مدیر کل انتقال خون آذربایجان شرقی تاکید کرد: نجات ۳ نفر با یک واحد خون اهدا شده
مدیر کل انتقال خون آذربایجان شرقی تاکید کرد: نجات ۳ نفر با یک واحد خون اهدا شده

مدیر کل انتقال خون آذربایجان شرقی گفت‌: هر یک واحد خون اهدا شده شامل پلاکت، پلاسما و گلبول قرمز بوده و می‌تواند برای نجات سه نفر مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش نهال امید، وحید مثمر اظهار کرد: برخی بیماران در استان ما مانند بیماران مبتلا به تالاسمی و هموفیلی و بیماران مبتلا به سرطان نیاز مستمر به تزریق خون و پلاکت دارند.

وی با اشاره به کاهش مراجعات برای اهدای خون در روزهای ابتدایی پاندمی کووید ۱۹ اظهار کرد: خوشبختانه با رعایت مسایل بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، اهدای خون روند بهتری  پیدا کرده است.

وی افزود: ویروس نوپدید کرونا در ابتدا مردم را ترساند، اما مردم متوجه این نکته هستند که اهدای خون یک نیاز ضروری و وظیفه‌ای خطیر و انسانی است، هر چند اکنون وضعیت ذخایر خونی استان در شرایط خوبی قرار دارد، اما همیشه نیازمند فرآورده‌های خونی هستیم.

وی خاطرنشان‌کرد: پلاکت، سه روز و خون به مدت یک ماه قابل نگهداری است، از این رو وضعیت ذخایر خونی استان همه روزه پالایش و از بیمارستان‌ها نیازسنجی می‌شود، تا در صورت نیاز از اهداکنندگان بخواهیم با مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه انتقال خون نسبت به اهدا اقدام کنند.

وی، گروه‌های خونی منفی را جزو گروه‌های کمیاب  عنوان کرد و گفت: کمبود در این گروه های خونی  بیشتر است، اما در تمامی فصول سال به تمامی گروه‌های خونی نیاز داریم.

مدیر کل انتقال خون آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به میزان مشارکت بانوان استان در فرایند اهدای خون، اظهار کرد: حدود ۲٫۵ درصد اهدا کنندگان خون در استان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، در حالیکه حدود ۵۰ درصد از مصرف کنندگان فرآورده‌های خونی خانم‌ها هستند.

وی، ترس از اهدای خون، ترس از دچار کم خونی شدن و عدم تبلیغ اهدای خون توسط بانوان را از علل احتمالی عدم استقبال خانم‌ها برای اهدای خون عنوان کرد و افزود: امیدواریم در آینده با ترویج و اشاعه فرهنگ اهدای خون توسط بانوان شاهد بهبود وضعیت موجود باشیم.  قبل از انجام فرایند خونگیری معاینه و آزمایشات لازم انجام شده و در صورت کم خون بودن مراجعه کننده، خون‌گیری انجام نمی‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش اطلاع رسانی‌ و دعوت از مردم برای اهدای خون و کمک به بیماران نیازمند، اظهار کرد: برای جلوگیری از  کاهش  ذخایر خونی استان و تامین نیاز بیماران ، با اهدا کنندگان تماس گرفته شده و یا برایشان پیامک ارسال می‌شود.

مثمر ادامه داد: خوشبختانه دعوت از اهدا کنندگان مستمر و  گروه‌های خونی مورد نظر اغلب مورد استقبال قرار می‌گیرد و رسانه‌ها نیز همیشه کمک حال انتقال خون استان بوده‌اند.

وی گفت: اهدای خون نشانه فرهنگ بالای استان بوده و هدیه‌ای بزرگ  و به مثابه اهدای بافت است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به جز تبریز، در شهرستان‌های مراغه و میانه پایگاه  وجود دارد و خون‌گیری در سایر شهرستان‌ها در قالب تیم‌های سیار انجام می‌شود. استقبال از اهدای خون در شهرستان‌ها نیز خوب است.

به گفته مدیر کل انتقال خون آذربایجان شرقی، آقایان در طول یک سال حداکثر چهار نوبت و خانم‌ها سه نوبت می‌توانند اقدام به اهدای خون کنند.

  • منبع خبر : ایسنا