مصرف بادام زمینی و درمان چین و چروک
مصرف بادام زمینی و درمان چین و چروک

بادام زمینی با دارا بودن مقادیر قابل توجهی از منیزیم و ویتامین c و اسیدهای چرب، سبب افزایش تولید کلاژن پوست شده و چین و چروک را درمان می کند و درنتیجه باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

به گزارش نهال امید، بادام زمینی حاوی پروتئین بالایی است. پروتئین بادام زمینی ۳۰-۲۲ درصد کالری دارد و به همین‌ خاطر آن را یکی از منابع بسیار غنی از پروتئین گیاهی می‌دانند.
میزان کربوهیدرات بادام زمینی پایین است. درواقع، میزان کربوهیدرات بادام زمینی در حدود ۱۶-۱۳ درصد از حجم کل آن است. با توجه‌ به پایین‌بودن میزان کربوهیدرات‌ها و بالابودن پروتئین، چربی و فیبر در بادام زمینی شاخص گلوکز نیز در این آجیل بسیار پایین است و درنتیجه مصرف آن بعد از هر وعده‌ غذایی از ورود سریع کربوهیدرات‌ها به خون جلوگیری می‌کند و به همین دلیل مصرف بادام زمینی برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است.
بیماری قلبی یکی از دلایل مرگ‌ومیر در جهان است. تحقیقات انجام‌شده نشان‌می‌دهد که مصرف بادام زمینی (و دیگر انواع آجیل) خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به‌شدت کاهش می‌دهد.
بادام زمینی شامل موادی است که برای سلامت قلب بسیار مفید است. از جمله‌ این مواد مغذی می‌توان به منگنز، نیاسین، مس، اسید اولئیک و انواع مختلف آنتی‌اکسیدان‌ها مانند رسوراترول اشاره کرد.
پیشگیری از سنگ کیسه صفرا یکی دیگر از خواص بادام زمینی است. تقریبا ۱۰ الی ۱۵ درصد افراد بزرگسال در آمریکا مبتلا به سنگ کیسه‌ صفرا هستند. نتایج دو تحقیق صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف بادام زمینی به صورت مکرر می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا در زنان و مردان کاهش دهد.
بالابودن میزان کلسترول یکی از علل شایع تولید سنگ کیسه‌ صفرا است و همان‌طور که می‌دانیم بادام زمینی تأثیر مثبتی بر کاهش کلسترول دارد و شاید به همین دلیل مصرف آن موجب کاهش تولید سنگ کیسه صفرا می‌شود. هرچند تحقیقات بیشتری برای اثبات این فرضیه لازم است.
از میان ضدمغذی‌ها در بادام زمینی،‌ فیتیک‌اسید اهمیت زیادی دارد. فیتیک‌اسید در دانه‌های خوراکی مثل آجیل و حبوبات وجود دارد و میزان آن در بادام زمینی بین ۴٫۵-۰٫۲ متغیر است. فیتیک‌اسید موجب ایجاد اختلال در جذب آهن و زینک از دستگاه گوارش می‌شود. بنابراین، مصرف زیاد بادام زمینی در بلندمدت ممکن است موجب کمبود این موادمغذی در بدن شود.
مصرف متعارف بادام زمینی در رژیم‌ غذایی افرادی که به‌طور معمول از گوشت استفاده می‌کنند، مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی در کشورهای توسعه‌یافته که بیشتر از حبوبات در وعده‌ی اصلی غذایی خود استفاده می‌کنند، مصرف آن ممکن است مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند.
بادام زمینی دارای مقادیر بسیار زیادی از ویتامین ای، روی و منیزیم است که باعث می‌شود پوست پاکسازی شده و آکنه و جوش صورت از بین برود.
مصرف ویتامین e یکی از درمان های مناسب برای آفتاب سوختگی است و از آن جایی که بادام زمینی دارای مقادیر بسیار زیادی از ویتامین e است، می تواند کمک بسیار زیادی در درمان آفتاب سوختگی داشته باشد.
بادام زمینی با دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ سبب افزایش رشد مو و تقویت فولیکول مو می شود. همچنین بیوتین موجود در بادام زمینی یکی از عوامل مهم برای جلوگیری از ریزش مو است.
مصرف مواد غذایی حاوی فیبر یکی از روش های مناسب برای لاغری و کاهش وزن است. فیبر بسیار زیادی که در بادام زمینی وجود دارد سبب دفع سموم شده و با کمک به کاهش اشتها سبب لاغری و کاهش وزن می شود. با مصرف بادام زمینی در زمان گشنگی، می توانید تا حد بسیار زیادی اشتهای خود را کاهش دهید و به کاهش وزن خود کمک کنید.
منگنز بسیار زیادی که در بادام زمینی وجود دارد، سوخت و ساز چربی‌ها و کربوهیدرات‌ ها را افزایش می دهد و سبب درمان و بهبود قند خون و دیابت می شود.
مصرف بادام زمینی احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا و سایر بیماری های صفرا را کاهش می دهد و سبب پاکسازی کبد و کاهش بیماری کبد چرب می شود.
اسید های چرب نوع غیر اشباع و به ویژه اسید اولئیک موجود در بادام زمینی سبب می شود تا چربی خون بالا کاهش پیدا کرده و درمان شود.
بادام زمینی دارای ماده تریپتوفان است که مصرف آن باعث افزایش سروتونین خون می شود و به درمان افسردگی کمک می کند.
فیتواسترول هایی که در بادام زمینی وجود دارد، خواص ضدسرطانی و ضد تومور دارد. تحقیقاتی که در ایالات متحده صورت گرفته نشان داده که مردان و زنانی که حداقل دو بار در هفته بادام زمینی می خورند، به ترتیب ۲۷و ۵۸ درصد کمتر دچار سرطان روده بزرگ می شوند.
مواد غذایی سرشار از نیاسین مانند بادام زمینی، در درمان آلزایمر تا ۷۰ درصد موثر هستند.
آهن و کلسیم فراوان موجود در کره بادام زمینی عامل مهمی در انتقال اکسیژن به خون است که در نهایت سبب بهبود وضعیت استخوان ها و داشتن استخوان های سالم و قوی خواهد شد. بادام زمینی یکی از مواد غذایی مهم در تقویت سیستم ایمنی بدن به حساب می آید که سرشار از انواع مواد مغذی و ویتامین ها و مواد معدنی است

  • نویسنده : امیرمسعود طایفه سلطانخانی