نبود استقبال دلیل تعطیلی دانشکده فرش هریس است
نبود استقبال دلیل تعطیلی دانشکده فرش هریس است

معاون دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز گفت: استقبال‌نکردن جوانان به ویژه بومی‌های منطقه دلیل اصلی تعطیلی دانشکده فرش هریس است.

به گزارش نهال امید، عبدالله میرزایی با بیان اینکه دانشکده فرش هریس از سال ۱۳۸۴ با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی آغاز به کار کرد، افزود: پس از گذشت چند سال و برای رونق گرفتن این رشته و شهرت فرش هریس مقطع کارشناسی رشته فرش نیز در این دانشکده ایجاد شد.

وی اظهار داشت: طی ۷ سال فعالیت دانشکده فرش هریس، دانشجویانی از استان‌های سراسر کشور مانند کرمان، اهواز و خراسان جنوبی تقاضای تحصیل در این دانشکده داشتند، اما مشکلاتی مانند نبود امکانات خدماتی و رفاهی کافی در این شهر برای پذیرش دانشجویان غیر بومی وجود داشت که مانع جدی برای انتقال آنها بود.

میرزایی ادامه داد: مواجه شدن دانشجویان با مشکلاتی مانند تردد با تاکسی و نبود مهمانپذیر و هتل، اقامتگاه دانشجوئی در شهر باعث شد تا دانشجویان به دنبال جابه‌جایی و انتقال به شهرهای دیگر باشند.

وی خالی بودن ظرفیت صندلی‌های دانشگاه‌ها در مراکز استان‌ها را از دیگر علل تعطیلی دانشکده‌ فرش هریس اعلام و اضافه کرد: توسعه رشته فرش و وجود این رشته در بسیاری از استان‌ها باعث شده است که مراکز استان‌ها در اولویت انتخاب دانشجویان قرار بگیرند.

میرزایی استقبال نکردن دانشجویان بومی از رشته فرش در دانشکده هریس را از دیگر علل مهم تعطیلی این دانشکده دانست و گفت: در طول سال‌های گذشته بارها برای پذیرش دانشجویان بومی در این دانشکده فراخوان داده‌ایم که متاسفانه با عدم استقبال بومیان مواجه شده است.

به گفته وی هم اکنون دانشکده فرش هریس نیمه تعطیل بوده اما هنوز هم آماده پذیرش دانشجویان بومی است.

شهرستان هریس با ۸۵ هزار نفر جمعیت در فاصله ۹۸ کیلومتری شرق تبریز واقع است که به دلیل رونق قالی بافی در این منطقه و کیفیت و رنگبندی آن، در آذربایجان شرقی و ایران با فرش شناخته می شود.

شهر هریس را گهواره قالی بافی آذربایجان می دانند که طرح های رایج آن عبارتند از: تاجری،  صبوری،  رزگل،  حیاط گل،  صمدخان،  چلنگری و افشان که تمامی این نقشه ها  برگرفته از ذهن و خیال الهام گرفته از طبیعت بسیار زیبای آذربایجان هستند.

  • منبع خبر : ایرنا