مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان ‌شرقی: پرونده ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران به یونسکو ارجاع می‌شود
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان ‌شرقی: پرونده ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران به یونسکو ارجاع می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: فعلاً پرونده ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران را در حالت تعلیق نگه داشته‌اند ولی با اعمال اصلاحات مجدداً به یونسکو ارجاع می‌شود.

به گزارش نهال امید، احمد حمزه‌زاده دیشب در جلسه کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اهر با تبریک هفته صنایع‌دستی به فعالان این حوزه اظهار داشت: شهرستان اهر جزو شهرستان‌های معدودی بوده که در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارای برندهای ملی است، به عنوان مثال طبیعت بکر فندقلو به تنهایی می‌تواند معرف شهرستان در سطح ملی باشد و در حوزه صنایع‌دستی، با تولید ورنی به پایتخت ورنی ایران معروف شده است و در حوزه میراث فرهنگی، بیش از ۱۰۰ اثر ثبت شده ملی دارد.

وی افزود: مهم‌ترین شاخص آثار ثبت ملی شده شهرستان اهر، بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری بوده که از بالاترین شاخص‌های ملی و جهانی برخوردار است، تمامی این مسائل نشان می‌دهد که در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اهر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد ولی متأسفانه در حوزه گردشگری، شهرستان اهر بیشتر به شهری عبوری گردشگران تبدیل شده تا این‌که مقصد گردشگران باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: هدف اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی این است که بتوانیم شهرستان اهر را به مقصد گردشگران تبدیل کنیم و معتقدم می‌توانیم با همراهی مسئولان شهرستانی به این هدف مهم دست یابیم.

مرمت سقف و پشت‌بام بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری

حمزه‌زاده با ذکر این‌که حساسیت‌ها به بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری بسیار زیاد است، گفت: بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری برای اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی و در سطح ملی از حساسیت زیادی برخوردار است، سال‌ها بود که موزه بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری تعطیل شده بود که با پیگیری‌ها و تلاش‌ها مجدداً بازگشایی شد و در بخش مرمت این بقعه تاریخی و فرهنگی خودمان حساسیت داشتیم و تمامی پرسه‌های را مو به مو عملی کردیم.

وی تصریح کرد: گاهاً در رسانه‌ها چنین مطرح شد که میراث فرهنگی، بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری ا به کلی رها کرده و یا این‌که آب به ساختمان این بقعه نفوذ کرده است؛ خواهش می‌کنم همه‌مان این موضوع را به متخصصان بسپاریم از این‌رو ما به خاطر حساسیت‌ها؛ دانشگاه هنر تبریز را به عنوان مشاور اجرایی و مطالعاتی این پروژه انتخاب کرده‌ایم، چون آسیبی که به گند وارد شده بود احتمال ریزش وجود داشت و نمی‌توانستم صرفاً شخصاً و بدون مطالعات اقداماتی انجام دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: نفوذ رطوبت به بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری در ادامه‌ی واکنش‌های خود بنا بود، لذا از همکاران خواهش کردم تا در این مورد شفاف با مردم اهر سخن بگویند و در نظر داریم تا به زودی نسبت به مرمت سقف و پشت‌بام بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری اقدام کنیم تا بتوانیم از نفوذ رطوبت جلوگیری کنیم.

حمزه‌زاده بابیان اینکه علی‌رغم اهمیت بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری، هنوز پایگاه ملی برای این بنای تاریخی تشکیل نشده است، ابراز داشت: از نماینده مردم اهر و هریس در مجلس خواهش کردیم تا در تشکیل پایگاه ملی برای ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری به میراث فرهنگی استان کمک کند.

وی با اشاره به آخرین اخبار از پرونده ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران گفت: همان‌طور که استحضار دارید سال گذشته پروند ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران از سازمان یونسکو عودت داده شد و فعلاً در حالت تعلیق نگه داشته‌اند تا با اعمال یکسری اصلاحات، پرونده ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران به یونسکو مجدداً ارجاع می‌شود.

انتخاب شهرستان اهر به عنوان کاندیدای «شهر ملی ورنی»

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: ثبت جهانی یک اثر طبیعی و یا تاریخی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، این‌طور نیست که ما در مقابل کارشناسان و بازرسان سازمان یونسکو با اطلاعات غیرواقعی آنها را فریب دهیم تا بتوانیم اثری را ثبت جهانی کنیم.

حمزه‌زاده گفت: این روند در ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری نیز حاکم است، که متأسفانه به مرور زمان تجاوزهایی به حریم این بقعه صورت گرفته و احداث‌هایی انجام شده است که می‌بایست هیچ‌گونه بنایی در حریم بقعه احداث نمی‌شد اما شرط اصلی برای ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری این است که حریم بقعه را در گام نخست آزادسازی کنیم، انتظار این است که تمامی دستگاه‌های دولتی، نظامی و امنیتی در این مورد به میراث فرهنگی استان کمک کنند.

وی از انتخاب شهرستان اهر به عنوان کاندیدای «شهر ملی ورنی» خبر داد و گفت: پرونده ثبت ملی شهرستان اهر به عنوان «شهر ورنی» تشکیل و کارشناسان به صورت دوره‌ای از اهر بازدیدهایی داشته‌اند و در این میان درخواست‌های کتبی فرمانداران، شهرداران و شورای شهر در ثبت ملی شهرها حائز اهمیت است لذا بایستی درخواست کتبی فرماندار، شهردار و مردم اهر در ثبت ملی این شهر لازم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: تداوم جشنواره ملی ورنی اهر موضوعی است مه بر آن تاکید داریم و بر برگزاری این جشنواره مصمم هستیم، ولی هنوز جشنواره ملی ورنی اهر در تقویم رویدادهای ملی قرار نگرفته است و وقتی این جشنواره به تقویم رویدادهای کشور اضافه شود یک زمان برای برگزاری جشنواره تعریف می‌شود.

  • منبع خبر : مهر