نقش خودروها در آلایندگی هوای تبریز بالای ۷۰ درصد است
نقش خودروها در آلایندگی هوای تبریز بالای ۷۰ درصد است

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: اصلی‌ترین علت آلودگی هوا در کلانشهر تبریز در فصل سرما بروز پدیده وارونگی دما و همچنین منابع متحرک یا همان خودروها هستند که بالای ۷۰ درصد آلایندگی کلانشهر تبریز را تشکیل می دهند.

به گزارش نهال امید، حمید قاسمی با اشاره به اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی در خصوص مقابله با آلودگی هوا، خاطرنشان کرد: در قانون هوای پاک ۱۱ دستگاه موظف به مقابله و پیشگیری با آلودگی هوا هستند و در این بین وظیفه اداره حفاظت محیط زیست پایش و رصد صنایع استان و پیگیری اجرای مصوبات توسط سایر دستگاهها است.

قاسمی افزود: این اداره در اقدامات خود برای مقابله با آلودگی هوا، نظارت بر کیفیت سوخت خودروها و انجام آزمایش‌های مربوط به آن را انجام داده و با صنایع آلاینده  برخورد کرده می‌کند، همچنین استفاده از سوخت مازوت در شعاع ۳۰ کیلومتری کلانشهر تبریز برای صنایع را ممنوع اعلام کرده است.

او با اشاره به تبدیل سوخت مازوت به گاز در نیروگاه تبریز، از برخورد کارشناسان بخش پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان با صنایع دارنده آلایندگی خبر داد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه آلودگی هوای تبریز در برخی از روز ها تا ۱۵۰ پی پی ام رسید، گفت: علاوه بر پدیده وارونگی هوا دلیل اصلی آلایندگی در سطح کلانشهر ها منابع متحرک هستند که با تعطیلی مدارس و کاهش بار ترافیکی از افزایش آلودگی هوا پیشگیری شد.

قاسمی افزود: بر اساس دستورالعمل کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا در صورت که پیش بینی های هواشناسی مبنی بر ادامه سکون و وارونگی هوا و افزایش غلظت آلاینده های جوی باشد می‌توان جهت پیشگیری از افزایش آلودگی هوا مدارس را تعطیل کرد و ما نیز در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان اقدام به تعطیلی مدارس و محدود کردن فعالیت‌های عمرانی و تشدید پایش صنایع و واحدها کردیم.

آلودگی هوا مدارس تبریز را طی هفته اخیر چهار روز به تعطیلی کشانده است.

  • منبع خبر : شهریار