نماینده مجلس:قیمت خرید تضمینی گندم کارشناسی شده است
نماینده مجلس:قیمت خرید تضمینی گندم کارشناسی شده است

نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت تعیین‌شده برای خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان غیرکارشناسی و غیرمعقول است.

سید حمزه امینی روز سه شنبه در آیین برداشت و شکرگزاری گندم (حالاح لاما) در روستای دهلان هشترود افزود: قیمت کمتر از سه هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم به‌صرفه نیست.

به گزارش نهال امید، با تصویب هیات وزیران قیمت تضمینی خرید گندم به ازای هر کیلوگرم، مبلغ ۲۵ هزار ریال تعیین شد.
امینی با بیان اینکه قیمت تعیین شده برای خرید گندم باید موجب ایجاد انگیزه برای کشت این محصول استراتژیک در کشاورزان شود، گفت: قیمت فعلی برای خرید تضمینی گندم کم بوده و به تغییر کشت محصول در بین کشاورزان منجر می شود.
وی همچنین پرداخت نشدن به موقع خسارت کشاورزان از سوی بیمه در زمان معین را موجب سلب اعتماد کشاورزان عنوان کرد و خواستار پرداخت به موقع خسارت کشاورزان شد.

فرماندار هشترود نیز در این آیین خواستار ثبت ملی  این جشنواره با عنوان (حالاح لاما) شد.
امین امینیان همچنین خواستار استمهال وام های کشاورزان منطقه شد و گفت: سال گذشته ۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان وام کشاورزان استمهال شد و امسال تاکنون ۱۲.۵ میلیارد تومان وام به کشاورزان شهرستان پرداخت شده است.
 وی بر نوسازی ماشین آلات کشاورزی شهرستان تاکید کرد و گفت:  شهرستان هشترود رتبه اول در مکانیزاسیون کشاورزی را دارد و سال گذشته ۷۷ دستگاه تراکتور، سه دستگاه کمباین و ۱۰۶ دستگاه انواع ماشین آلات دنباله بند در شهرستان در قالب نوسازی ادوات کشاورزی خریداری شد
 امینیان  همچنین با تاکید بر پرهیز از خام فروشی محصولات کشاورزی گفت:ایجاد صنایع تبدیلی در سیلوهای هشترود ضروری است.

مدیر جهاد کشاورزی هشترو د نیز گفت: کشاورزان گندمکار هشترودی تیرماه هر سال برداشت گندم را آغاز می کنند و  اواخر تیرماه کار برداشت در ۱۲۰ هزار هکتار از مزارع شهرستان پایان می یابد.

مجید احمدی گفت: تعداد ۴۰۰ دستکاه کمباین و حدود ۸ هزار کشاورز هشترودی در کاشت، داشت و برداشت گندم اشتغال دارند.
وی افزود: پیش بینی می شود امسال ۱۵۰ هزار تن گندم از مزارع زیرکشت شهرستان برداشت شود.

  • منبع خبر : ایرنا