مروری بر اصول بهداشتی که همه می‎دانیم، اما رعایت نمی‌کنیم
مروری بر اصول بهداشتی که همه می‎دانیم، اما رعایت نمی‌کنیم

این روزها همه جا صحبت از اصول بهداشتی است که ورد زبان بزرگ و کوچک شده و کسانی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‎کنند، این اصول را بهتر از دیگران می‌دانند، چند اصلی که شاید با اندکی توجه بیشتر می‌تواند وضعیت کشور و آذربایجان شرقی را از وضعیت قرمز کرونایی خارج کند.

رئیس گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران بر ضرورت رعایت فاصله حداقل دو متری در محل‌های خرید مانند نانوایی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تاکید کرد و ادامه داد: ماسک زدن هنگام خروج از منزل و استفاده‎ی مداوم از آن از خروج تا برگشت به منزل، ضروری است.

محمد قنبری خاطرنشان کرد: خودداری از ترددهای غیر ضروری و پرهیز از دست دادن و روبوسی با یکدیگر هم نباید فراموش شود؛ فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از راه‌های کاهش مواجهه و قطع زنجیره تماس ویروس است؛ از این رو باید از تجمع در محل‌های پر ازدحام و شلوغ مانند مراکز خرید سرپوشیده، سالن‌های ورزشی، مراکز تفریحی، رستوران‌ها و… اجتناب کرد.

وی ادامه داد: شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون و یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل و استفاده از دستمال کاغذی هنگاه عطسه یا سرفه کردن ضروری است، در صورتیکه دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنید.

وی خاطرنشان کرد: از تماس دست‌ها با چشم، بینی، دهان و گوش قبل از شستن و ضدعفونی خودداری شود؛ شستن  و ضد عفونی مرتب دست به ویژه قبل از دست زدن به بینی، دهان، چشم و گوش، قبل از غذا خوردن، بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و بعد از پایان کار، پس از ورود به منزل و استفاده از از مهر و سجاده شخصی در نمازخانه‌ها و رعایت فاصله اینمی ضرورت دارد.

وی تاکید کرد: لباس‌های کار را در ورودی منزل در آورده در داخل پلاستیک قرار داده و از آوردن لباس آلوده به داخل منزل خودداری کنید.توصیه می‏شود از انجام ورزش‌های دسته جمعی و پربرخورد تا اطلاع ثانوی خودداری شود.

وی با ارائه‎‌ی توصیه‌هایی در خصوص بهداشت مواد غذایی، بیان کرد: میوه، سبزی و صیفی‌جات باید قبل از استفاده طبق پروتکل بهداشتی گند زدایی شود؛ همچنین بسته‌بندی‌ کلیه‎ی مواد غذایی را قبل از گذاشتن در کابینت، با مواد گندزدای مناسب ضد عفونی کرده و سپس در کابینت آشپزخانه قرار دهید.

قنبری متذکر شد: برای خرید نان از سفره‌های مناسب و گند زدایی شده استفاده کرده و از حمل و نقل بدون سفره نان و از آوردن پلاستیک‌های حمل مواد غذایی و مواد مصرفی به منزل خودداری کنید.

وی، استفاده از هواکش و بازگذاشتن پنجره‌ها به منظور تهویه مناسب و مستمر هوا در فضاهای سرپوشیده، دفع پسماندها به شیوه بهداشتی در سطل‌های زباله دربدار پدالی، تهویه مناسب هوای آسانسورها و گند زدایی آسانسور به صورت مرتب را از اصول بهداشتی در ساختمان، عنوان کرد.

رئیس گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، بازگذاشتن درب و پنجره‌ها به هنگام گندزدایی و نظافت و رعایت مسائل ایمنی را از دیگر اصول مورد توجه در بهداشت ساختمان، برشمرد و گفت: دو مرحله نظافت با مواد شوینده و گند زدایی جدا از یک دیگر بوده و نباید هیچ گونه اختلاطی بین شوینده و گندزدا ایجاد شود؛ توصیه می‌شود از تماس مستقیم دست با دکمه‌های آسانسور خودداری شود.

  • منبع خبر : ایسنا