نحوه بازسازی مناطق زلزله زده سراب و میانه می‌تواند یک الگو باشد
نحوه بازسازی مناطق زلزله زده سراب و میانه می‌تواند یک الگو باشد

استاندار آذربایجان شرقی با ارزیابی روند مطلوب بازسازی مناطق زلزله زده سراب و میانه، اظهار کرد: نحوه بازسازی مناطق زلزله زده سراب و میانه می‌تواند یک مدل و الگو باشد. محمدرضا پورمحمدی روز پنجشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در محل سالن جلسات فرمانداری میانه، افزود: در اولین روزهای پس […]

استاندار آذربایجان شرقی با ارزیابی روند مطلوب بازسازی مناطق زلزله زده سراب و میانه، اظهار کرد: نحوه بازسازی مناطق زلزله زده سراب و میانه می‌تواند یک مدل و الگو باشد.

محمدرضا پورمحمدی روز پنجشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در محل سالن جلسات فرمانداری میانه، افزود: در اولین روزهای پس از زلزله سال گذشته سراب و میانه، مصوبه هیئت دولت در خصوص تامین اسکان برای اهالی این مناطق صادر شد و در ظرف کمتر از یک ماه، اسکان اضطراری و موقت مردم زلزله زده به اتمام رسید.

به گزارش نهال امید، وی ادامه داد: برای تمامی کسانی که خانه شان تخریب شده بود، در طی این مدت، چادر یا کانکس تهیه شد و در جریان اسکان موقت، تسهیلات بلاعوض ۱۰ میلیون تومانی دولت نیز بسیار کارساز بود و در نتیجه همه خانوارهای زلزله زده سروسامان یافتند.

پورمحمدی گفت: با توجه به نارسایی‌هایی که وجود داشت اما این روند و نتیجه گیری در نوع خود بی نظیر بود؛ ارگان‌های سپاه، هلال احمر، نیروی انتظامی و باقی دستگاه‌ها بالافاصله پس از زلزله در منطقه حاضر شدند و تلاش همگی منجر شد تا اکنون که نزدیک به سالگرد زلزله سراب و میانه هستیم، بر اساس گزارش‌های ارائه شده، ۱۰۰ درصد مرمت واحدهای مسکونی در این مناطق به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: در هر دو شهرستان، نزدیک به ۹۵ درصد ساختمان‌هایی که تخریب شده و نیاز به بازسازی داشتند نیز تقریبا به اتمام رسیده است؛ بازسازی برخی از واحدها نیز به خاطر افزایش قیمت مصالح و ناکافی بودت تسهیلات است جرا که برخی از روستانشینان، اقدام به ساخت ساختمان دوبلکس کرده‌اند که به دلیل متراژ بالای خانه، تسهیلات بازسازی کافی نبوده است.

وی با بیان این‌که در برخی روستاها، افراد خارج از روستا اقدام به دریافت اسکان موقت و تسهیلات می‌کردند که به دلیل شناخت بومیان روستا توسط دهیار، منجر شد تا منابع غیرموثر استفاده نشود.

استاندار آذربایجان شرقی به اشاره به پراکندگی برخی روستاها، اظهار کرد: از وجود برخی روستاهای تخریب شده خبر نداشتیم که بعد متوجه این قضیه شدیم؛ این امر نشان می‌دهد که به یک بانک اطلاعات قوی نیاز داریم تا بتوانیم اطلاعات مناطق مختلق استان را در اختیار داشته باشیم.

وی ادامه داد: قطعا نقاط ضعف بسیار بالا بود اما درس‌هایی که از سوانح و حوادث گذشته گرفته بودیم باعث شد تا در بحث بازسازی مناطق زلزله سراب و میانه بهتر عمل کنیم‌.

وی متذکر شد: باید تمام دستگاه‌های ذی ربط تمام تلاش خود را در این شرایط به کار بگیرند تا در این فرصت کمتر از سه ماه تا فصل سرما بتوانیم تمام واحدهای مسکونی را به اتمام برسانیم؛ اکنون مقداری منابع در اختیار داریم و می‌توانیم ۱۵ میلیون تومان دیگر  به تسهیلات اضافه کنیم و برای تامین باقی اعتبارات و مصالح موردنیاز از بنیادها پیگیری لازم را خواهیم داشت.

پورمحمدی با بیان این‌که در افزایش قیمت مصالح چاره‌ای نیست، گفت: اما می‌توانیم در راستای تامین مصالح اقدام کنیم چرا که محدودیتی برای بازسازی مناطق زلزله زده نداریم، فقط لازم است که بنیاد مسکن پیگیری کند.

وی از تامین حدود ۱۰۰ تن سیمان توسط بنیاد مستضعفان خبر داد و افزود: مشکل دیگر، وجود شرکت‌های پیمانکاری محدود به خصوص در میانه است، در این راستا باید بنیاد مسکن، کمک کند و حتی از پیمانکارها را از شهرستان‌های همجوار تامین کند، که حتما یکسری امتیازاتی برای این شرکت‌ها قائل خواهیم شد.

وی با قدردانی از بانک‌ها در ارائه تسهیلات در زمان مناسب، تاکید کرد: تمامی دستگاه‌ها باید توجه کنند که اگر منابع و اعتبارات لازم برای اتمام واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده را نداشته باشیم باید از اولویت‌های سایر شهرها کم شود تا وضعیت این مناطق بهبود یابد.

استاندار آذربایجان شرقی در خاتمه گفت: با زحمت و همت جمعی در استان، امیدواریم تا بتوانیم بازسازی تمامی واحدهای مسکونی سراب و میانه را تا دهه فجر به اتمام رسانیم.

  • منبع خبر : ایسنا