می‌توان با اعتماد به دانشگاه­ مسائل جامعه را حل کرد
می‌توان با اعتماد به دانشگاه­ مسائل جامعه را حل کرد

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به این‌که "اجتماعی بودن" یکی از وظایف دانشگاه‌ها در قبال جامعه است، گفت: تولیدات علمی و فناورانه دانشگاه‌ها در دوران کرونا نشان از دغدغه‌مند بودن دانشگاه نسبت به جامعه بوده و می‌توان با اعتماد به دانشگاه­ مسائل جامعه را حل کرد.

به گزارش نهال امید، میر رضا مجیدی در نشست مجازی روسای  دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، با اشاره به آمادگی و عزم جدی دانشگاه تبریز بر پیگیری و اجرای مفاد تفاهم­نامه، افزود: با توجه به شیوع کرونا و تجهیز زیرساخت‌های آموزش مجازی در دانشگاه‌ها، دانشگاه تبریز آمادگی کامل برای ارائه خدمات آموزشی در قالب توافقنامه برای دانشجویان خارجی و ایرانی را دارد.

وی با اعلام آمادگی مرکز آموزش‌های زبان فارسی دانشگاه تبریز برای ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان خارجی و متقاضیان پذیرش در دانشگاه‌­های ایران، افزود: این دانشگاه آماده ارائه واحدهای درسی به زبان انگلیسی و دروس عملی از طریق سامانه آزمایشگاه مجازی است.

مجیدی با اشاره به توانمندی­‌های موجود در پردیس بین المللی ارس دانشگاه تبریز برای جذب دانشجویان خارجی، افزود: امکانات پردیس بین المللی ارس می‌تواند در اجرای تفاهم­نامه مفید واقع شود و می‌توان از پتانسیل آن برای پیشیرد اهداف دو دانشگاه بهره­مند شد. دانشگاه تبریز نیز آماده انتقال تجربیات و دستاوردهای خود به دانشگاه علوم وفنون دریایی خرمشهراست.

رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر نیز در این جلسه تفاهم­نامه با دانشگاه تبریز را رویداد مهم در تاریخ این دانشگاه عنوان کرد و افزود: بدون تردید دانشگاه علوم و فنون دریایی به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود علاقه فراوانی به استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های بزرگ کشور به ویژه شهر تبریزدارد.

منصور زراءنژاد افزود: با توجه به غنای علمی اساتید دانشگاه تبریز و تنوع رشته‌های تحصیلی موجود در آن؛ می­توان اشتیاق متقاضیان کشورهای همجوار به تحصیل در خرمشهر را پاسخ داد.

وی با اشاره به این‌که به استناد تفاهم­نامه منعقد شده با دانشگاه تبریز و اعتماد بر اعتبار والای دانشگاه تبریز، تاکنون ۵۳۰ نفر از متقاضیان جهت پذیرش در مقطع تحصیلات تکمیلی مدارک خود را تحویل داد­ه­اند، گفت: ضروری است اقدامات قانونی لازم در خصوص اخذ مجوز تردد و اقامت دانشجویان انجام شود.

وی با اعلام آمادگی این دانشگاه بر عقد تفاهم­نامه سه جانبه بین دانشگاه‌­های تبریز، دانشگاه بصره و دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر جهت برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی و پژوهشی، افزود: عقد قرارداد با دانشگاه بصره ظرفیت عظیمی را در زمینه جذب دانشجو و برگزاری دوره‌های آموزشی و پژوهشی فراهم می‌کند.

زراءنژاد با اشاره به ابعاد مختلف پذیرش دانشجو از کشورهای منطقه، گفت: با توجه به جاذبه های متعدد سیاحتی و اقتصادی شهر تبریز می‌توان با تبادل تجربیات و همفکری بیشتر از ظرفیت‌های گردشگری، تجاری شهرتبریز بهره مند شد.

اصغر عسگری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز در این جلسه ضمن بیان نکاتی در خصوص راهکارهای تسهیل تفاهم نامه، برگسترش اطلاع رسانی و تبلیغات در خصوص شیوه آموزش و فلوچارت برگزاری کلاسها جهت جذب تعداد بیشتر دانشجویان تاکید نمود.

سعید شجاعی، مدیر همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه تبریز نیز با بیان نکاتی درخصوص اجرای بهتر تفاهم نامه بر آسیب شناسی آن و ارائه راهکارهای قانونی و عملی از طرف هر دو دانشگاه تاکید کرد.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، در دی ماه سال گذشته با حضور روسای دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر تفاهم نامه همکاری مشترک به منظور بهره برداری از ظرفیت‌های بالقوه منطقه آزاد اروند در جهت جذب دانشجویان غیر ایرانی به ویژه از کشورهای همسایه عربی امضاء شده است.

از مفاد مهم این تفاهم نامه می­توان به ضرورت تایید و کسب موافقت دانشگاه تبریز در خصوص تمامی موارد مرتبط اعم از نحوه پذیرش، اجرای دوره ها، تامین استاد به منظور تدریس و نیز راهنمایی پایاننامه‌ها و رساله‌ها اشاره کرد. همچنین هر دو دانشگاه از عواید این برنامه به طور مساوی بهره خواهند برد و تمام دستاوردهای پژوهشی با عنوان مشترک هر دو دانشگاه چاپ و منتشر خواهد شد.

  • منبع خبر : ایسنا