نخبگانی که سرنوشت دفاع مقدس را تغییر دادند
نخبگانی که سرنوشت دفاع مقدس را تغییر دادند

دانشجویان، دانش آموزان، اساتید دانشگاه و معلمین نقش بسیار فعال و چشمگیری در دوران 8 سال دفاع مقدس داشتند و فرماندهی جنگ را بر عهده گرفته بودند و حضور مؤثر جوانان در سطوح بالای فرماندهی دفاع مقدس نشان از تاثیر چشم گیر نخبگان در جنگ تحمیلی دارد.

به گزارش نهال امید، از طرفی  می دانیم که جنگ تحمیلی یک جنگ کاملا نابرابر بود و طرف مقابل جمهوری اسلامی تنها رژیم بعثی صدام نبود بلکه همه قدرت‌های دنیا حامی مالی، نظامی و لجستیکی عراق بودند و از این جهت نیز حضور نخبگان دانشگاهی در تامین و پشتیبانی نظامی، عمرانی و فکری بسیار موثر و حتی بی نظیر بود.

جوانانی که درس و دانشگاه را رها کرده و به ندای پیر و مراد و امام شان لبیک گفتند و جانانه جان در طبق اخلاص گذاشتند و عازم جبهه حق علیه باطل شدند.

در این میان نباید از تاثیر چشم گیر دانشمندانی چون شهید مصطفی چمران غافل شویم. فردی که شاید به قول امروزی ها زندگی سرتاپا لاکچری در آمریکا را رها کرده و تمام علم و دانش و توان نظامی و سیاسی اش را در راه اسلام و انقلاب فدا کرد و حتی از خانواده خود نیز گذشت تا ذره ای وابستگی نسبت به این دنیا نداشته باشد.

ایام شهادت این شهید بزرگوار که به هفته بسیج اساتید نامگذاری شده است، بهانه ای شد تا حضور نخبگان و اساتید دانشگاهی و معلمین را در دفاع مقدس بیش از گذشته واکاوی کنیم.

در همین راستا به سراغ یکی از اساتید دانشگاه تبریز که مدال افتخار جانبازی را نیز بر گردن دارد، رفتیم و از وی در خصوص شخصیت شهید چمران و نقش اساتید و نخبگان دانشگاهی را در دفاع مقدس پرسیدیم.

محمدعلی پرغو استاد در این خصوص اظهار می کند: شهید دکتر مصطفی چمران دارای ویژگی های خاصی از جهات عرفان و تبعیت از فرمان خدا در جای‌جای دنیا از آمریکا گرفته تا لبنان و ایران شناخته شده بود.

وی ادامه می دهد: شهید چمران در حقیقت بیش از ایران در لبنان و در آمریکا شناخته شده بود و دلیلش این بود که این شخصیت بزرگ هم از بابت روحی بسیار شخصیتی بزرگی بود و در حقیقت از خود جسته و به خدا پیوسته بود که حقیقت خدا را درک کرده بود و مثل مولای متقیان حضرت علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام نگرشش نسبت به خود و خدا این چنین بود که به عین‌الیقین رسیده بود و همه عوامل رهنمون به خدا را با تمام وجود عمل می‌کرد.

وی با اشاره به وصیت نامه شهید چمران خاطرنشان می کند: این شهید در وصیت نامه اش حتی با پاها و دست‌های خودش نیز زمزمه و صحبت می‌کند که « ای پاهای من مرا یاری کنید برای رسیدن به خدا» . فهم و درک این موضوع از عهده امثال بنده برنمی‌آید و عارفان بزرگ باید در کلمات شهید چمران و در راز و نیاز این شهید با خدا تامل کنند و ببینند که این شخصیت در کدام مرحله یقین قرار گرفته بود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه شهید چمران با رفتاری که با یتیمان لبنانی از ادیان مختلف انجام می داد، در بین مسلمان ها و غیر مسلمان ها محبوب القلوب بود، می گوید: حرف شهید چمران مثل برق در وجود و سلول های انسان ها می‌نشیند و علت این است که همه دنیا را نادیده می‌گیرد و باور دارد که انسان آمده است تا از مزرعه دنیا به خوبی استفاده کند و آنچه را که خدا رضایت دارد، کشت و برداشت کند.

وی با بیان اینکه شهید چمران مراتب عالی را طی و با خدا معامله کرد، یادآور می شود: ریاست دانشگاه در آمریکا، سوار شدن در ماشین‌های مدرن و اقامت در خانه‌های بی‌نظیر را و همه آن امکانات را به حال خود رها کرد و معتقد بود که قیمتش بالاتر از این ها است و قیمتش همان رضایت خداوند است و همواره بر این باور بود گم شده اش در ایران بود و ندایی او را دعوت می کرد و این ندا چیزی نبود جز پیام امام خمینی(ره) که فرموده بودند «همه مکلف اند از اسلام دفاع کنند».

وی در ادامه با اشاره به اینکه همه جنگ ها و ترورها در راستای مقابله با اسلام بود، می گوید: دشمنان می خواستند اسلام را زمین‌گیر کنند اما امام(ره) آمد و گفت «ایها المسلمون برای دفاع از اسلام بپاخیزید »  و آنان که جبهه رفتند آن‌ها که از انقلاب دفاع کردند آن‌ها که در مقابل این ترورها ایستادند، فقط و فقط بخاطر حفظ اسلام بود و خاک و ناموس و شرف نیز در قالب اسلام بود.

پرغو ادامه می دهد: امام فرمودند که من با هیچ‌کس کار ندارم اگر هیچ دولت و ملتی مرا یاری نکند، من یک قایقی اجاره می‌کنم در آب‌های آزاد که به هیچ کشوری وابسته نباشد،  ندای اسلام را به گوش همگان خواهم رساند.

وی با تاکید بر اینکه شهید چمران که یک استاد دانشگاه و شخصیت فرهیخته بود، می افزاید: چمران این وعده‌گاه را خوب تشخیص داد و لبیکش را به اثبات رساند و بخوبی می دانست در کجا سوار و پیاده خواهد شد  و دوستان رزمنده ما  نیز بخوبی می‌دانستند کجا سوار شوند و کجا پیاده و رهبر معظم انقلاب در جمع جانبازان فرمودند که بشارت باد بر شما که اگر مسیر را بخوبی پیش بروید هر لحظه در مقام شهادت خواهید بود.

وی خاطرنشان می کند: شهید چمران یک حزب اللهی باقی ماند و این الگو را در میان رزمندگان ارتش اسلام بذرپاشی کرد و این بذر یکی پس از دیگری در نقاط مختلف نشان داده شد به طوریکه بسیاری از اساتید و دانشمندان کشور در دفاع مقدس در پل خیبر در رودخانه‌های مختلف مثل اروند و در ساخت موشک‌ها، تجهیزات نظامی، ساختن راه‌ها و سنگرها خدمات بزرگی را ارائه کردند.

این جانباز هشت سال دفاع مقدس با اشاره به اینکه شهید چمران با یک اسلحه کلاشینکف در کوه های سر به فلک کشیده کردستان کارهای بزرگی انجام داد، می گوید: چمران، کاوه‌ها را تربیت کرد و ثمره خون شهید باکری‌ها، شهید کاظمی‌ها و شهید سلیمانی‌ها را تربیت کرد و این‌ها حقایقی است که ما نمی دانیم و چون در داخل آب شنا می کنیم، نمی دانیم در بیرون از آب چه خبر است.

وی ادامه می دهد: در جنگی که کاملا نابرابر بود و چیزی نداشتیم تا با آن بجنگیم و امام خامنه ای که یک رزمنده بی‌نظیر و مجتهد و عالم وارسته ای بود، در کنار شهید چمران با دشمن رویا رویی می کرد.

وی با بیان اینکه نخبگان و اساتید دانشگاه تبریز نقش بی بدیلی در دفاع مقدس ایفا کردند، خاطرنشان می‌کند: شهید باکری‌ها، سردار صفوی ها، شهید آل اسحاق ها و… ثمره همین دانشگاه است و  این دانشگاهی که امروز ملقب بنام «مشهد الشهدای دانشگاه های کشور» است، الگو گرفته از نفس امام و شهید چمران ها است و انقلاب طوفان عظیمی را به راه انداخت و برای امثال بنده مسیر گشایی کردند و اگر امروز اگر در دانش هسته‌ای حرفی برای گفتن داریم، زیربنای همه این توانایی ها بر می گردد به اعتقاداتی که داریم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه مسیر درست، همان مسیر ولایت فقیه است، اظهار می کند: اصل، اصل ولایت است و خط قرمز این الگوپذیری، تنها ولایت فقیه است  و اگر تبعیت شهید چمران از ولایت فقیه نبود، چمران هیچ وقت چمران نمی شد و تنها با نفس ولایی می شود این گونه زندگی کرد.

وی با اشاره به اینکه سکان دار و هدایتگر اصلی، ولی فقیه است، خاطر شان می کند: امروز کل جهان هاج و واج مانده است و در جهان اسلام و غیر اسلام نمی دانند چه کنند و تنها از رهبر انقلاب تبعیت می کنند و عکسش را بر روی سینه هایشان می زنند و کلامش را محور قرار می دهند، یعنی هدایت الهی با تبعیت از رهبر انقلاب اتفاق می افتد و لذا تکلیف اساتید، دانشجویان، نسل های فعلی، نسل‌های آینده روشن است و همه باید بدانیم که هدایت بی‌زوال در دنیا امروز ، هدایت رهبری و ولایت فقیه است و هر کس در این مدار قرار گرفت و  در این قطار سوار شد، هدایتش هدایت منطقی است و یقین داشته باشد که راهش  همان صراط مستقیم است و شهید سلیمانی گفت که نجات ما در تبعیت از ولی‌فقیه است چون که قدرت و وعده الهی نیز همین است و وعده الهی تخلف‌ناپذیر است.

وی اضافه می کند: نظر پوتین را در مورد رهبر معظم انقلاب ببینید که برای رسیدن به اهدافشان از رهبری استمداد می‌کند و نظر رهبری را چند بار ترجمه می کند لذا همه باید به گوش و به هوش باشیم؛ رییس جمهور، نمایندگان مجلس، وزرا، رؤسا و… بدانند که کلام رهبری، کلام نجات است نجات خودمان، مملکتمان و نجات اسلام.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در دانشگاه نیز باید از بیانات رهبر انقلاب تبعیت کنیم، می گوید: اگر رئیس دانشگاه حرفی زد که با رهبری زاویه داشت، مطمئن باشد در مسیر اسلام نیست و نباید خودمان را گول بزنیم و همانطور که امام خمینی (ره) این احیاگری را ایجاد کرد، رهبر معظم انقلاب نیز این مسیر را ادامه دادند و و مطمئن باشید گوش رهبر انقلاب در دهان حضرت صاحب زمان (عج) است و اگر ما بخواهیم کلام مهدی زهرا (س) را بشنویم، راهش فقط توجه به کلام رهبری است.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می شود امثال شهید چمران را در میان اساتید جوان عصر حاضر الگوسازی کنیم، اینگونه بیان می کند: اسلام یک مسیر کاملاً شفاف است و ما باید ابتدا زندگی امثال شهید چمران را بخوانیم و با سبک زندگی و سلوک آن ها اآشنا شویم و ببینیم که آیا منافع شخصی را بر دین ترجیح می داد یا اینکه دین را در اولویت قرارمی داد؟ الگوپذیری یعنی اینکه همه چیز ما ازجمله اصول اعتقادی، مهارت‌ها، اصول فقهی، اصول سیاسی، بایدها و نبایدها را براساس دین باشد و مبنای معیارمان بر اساس کلام الهی باشد.

وی اضافه می کند: اسلام این نیست که خودمان را غرق در زر و سیم کنیم و دچارخود فریفتگی و اشرافیگری شویم و ساختمان‌ها و ماشین‌های آن‌چنانی داشته باشیم و غرق در قدرت‌های پوشالی باشیم، اسلام واقعی همان بود که علی‌بن‌ابیطالب(ع) پیرو آن بود.  شهید باکری که همیشه در خط مقدم جبهه‌ ها اولین نفر بود و من در عملیات بدر دیدم و حتی شهادت می دهم که در نوک پیکان مقابله با دشمن حضور داشت، نماد تبعیت واقعی از اسلام بود در حالیکه  می‌توانست در پشت جبهه و در قرارگاه نشسته و با بی‌سیم دستور دهد اما امام گفته بود که فرمانده باید پیشاپیش نیروها حرکت کند و در جامعه امروز نیز اساتید باید در نوک پیکان خطر و در مسیر فداکاری به انقلاب قرار بگیرند و نباید بگویند که ما نمی خواهیم خودمان را نشان دهیم و فقط نظاره گر باشند.

پرغو در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه عواملی باعث شده تا باور فداکاری های اساتید و دانشجویان شهید برای نسل کنونی سخت باشد، می گوید: متاسفانه انقلاب اسلامی را درست تبیین نکرده ایم و اصلا نسل‌های جدید نمی دانند که چرا انقلاب اسلامی رخ داده است و وقتی که خاطرات اوایل انقلاب مطرح می شود، باورش سخت است

وی ادامه می دهد: وقتی که پیامبر اعظم (ص) به شهادت رسید (نباید بگوییم رحلت) علی بن ابی‌طالب(ع) جانشین بلافصل ایشان بود و در روز غدیر خداوند متعال به پیامبر(ص) دستور داده بود «یا ایها الرسول بلغ ما أنزل الیک و…»  اما افسوس که سقیفه نگذاشت این هدف استمرار پیدا کند و فتنه های زمان ما همان سقیفه است بطوریکه فتنه بعدی قدرتمندتر از قبل به وجود می آید لذا باید فتنه‌ها را بشناسیم و بشناسانیم.

وی با بیان اینکه لیبرال ها و سکولارها سیاست ایجاد بی خبری را دنبال می کنند، می گوید: صاحبان این تفکرات می خواهند قرارداد ۲۰۳۰ را اجرا کنند و اجازه ندهند خاطرات رزمندگان اسلام در دانشگاه ها  ثبت و ضبط شود لذا نسل امروز باید بهوش باشند و سینه‌ها را باز کنند و آتش به اختیار در میدان باشند و اجازه ندهند دیگران برای انقلاب نسخه بپیچند و اگر جان‌های ناقابل ما هم در مسیر فدا شود، آماده ایم تا این مسیر را بدون هیچ زوالی ادامه دهیم و تمام هم و غم ما این باشد که انقلاب به دست صاحب اصلی اش برسد.

این استاد دانشگاه تبریز با اشاره به اساتید این دانشگاه در دوران دفاع مقدس حضور داشتند نیز اظهار می کند: بسیاری از اساتید دانشگاه تبریز در دفاع مقدس حضور داشتند و هیچ کدام از ما در آن دوران همدیگر را نمیشناختیم اما مثل برادر بودیم و همانطور که در ابتدای عرایضم اشاره کردم، شهید باکری‌ها، شهید تجلایی ها، شهید یاغچیان ها همه دانشجوی این دانشگاه بودند حتی سردار صفوی که نه فقط در ایران بلکه قبل از انقلاب نیز با جریان مسلمین لبنان همراه و در افغانستان نیز حاضر بودند.

وی ادامه می دهد: همه این اساتید و دانشجویان دانشگاه تبریز با تفکر امام خمینی(ره) که مسیر هدایت را باز کرده بود، در این مسیر قرار گرفتند و هرکسی می توانست از این سفره الهی متنعم و عازم جبهه شد و وقتی از آنها می پرسیدند که چرا زن و فرزند و زندگی را رها می کنید، می گفتند که « آن کس که تو را شناخت جان را چه کند/ فرزند و عیال و خانمان را چه کند» و در رکوع، سجود و قنوت هایشان رضایت خدا را می خواستند و راز و نیاز و زار زار گریه کردن های همین اساتید و دانشجویان در جبهه ها به همه جا طنین انداز می شد.

وی در پایان سخنان خود اینگونه می‌گوید: بیاییم برای انقلاب تلاش کنیم و بدون در نظر گرفتن منافع شخصی از هیچ چیز هراس نداشته باشیم و فقط شعار ندهیم و تا جایی که می توانیم در ابعاد مختلف تلاش کنیم و یقین داشته باشیم که وعده اولئک المقربون محقق خواهد شد.

این بار به سراغ مسئول بسیج فرهنگیان استان می رویم و از وی در مورد نقش و حضور معلمین و دانش آموزان در دوران دفاع مقدس سوال می کنیم.

مسلم اورنگی می گوید: رسالت معلم و مجموعه آموزش و پرورش تعلیم و تربیت است و شاکله آینده کشور تحت تاثیر ساختار آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه معلمین انسانهایی را تربیت کردند که در طول ۸ سال دفاع مقدس از خاک، دین، عزت و میهن دفاع کردند، خاطرنشان می‌کند: البته خود معلمان نیز نقش بی بدیلی در دفاع مقدس داشتند و تعداد شهدای معلم و فرهنگی ما کم نیست حتی بعضی از سرداران بزرگ سپاه قبلا معلم بودند که وارد مجموعه سپاه شدند و عازم میدان نبرد شدند.

وی یادآور می شود: همانطور که در پیروزی انقلاب اسلامی طیف خاصی به تنهایی نقش نداشتند و همه اقشار مردم خواستار نابودی رژیم طاغوتی شاه بودند، در دفاع مقدس نیز این طور بود و هنر امام خمینی(ره) این بود که همه اقشار مردم را شرکت دادند  و این موضوع مهمترین عامل پیروزی ما در ۸ سال دفاع مقدس بود.

اورنگی با تاکید بر اینکه در جنگ تحمیلی ما فقط با عراق در حال جنگ نبودیم و تقریبا از ۲۰ کشور مختلف اسیر داشتیم که همه آن کشورها حامی عراق بودند، بیان می کند: برخی می گویند که آن نسلی که در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس نقش ویژه ای داشتند، نسل اول انقلاب بودند و اگر در حال حاضر و عصر کنونی جنگ رخ دهد، دیگر خبری از آن نسل نخواهد بود اما رهبر معظم انقلاب همواره تاکید کرده اند که بحث نسل ها را مطرح نکنید و این نسل هیج تفاوتی با نسل گذشته ندارد.

وی ادامه می دهد: در جریان شوم داعش و بحث جبهه مقاومت اسلامی نیز مشاهده کردیم که جوانانی مثل شهید حججی که چگونه از حریم آل الله دفاع کردند.

اورنگی در پایان با اشاره به اینکه سهم معلمین و آموزش و پرورش در جنگ تحمیلی بسیار بی نظیر بود و معلمین نقش روشنگری، تربیتی داشتند، می گوید: در دوران جنگ تحمیلی مدارس به سنگرها و پایگاه های اعزام نیرو تبدیل شده بودند و گاها یک کلاس با هم اعزام می شدند.

  • منبع خبر : ایسنا