نتایج آزمایش آنفلوآنزای پرندگان در آذربایجان‌شرقی منفی است
نتایج آزمایش آنفلوآنزای پرندگان در آذربایجان‌شرقی منفی است

مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: نتایج آزمایش تمام نمونه‌ها و موارد مشکوک به ‌آنفلوآنزای پرندگان محلی و وحشی در استان منفی است. امیرحسین بهداد اظهار کرد: بر اساس پایش ها و آزمایشات انجام شده، مشاهده میدانی و گزارشات رسیده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان شرقی وجود ندارد.  وی افزود: گروه های مشترک پایش و […]

مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: نتایج آزمایش تمام نمونه‌ها و موارد مشکوک به ‌آنفلوآنزای پرندگان محلی و وحشی در استان منفی است.

امیرحسین بهداد اظهار کرد: بر اساس پایش ها و آزمایشات انجام شده، مشاهده میدانی و گزارشات رسیده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان شرقی وجود ندارد. 

وی افزود: گروه های مشترک پایش و رصد محیط زیست و دامپزشکی برای سلامت پرندگان در آذربایجان شرقی در استان فعال هستند و بر اساس نمونه برداری های انجام شده تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزا مشاهده نشده است. 

بهداد ادامه داد: نمونه برداری از تالاب ها و طیور بومی نشان می دهد که هیچ مورد از بیماری یاد شده در آذربایجان شرقی وجود ندارد و بر این اساس حیات وحش، طیور بومی و مرغداری های صنعتی استان از آنفلوآنزای حاد پرندگان پاک هستند. 

وی افزود: تمام آزمایشات مربوط به آنفلوآنزای پرندگان در عرض چهار تا پنج ساعت در آزمایشگاه های مجهز استان انجام می شود و تا کنون نگرانی از این بابت وجود نداشته است، ولی با این حال با حساسیت تمام و دقت کامل رصد و پایش آنفلوآنزای پرندگان در آذربایجان شرقی انجام می شود. 

ویروس بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H۵N۱ بین انسان و پرندگان مشترک است.

ویروس آنفلوآنزا سندرم‌های متعددی از آلودگی‌های بدون علامت تا آلودگی خفیف دستگاه تنفسی فوقانی و کاهش تولید تخم، بیماری عمومیت یافته با علائم تنفسی، رال (خس خس سینه)، ریزش اشک، سینوزیت، سیاه شدن قسمت‌های بدون پر مانند تاج و ریش، تورم سر و صورت، ژولیدگی پرها، اسهال، و بروز درگیری سیستم عصبی همراه با مرگ سریع را در پرندگان ایجاد می‌کند.

دوره نهفتگی در اشکال مختلف بیماری متفاوت و بین چند ساعت تا سه روز در یک پرنده و در یک گله تا ۱۴ روز است. طول این دوره به میزان آلودگی ویروسی، راه عفونت، گونه پرنده، قدرت بیماری‌زایی ویروس و عوامل محیطی مانند گرد و غبار و آمونیاک بستگی دارد.

بیماری آنفلوآنزا فوق حاد در طیور تخم‌گذار و مادر شروعی ناگهانی و دوره‌ای کوتاه بین سه تا ۷ روز دارد.

  • منبع خبر : ایرنا