معاون وزیر امور خارجه: منطقه آزاد ارس شاهراه صادرات ایران به اوراسیا است
معاون وزیر امور خارجه: منطقه آزاد ارس شاهراه صادرات ایران به اوراسیا است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: منطقه آزاد ارس و به ویژه نوردوز تنها دروازه زمینی ایران به کشورهای اوراسیا است و پل نوردوز شاهراه صادرات به اوراسیا است.

به گزارش نهال امید، غلامرضا انصاری در سفر یک روزه خود به منطقه آزاد ارس با اشاره به موقعیت راهبردی ارس برای ورود به بازارهای اوراسیا گفت: منطقه ازاد ارس نقش بسیار موثر و موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی در مسیر تجارت با اوراسیا دارد  و مرز نوردوز  بعنوان تنها دروازه زمینی کشور و شاهراه صادرات به کشورهای اوراسیا می باشد که نیاز هست سرمایه گذاری بیشتری در ان انجام پذیرد.

وی افزود: ارمنستان فرصت بسیار خوبی برای ماست و با عنایت به اینکه منطقه ازاد ارس موقعیت بی نظیری جهت افزایش تجارت با این کشور و کشورهای حوزه اوراسیا را دارد امیدواریم دولت  تلاش کند تا از این فرصت ویژه جهت افزایش توسعه،  اشتغال و تجارت و ارز اوری استفاده کند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار کرد: مهمترین نقشی که مناطق آزاد میتوانند داشته باشند صادرات و ارز آوری است که منطقه ازاد ارس ویژگی شاخصی در حوزه صادرات دارد و خوشبختانه با امضای توافق نامه تجارت آزاد با اوراسیا یک فرصت طلایی  برای ارس فراهم شده است تا از این فرصت جهت حضور در بازارهای اوراسیا استفاده نماید و پیشنهاد می کنم سایر مناطق ازاد نیز از تکنولوژی و دانش فنی موجود در منطقه ازاد ارس بخصوص در زمینه محصولات هیدروپونیک و گلخانه ای  بعنوان الگو استفاده کنند.

 انصاری در خصوص برنامه های وزارت امور خارجه در دوران پساکرونا در تعامل با کشورهای دیگر گفت: ویروس کرونا یک مشکل بین المللی است اما خوشبختانه در هفته های اخیر دولت تمهیداتی اندیشیده است و با مذاکراتی که با کشورهای همسایه صورت گرفته است در صدد هستیم ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی بتوانیم با راه اندازی مجدد مرزها تجارت و رفت و امدها را به روال قبل از کرونا برگردانیم.

در این سفر یک روزه، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و هیات همراه از شرکت ارس تارلا امیر در زمینه محصولات گلخانه ای، شرکت الکا آذربافت در زمینه تولید پارچه ماسک، پایانه نوردوز و جلفا و حمام کردشت بازدید کردند.

منطقه آزاد ارس با بیش از ۷۰ هزار هکتار وسعت به مرکزیت جلفا در ۱۳۰ کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده و با جمهوری های ارمنستان و آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان مرز مشترک دارد. 

  • منبع خبر : ایرنا