و آن را به خارج از بدن می‌برد.
وی، بااشاره به مفید بودن عدس برای سلامتی قلب بیان کرد: عدس می‌تواند برای سلامتی قلب بسیار مفید باشد. فیبر، اسید فولیک و پتاسیم موجود در عدس از سلامتی قلب محافظت می‌کنند. افزایش فیبر می‌تواند کلسترول LDL یا کلسترول بد را کاهش دهد، فراتر از چیزی که می‌توان با رژیم غذایی کم چربی اشباع و ترانس به دست آورد.

حصاری، سلنیوم موجود در عدس را در پیشگیری از التهاب تاثیرگذار دانست و ادامه داد: سلنیوم یک ماده معدنی است که در عدس یافت می‌شود. این ماده در اکثر مواد غذایی وجود ندارد. سلنیوم از التهاب پیشگیری می‌کند، رشد تومور را کند می‌کند و پاسخ ایمنی بدن را به عفونت با تحریک تولید سلول‌های -T ضد بیماری تقویت می‌کند. همچنین در عملکرد آنزیم‌های کبد نقش مهمی ایفا می‌کند و به سم زدایی برخی از ترکیبات سرطانی در بدن کمک می‌کند.

وی، ضمن بازگو نمودن سخت تر بودن جذب آهن غیرحیوانی  افزود: جذب آهن غیرحیوانی در مقایسه با نوع حیوانی آن برای بدن سخت‌تر است، اما برای افرادی که گوشت را برای سلامتی یا سایر دلایل مصرف نمی‌کنند ارزشمند است.

حصاری، تاکیدکرد: یک فنجان عدس پخته حاوی بیشتر از یک سوم نیاز روزانه آهن است. غیرحیوانی به این معنی است که منبع آهن هموگلوبین خون نیست. گوشت و ماهی و جگر، حاوی آهن حیوانی هستند، در حالیکه غذاهایی مانند عدس منبع غیر حیوانی آهن هستند.

فیبر بالای عدس سلامتی دستگاه گوارش را تقویت می کند

صدیف آزادمرد استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفتگو با نهال امید، اظهاررکرد: فیبر در رژیم غذایی باعث افزایش احساس سیری و کاهش اشتها می‌شود و احساس سیر بودن را برای مدت طولانی‌تری القاء می‌کند. این امر می‌تواند دریافت کالری را کاهش دهد. فیبر بالای عدس همچنین به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند و دستگاه گوارش را تنظیم و سلامتی آن را تقویت می‌کند.

وی افزود: عدس، عضوی کوچک ولی مغذی از خانواده گیاهان بُنشنی هستند که منبع بسیار خوبی از فیبرهای کاهش دهنده کلسترول‌اند که نه تنها کمک به کاهش کلسترول می‌کنند بلکه خاصیت تنظیم قندخون هم دارند زیرا فیبر بالای آنها از افزایش قندخون بعد از خوردن یک وعده غذایی جلوگیری می‌کنند. عدسها همچنین حاوی ۶ ماده معدنی مهم، ۲ ویتامین B و همچنین پروتئین بدون، چربی می‌باشند.

وی،  از تاثیر عدس در تثبیت قندخون گفت و بیان کرد: عدس به افراد انرژی برای سوزاندن می‌دهد در حالی که قندخون را تثبیت می‌کند. فیبر قابل جذب علاوه بر تأثیرات مفید روی سیستم گوارشی و قلب، به تنظیم مقدار قندخون نیز کمک می‌کند. افرادی که مقاومت به انسولین، کاهش قندخون یا دیابت دارند، گیاهان بُنشنی مثل عدس برای تنظیم قند خون مؤثر هستند که انرژی پایداری را باعث می‌شوند. بررسی غذاهایی با فیبر بالا و میزان قند خون نشان داده‌است که این غذاها فواید چشمگیری دارند.

آزادمرد، ادامه داد: افرادی که رژیم با فیبر بالا داشتند ‌گلوکز پلاسما(قندخون) و انسولین(هورمونی که قندخون را از سلولها می‌گیرند) بسیار کمی در آنها داشتند. گروه فیبر بالا کلسترولشان حدود ۷% و مقدار تری گلیسرید آنها به ۲/۱۰% (VLDL) و تراکم بسیار کم لی پروتئین (‌یکی از خطرناکترین شکل کلسترول) به ۵/۱۲% کاهش یافته است.

استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، یادآورشد: در یک فنجان عدس پخته فقط ۲۳۰ کالری وجود دارد. این ماده ریز بسیار اشتهاآور است.

وی، ضمن بازگو نمودن نقش آهن در ساخت هموگاوبین افزود: آهن سازنده اصلی هموگلوبین است که اکسیژن را از ششها به تمام سلولهای بدن انتقال می‌دهد و این همچنین قسمت کلیدی سیستمهای آنزیمی ‌برای ایجاد انرژی و متابولیسم است

 آزادمرد، گیاهی مانند عدس را عاملی برای کاهش وزن دانست و تاکیدکرد: افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی مانند عدس، خطر ابتلا به چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و مرگ و میر را کاهش می‌دهد و در عین حال سبب تقویت سلامتی پوست و مو، افزایش انرژی و کاهش وزن می‌شود.

  • نویسنده : امیرمسعود طایفه سلطانخانی