ناوگان حمل‌ونقل عمومی تبریز نفس می‌کشد
ناوگان حمل‌ونقل عمومی تبریز نفس می‌کشد

قرارداد واگذاری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل به امضای شهرداری تبریز و گروه بهمن رسید.

به گزارش نهال امید ،

یعقوب وحیدکیا، سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز در حاشیه عقد قرارداد خرید اتوبوس‌های جدید بین شهرداری تبریز و گروه خودرویی بهمن در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است و اقدامات انجام شده در این خصوص در ماه های گذشته در حال نتیجه دادن است و انعقاد قرارداد مرحله‌ی اول همکاری با گروه خودرویی بهمن برای تأمین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس نیز در همین راستا صورت می‌گیرد.

وی، اعتبار مورد نیاز برای این قرارداد را ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: همه‌ی این اعتبارات از منابع شهرداری تامین می‌شود و اتوبوس‌های خریداری شده دیزلی و همگی دارای استانداردهای آلایندگی هستند و علاوه بر این از لحاظ قوای محرکه و توجه به راحتی مسافران قابل مقایسه با اتوبوس‌های قبلی نیستند و در حد بسیار بالایی قرار دارند.

وی، مدت اجرای این قرارداد را هشت ماه اعلام کرد و افزود: در این بازه هر ماه تعدادی از اتوبوس‌ها تحویل شهرداری و وارد ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر تبریز خواهد شد و در تمام خطوط اتوبوسرانی توزیع و مورد استفاده شهروندان قرار خواهد گرفت. 

وحیدی کیا نیاز تبریز برای رسیدن به استانداردهای ناوگان اتوبوسرانی را ۱۰۰۰ دستگاه دانست و گفت: این تعداد در سال‌های گذشته تا ۷۰۰ دستگاه نیز رسیده اما تعدادی از آنها به ویژه در بخش خصوصی با اتمام عمر مفید از ناوگان خارج شده‌اند و در ماه‌های گذشته با بخشی از این اتوبوس‌ها با خرید ۳۰ دستگاه جدید جایگزین شده‌اند.

وحیدکیا ادامه داد: تلاش می‌کنیم علاوه بر یکصد دستگاه مورد توافق در قرارداد امروز، تا پایان سال ۳۰۰ اتوبوس جدید دیگر نیز به ناوگان اتوبوسرانی افزوده شود و مدیریت شهری تبریز برنامه ریزی لازم را برای نوسازی ۱۰۰۰ دستگاه مورد نیاز در سه سال آینده انجام داده و امیدواریم با این اقدامات کمبود فعلی در حمل و نقل عمومی تبریز به ویژه در بخش خصوصی رفع شود چرا که اتوبوس‌های این بخش به شدت مستهلک هستند و عمر مفید آنها به پایان رسیده است.

وی با اشاره به استاندارد ۱۰ سال برای عمر مفید اتوبوس های حمل و نقل عمومی اظهار کرد: با توجه به میانگین ۹ ساله عمر ناوگان تبریز بخش عمده‌ای از اتوبوس‌های این ناوگان مستهلک و فرسوده هستند که این عدد در بخش خصوصی بسیار بالاتر است و با توجه به پایان عمر مفید آنها تقریباً به طور کامل نیاز به نوسازی دارند هر چند در خطوطی مانند بی آر تی وضعیت بهتری داریم و عمر میانگین این اتوبوس‌ها بین پنج تا شش سال است.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به تدوین دستورالعمل جدید در وزارت کشور برای واگذاری اتوبوس‌های جدید به بخش خصوصی گفت: با نهایی و ابلاغ شدن این دستورالعمل اقدام به واگذاری اتوبوس های جدید خریداری شده به بخش خصوصی خواهیم کرد و برنامه ریزی های لازم در این زمینه توسط شهرداری تبریز صورت گرفته است چراکه به هیچ عنوان به دنبال افزایش حجم شهرداری به لحاظ ناوگان و پرسنل نیستیم.

وحیدکیا تعداد اتوبوس‌های فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز را حدود ۵۰۰ دستگاه اعلام کرد و تاکید کرد: با خرید و الحاق این یکصد دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان، زمان انتظار مسافر در خطوط به ویژه خطوط بخش خصوصی کاهش قابل توجهی خواهد داشت و امیدواریم با این اقدامات شرایط فعلی در این زمینه بهتر شود هر چند با نقطه ایده آل در این خصوص بسیار فاصله داریم و برنامه ریزی برای خرید ۱۰۰۰ دستگاه در سه سال آینده نیز با هدف رسیدن به این شرایط ایده آل صورت گرفته است.

  • منبع خبر : ایسنا