نقش شاعران ترک زبان در ادبیات عاشورایی بی‌مانند است
نقش شاعران ترک زبان در ادبیات عاشورایی بی‌مانند است

تبریز-نهال امید - استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر نقش مهم و ممتاز شاعران ترک زبان در توسعه ادبیات عاشورایی در ایران و جهان، گفت: نقش این شعرا در بسط و تعمیق ادبیات عاشورایی در ایران اسلامی و جهان تشیع بی‌مانند است.

به گزارش نهال امید محمدرضا پورمحمدی عصر سه شنبه در مراسم افتتاح اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در محوطه مسجد کبود تبریز، افزود: در طول تاریخ  هنر و ادبیات ایران زمین همواره در خدمت ائمه اطهار (ع) بوده و در این میان آذربایجان با شعرایی همچون فضولی، دخیل، یحیوی و منزوی نقشی ممتاز در این زمینه ایفا کرده و دیوان شعر آنها امروز ورد زبان تمامی مداحان و مدیحه سرایان دربار اباعبدالله الحسین است.

وی ارادات و عشق مردم ایران و آذربایجان به امام حسین را بسیار وسیع و غیرقابل بیان دانست و اظهار داشت: این ارادت در میان مردم آذربایجان و ترک زبانان بسیار برجسته تر از سایر نقاط کشور است و فرهنگ عامه مردم این دیار با نام امام حسین (ع) در هم آمیخته شده است.

پورمحمدی اضافه کرد: اشعار شعرای آذربایجانی در منقبت ائمه و سالار شهدا و سنت شعر و ادبیات عاشورایی در این سرزمین در حقیقت شاهکاری از ادبیات عاشورایی است که در هیچ نقطه ای از جهان به وجود نیامده است و بر همین اساس باید گفت که زبان ترکی در ایجاد، بسط و توسعه ادبیات عاشورایی عملکردی بی مانند دارد.

وی ادامه داد: سوز و گداز اشعار ترکی در مدح ائمه و بیان مصیبت های عاشورا  چنان حرفه ای و استادانه و هنرمندانه است که شور عاشورایی با شعور حسینی را در هم تنیده است.

تشیع، هویت اصلی مردم آذربایجان است

رئیس اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی نیز در این آیین اظهار کرد: پرچم تشیع و خونخواهی امام حسین(ع)، همواره هویت اصلی مردم دیار آذربایجان بوده است.

محمدمهدی رحمتی گفت: خدا را شاکر هستیم که ایستگاه هجدهم همایش پیرغلامان حسینی امسال به تبریز رسید؛ دیاری که پرچم تشیع و خونخواهی امام حسین(ع)، هویت اصلی مردمانش است.

وی ادامه داد: از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی پرچم سرخ  امام حسین(ع) سنبل مقاومت بوده و همین مردم تبریز در قیام ۲۹ بهمن کاری کردند که بنا به فرموده رهبر انقلاب اگر ۲۹ بهمن نبود، شاید انقلاب اسلامی نیز شکل نمی‌گرفت.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان دیاری است که در دفاع مقدس عاشورا آفرینی کرده و  ستارگان درخشانی را تقدیم ولایت کرد.

وی با اشاره به تاخیر یک‌ساله برگزاری این‌ اجلاس به خاطر کرونا، گفت: بعد از یک سال وقفه، همه‌ی مسئولان ملی و استانی اتفاق نظر داشتند که اجلاس هجدهم باید در خور و شأن جایگاه آذربایجان‌شرقی و تبریز برگزار شود و در همین راستا تصمیم گرفتیم اجازه ندهیم این سنت حسنه فراموش شود و زمینه برگزاری را با بازطراحی اجلاس و برگزاری با رعایت پروتکلهای بهداشتی فراهم کردیم.

وی تاکید کرد: در برگزاری این اجلاس مدعوین مورد وثوق، صاحب‌نظران و تمامی تشکلهای فعال در این حوزه سهیم هستند و تبریز شایسته‌ی میزبانی از این اجلاس است.

رحمتی در تشریح اهداف چهارگانه برگزاری این اجلاس گفت: گسترش و بسط فرهنگ تکریم از پیرغلامان، معرفی پیرغلامان به عنوان چهره های شاخص فرهنگی و دارای مرجعیت اجتماعی، توسعه گردشگری مذهبی و معرفی آذربایجان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مذهبی و بازنمایی رسانه‌ای پیرغلامان حسینی اهداف مهم برگزاری این اجلاس است.

میزبانی از خادمین حسینی همه سختی ها را آسان می‌کند

مدیرکل صداوسیمای آذربایجان‌شرقی نیز در این آیین گفت: امروز تبریز بخاطر میزبانی از پیرغلامان از سراسر کشور و کشورهای دیگر به‌خود می بالد و اکنون در فضایی تنفس می‌کنیم که عطر وجود عاشقان حسینی همه جا را معطر کرده است و امیدواریم شادی دل امام حسین(ع) توشه‌ی ما از برگزاری این اجلاس باشد.

مرتضی صفری ادامه داد: امروز میزبان پیرغلامانی هستیم که عصاره‌ی عشق به امام حسین(ع) هستند و جوانی خود را در این راه صرف کرده اند تا مشعل های هیئات حسینی همیشه روشن مانده و نور هدایت و  راهگشای انسان‌ها باشد.

وی خاطرنشان کرد: از دیرباز تاکنون مدال نوکری اهل بیت(ع) بر سینه‌ی مردان و زنان تبریز جلوه گری می‌کند و مجالس عزای آل الله تعطیل نشده است.

صفری با بیان اینکه خادمان اجلاس در تهران و تبریز سراز پا نمی‌شناختند تا این مراسم آبرومندانه برگزار شود، گفت: متاسفانه شرایط سخت کرونایی باعث ایجاد تاخیر و وقفه‌ای یک ساله در برگزاری این اجلاس شد اما شوق شوق دیدار خادمین و پیرغلامان هر سختی را آسان کرد.

وی ادامه داد: ستاد برگزاری این اجلاس با حمایت های معنوی امام جمعه محترم تبریز و زیر نظر استاندار آذربایجان‌شرقی آغاز به کار کرده و طی ۴۶ جلسه با تشکیل هفت کمیته شامل کمیته تشکلهای دینی و مردمی با مسئولیت اداره کل تبلیغات اسلامی، کمیته اجرایی و اطلاع‌رسانی با مسئولیت صداوسیمای استان، کمیته تبلیغات و فضاسازی شهری با مسئولیت شهرداری تبریز، کمیته فرهنگی و هنری با مسئولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، کمیته علمی و فناوری با مسئولیت دانشگاه تبریز، کمیته امنیت و انتظامات با مسئولیت اداره کل سیاسی و انتظامی استانداری و کمیته تدارکات و پشتیبانی با مسئولیت معاونت توسعه مدیریت منابع استانداری، تمهیدات لازم را فراهم کردند.

هجدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی به دلیل شیوع کرونا با وقفه یکساله از امروز به مدت سه روز در تبریز برگزار می‌شود.

۲۰ نفر از پیرغلامان و خادمان حسینی از کشورهای هند، پاکستان، غنا، آرژانتین، آلمان، عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و کنیا در هجدهمین اجلاس به میزبانی تبریز تجلیل می‌شوند.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایرنا