مشکلات انباشت برف برای شهروندان تبریزی مشکلات انباشت برف برای شهروندان تبریزی
مشکلات انباشت برف برای شهروندان تبریزی مشکلات انباشت برف برای شهروندان تبریزی

پس از بارش برف سه روزه و برودت هوا در کلان شهر تبریز و با وجود قطع بارش‌ها از روز گذشته، کماکان شهروندان این شهر با مشکلات انباشت برف و یخبندان در معابر، محلات و کوچه‌ها مواجه هستند.

طی روزهای یکشنبه تا صبح روز گذشته شاهد بارش سنگین برف در تبریز بودیم و با وجود اینکه عوامل و  پاکبانان خدوم شهرداری از همان ساعات اولیه بارش ها اقداماتی را انجام داده و اقدام به پاکسازی خیابان ها کردند، اما با شدت گرفتن بارش ها در شب دوشنبه به تدریج خدمات رسانی از سوی شهرداری کاهش یافت و همین امر منجر به ترافیک سنگین در شهر و ایجاد مشکل در تردد شهروندان شد.

با وجود اینکه مسئولان شهرداری بارها از ارایه خدمات مبنی بر محلول پاشی و نمک پاشی در خیابان ها و معابر و کوچه ها خبر دادند، اما شهروندان تبریز معتقدند این فعالیت ها تنها به چند خیابان اصلی شهر در مناطق مختلف شهرداری خلاصه می شود و هیچ خبری از نمک پاشی در محلات و کوچه ها نیست.

یکی از شهروندان ساکن منطقه ۳ شهرداری تبریز واقع در کوی منظریه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: متاسفانه شهرداری این منطقه به هیچ عنوان نسبت به نمک پاشی در داخل کوچه ها و رفع مشکلات شهروندان اهمیتی نمی دهد و بارها در تماس های مختلف تلفنی و حضوری اهالی محل با عوامل شهرداری به صراحت اعلام کرده اند مسئولیتی در قبال برف روبی  کوچه ها ندارند.

حمید محمدنامدار افزود: پرسش ما از شهرداری این است که آیا در قبال اخذ مالیات، عوارض و تحمیل انواع هزینه ها مسئولیتی در قبال پاکسازی محلات از برف و یخ ندارد؟ 

وی گفت: حتی در زمان بارش های برف هفته های گذشته نیز شهرداری نسبت به نمک پاشی معابر و کوچه ها اقدام کافی نکرد و با این عمل خود شهروندان را با دهها مشکل مواجه کرد که یکی از مهترین آنها امکان پذیر نبودن تردد مردم در داخل کوچه ها است.

محمدنامدار با بیان اینکه شهرداری باید در مواقع اضطراری به کمک شهروندان خود بشتابد، اظهار داشت: طی سال های اخیر بارش های امسال بی سابقه بود، اما با وجود اعلام و هشدارهای هواشناسی انتظار می رفت شهرداری با تمام امکانات و تجهیزات خود و با به کارگیری عامل انسانی به کمک شهروندان می آمد که متاسفانه تاکنون به این انتظارات پاسخی داده نشده است.

یکی دیگر از شهروندان منطقه ۲ شهرداری نیز با تاکید بر اینکه ما به هیچ عنوان از عملکرد شهرداری در پاکسازی محلات راضی نیستیم، گفت: جای تاسف است که پس از سپری شدن ۴ روز از اولین بارش های سنگین اخیر، کوچکترین خدماتی از سوی شهرداری را مشاهده نکرده ایم.

خانم طیبه غفاری اظهار داشت: الان مدت سه روز است که به دلیل انباشت حجم سنگین برف در داخل معابر و کوچه ها نمی توانیم از درب منزل خارج شویم و چون اهالی برای بیرون آوردن خودروهای خود اقدام به پاروی برف از منازل به کوچه ها  می شوند، امکان تردد عملا” غیرممکن شده است و در این میان خبری از شهرداری نیست.

وی ادامه داد: هم اکنون بسیاری از اهالی محله با انواع مشکلات مواجه بوده و بارها خودروها داخل حجم سنگین برف مدفون شده و برای بیرون آوردن آنها باید چندین نفر کمک کنند تا مردم از این مشکل جزیی نجات یابند، در حالی که شاید با چند مامور شهرداری و نمک پاشی به موقع چنین مشکلاتی امروز وجود نداشت. 

یکی دیگر از ساکنان منطقه ۲ شهرداری با اشاره به اینکه تاکنون هیچ اقدامی برای برف روبی داخل کوچه ها نشده است، گفت: این امر موجب به وجود آمدن انواع مکلات در تردد و عبور و مرور ساکنان شده و بسیاری از آنها نمی توانند از منالز خارج شوند.

پرویز جوانشیر با بیان اینکه منطقه زعفرانیه دارای پستی و بلندی های متعدد است، افزود: همین امر موجب لغزندگی شدید معابر شده و بسیاری از  خودروها به طور نامنظم در حاشیه های معابر پارک شدند که البته رانندگان با توجه به شرایط موجود چاره ای جز این کار ندارند.

وی ادامه داد: این در حالی است که تمام ساکنان این محله دارای پارکینگ های اختصاصی در داخل ساختمان هستند اما برف موجود در محلات و لغزندگی کوچه ها مانع از ورود خودروها به پاکینگ ها شده است.

جوانشیر اضافه کرد: در حالی که باید شهرداری در چنین مواقعی به داد شهروندان برسد و مشکلات را کاهش دهد، این خود مردم هستند که اقدام به پاروی برف جلوی منازل می کنند که این امر نیز انباشت برف و یخ زدگی معابر را سبب می شود چون علاج اصلی این مشکلات نمک پاشی و محلول پاشی است که باید توسط شهرداری صورت بگیرد.

شهروند دیگر ساکن در منطقه ۸ تاریخی- فرهنگی شهرداری از عملکرد شهرداری در پاکسازی محلات انتقاد و اضافه کرد: ما نمی دانیم شهرداری چه وظیفه ای در قبال برف روبی و پاکسازی معابر دارد و بی توجهی مسئولان به این موضوع مردم را کلافه کرده است.

سجاد چایچی با بیان اینکه شهرداری طی هفته های اخیر هیچ اقدامی برای نمک پاشی داخل کوچه ها نکرده است، اظهار داشت: تماس های ما با شهرداری نیز برای این امر بی نتیجه بوده است و اعلام کرده اند چون برف سنگین است ما تنها به بازگشایی خیابان ها اقدام می کنیم که چنین پاسخی در نوع خود تامل برانگیز است.

وی ادامه داد: اگر چنین است شهرداری باید عوارض را نیز از مغازه ها و منازلی اخذ کند که در کنار خیابان های اصلی واقع شده اند و منازل داخل کوچه ها باید معاف از پرداخت این عوارض شوند چون هیچ خدماتی از سوی شهرداری دریافت نمی کنند.

عذرخواهی فرماندار تبریز از مردم

در همین حال فرماندار تبریز با قدردانی از حضور پرشور و گسترده مردم تبریز در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن با وجود بارش سنگین برف، گفت: به دلیل برخی مشکلات و محدودیت های پیش آمده به دنبال بارش برف باید از مردم عذرخواهی کرد.

بهروز مهدوی در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص برخی مشکلات پیش آمده پس از بارش برف در تردد مردم به منظور شرکت در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن ، اظهار داشت: با توجه به غافلگیر کننده بودن بارش برف متاسفانه عوامل شهرداری تبریز برای چنین بحرانی با این وسعت آمادگی نداشتند.

شهردار تبریز: با بسیج همه امکنات برای مسیرگشایی می کوشیم

در همین زمینه شهردار تبریز با اشاره به حجم بالای بارش‌ برف طی چند روز اخیر، گفت: تلاش داریم با بسیج تمامی امکانات، مسیرگشایی‌ها در سطح شهر جهت بهره مندی شهروندان در سریع ترین زمان ممکن صورت گیرد.

ایرج شهین باهر اظهار داشت: در کنار موضوع مسیرگشایی و رفع مشکلات برف و یخبندان سطح شهر، سعی مدیریت شهری بر این است تا این اقدامات، زیرساخت های شهری را دچار آسیب و خسارت نکند.

وی با بیان اینکه سال های قبل ۲ هزار تن نمک پاشی جهت مسیرگشایی در مواقع بحران و برف انجام می شد، افزود: این در حالی است که این اقدام آسیب‌های زیادی برای آب های زیر زمینی، درختان و فضای سبز، آلودگی خاک، ریه های شهروندان در فصل تابستان وارد می کند، که برای جلوگیری از این مضوع اقدام به محلول پاشی کررده ایم.

شهین باهر گفت: برف روبی و مسیرگشایی ها از معابر باید با کمترین آسیب انجام شود و در این رابطه از شهروندان تبریزی درخواست داریم در کنار مدیریت شهری بوده و از سفرهای غیرضروری در این مواقع خودداری کنند.

وی اضافه کرد: هنگام بارش برف شهروندان خواستار مسیرگشایی و محلول پاشی سریع با حجم بالا هستند، در حالی که پس از آب شدن برف ها این اقدامات خسارات زیادی برای زیرساخت های شهری همچون آسفالت وارد می کند.

به گزارش نهال امید، با تمام این اوصاف شهروندان مناطق ۱۲ گانه شهر تبریز در تماس با ایرنا، از اینکه در محلات مختلف و معابر با مشکلات عدیده مواجه هستند ابراز گلایه کرده و خواستار اقدام به موقع شهرداری در پاکسازی محلات و کوچه ها شدند.

گزارش اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی حاکی است که برودت هوای تبریز در ساعات گذشته تا ۱۵ زیر صفر کاهش یافته و دمای کنونی این شهر ۱۰ درسجه سانتی گراد زیر صفر است که نسبت به روز گذشته در همین زمان ۲ درجه کاهش دارد.

بر همین اساس تا بعد از ظهر فردا / پنجشنبه / جوی پایدار و همراه با افزایش نسبی ۲ تا ۳ درجه ای دما در آذربایجان شرقی حاکم خواهد شد و از اواخر پنجشنبه سامانه بارشی نسبتا فعالی وارد استان شده و تا اواخر روز جمعه موجب ابرناکی، وزش باد گاهی نسبتا شدید و بارش برف خواهد شد.

  • منبع خبر : ایرنا