مجموعه تاریخی کردشت منطقه آزاد ارس به بخش خصوصی واگذار می‌شود
مجموعه تاریخی کردشت منطقه آزاد ارس به بخش خصوصی واگذار می‌شود

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، گفت: مجموعه تاریخی کردشت واقع در بخش نوردوز منطقه آزاد ارس به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

به گزارش نهال امید، هادی میرزائی در بازدید از مجموعه کردشت، اظهار کرد: صندوق احیاء بعنوان متصدی واگذاری ابنیه تاریخی به بخش غیردولتی است و در همین راستا در نشستی که با معاون فرهنگی گردشگری و اجتماعی منطقه آزاد ارس و سایر مدیران داشتیم مقرر شد مجموعه کردشت به بخش خصوصی واگذار شود و امیدواریم بتوانیم گام‌های موثری در واگذاری این بنا به بخش غیردولتی برداریم.

وی، منطقه آزاد ارس را متمایز از سایر مناطق آزاد کشور عنوان کرد و افزود: احترام به ادیان و مذاهب مختلف و همسایگان مرزی با رعایت حفظ حدود و اقتدار ملی در ارس به وفور مشاهده می‌شود که این یکی از قابلیت‌ها و شاخص‌های ویژه ارس است که متمایز با تمام مناطق کشور است.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که احیای آثار فرهنگی تاریخی پلی برای انتقال ارزش‌های تاریخی و پایدار به آینده است، بیان کرد: علی‌رغم تمام محدودیت‌های مالی، آثار تاریخی ارزشمند متعلق به همه ادیان به بهترین وجه در منطقه آزاد ارس مرمت و نگهداری شده است تا بعنوان یک دستاورد برای همه دوره‌ها و گردشکران عرضه شود.

معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس نیز در این نشست توجه به آثار تاریخی و جذب گردشگران این حوزه را یکی از استراتژی‌های منطقه ازاد ارس عنوان کرد و گفت: منطقه آزاد ارس تمام تلاش خود را جهت حفظ، نگهداری و مرمت ابنیه تاریخی موجود در منطقه به‌کار می‌برد تا این ثروت را به یک نقطه پرقوت و ارزشمند برای جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کند.

وی، مهم‌ترین هدف از توجه ویژه به حفظ ابنیه تاریخی در ارس را انتقال ارزش‌های تاریخی به آینده و پایدار سازی ارزش‌ها دانست و افزود: ضروری است با همکاری مشترک با این صندوق نسبت به شناسایی سرمایه گذاران متخصص و متعهد این حوزه اقدام کنیم تا ارزش این آثار حفظ شود.

به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، مجموعه تاریخی کردشت در ۸۰ کیلومتری شرق جلفا پس از گذر از پایانه مرزی نوردوز و روستای دوزال در روستای تاریخی کردشت قرار دارد.

این مجموعه شامل هشت بنای تاریخی از جمله حمام بزرگ، عمارت، حمام کوچک، مسجد غریب، دیوانخانه، یخچال، قلعه کردشت و ساخلو “پادگان نظامی” بوده و قدیمی‌ترین آنها “مسجد غریب” مربوط به دوره زندیه است.

  • منبع خبر : ایسنا