ماسک، پوششی علیه کرونا در آذربایجان‌شرقی
ماسک، پوششی علیه کرونا در آذربایجان‌شرقی

در حالی که سازمان بهداشت جهانی این روزها بر ضرورت استفاده از ماسک به عنوان ابزار اصلی مقابله با کرونا، برای هر بار حضور در بیرون از منزل تاکید دارد، بسیاری از شهروندان آذربایجان‌شرقی هنوز از بکارگیری آن اکراه دارند.

به گزارش نهال امید، استفاده از ماسک، حربه اصلی مقابله با شیوع کرونا در نخستین روزهای شیوع این ویروس مرگبار در  سراسر جهان بود که همین امر نیز موجب کمبود و حتی نایاب شدن آن در بسیاری از کشورها شد.

حال پس از گذشت ۵ ماه از فراگیری کرونا در کشور و افت و خیز چند باره این بیماری کشنده در کشورمان و به تبع آن آذربایجان شرقی، شمار زیادی از شهروندان همچنان بدون ماسک در خارج از منزل حاضر می شوند. 

بوستان ها و تفرجگاه های آذربایجان شرقی به ویژه کلان شهر ۲ میلیون نفری تبریز در یک ماه اخیر  شاهد تجمع خانوارها و نیز گروه های مختلف جوانان بود؛ علاوه بر آن، مراکز شلوغ و پرتردد تبریز در این مدت شاهد بازگشت حیات اجتماعی به روال قبل از کرونا بود، امری که زنگ خطر خیز دوباره بیماری را برای مردم به ویژه مسوولان به صدا درآورد.

اما آنچه که دغدغه تراکم جمعیت در آذربایجان شرقی را در روزهای کرونایی دوچندان می کند، حضور بی محابا و بدون ماسک شهروندان در تجمعات و مراکز خرید و بازارهای سنتی است.

البته نباید ناگفته گذاشت که مردم  آذربایجان شرقی از نظر استفاده از ماسک به ۲ دسته تقسیم می شوند؛ در حالی که بخشی از آنان با دقت بر رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده دایمی از ماسک تاکید دارند، عده ای دیگر آن را به سخره می گیرند و  هیچ توجهی به بکارگیری وسایل بهداشتی نمی دهند.

استفاده از ماسک یک مسئولیت اجتماعی است

فریده جعفرنژاد، شهروند تبریزی، در خصوص ضرورت استفاده از ماسک گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا ویروس به نظر من حتی اگر هر کدام از ما یک قدم مثبت در خصوص پیشگیری از این بیماری برداریم، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی افزود: هرچند در روزهای اول همه گیری این ویروس، استفاده از ماسک مورد تاکید نبود و ما هم مثل بسیاری از همشهریان، اطلاعات را از طریق رسانه‌های جمعی دریافت می کردیم، اما از وقتی که اطلاع‌رسانی شده است تا همه از ماسک استفاده کند، به عنوان یک اولویت این موضوع را بیرون از منزل مورد توجه قرار دادیم.

جعفرنژاد ادامه داد: به نظر من در حال حاضر استفاده از ماسک به عنوان یک مسئولیت اجتماعی باید مورد توجه قرار بگیرد؛ امروز من نوعی ، در قبال همسایه خودم، همشهری خودم مسئول هستم، چون کرونا باعث شده است که ما بیشتر هوای همدیگر را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: بدون شک در ابتدا استفاده از ماسک برای همه سخت بود، چون عادت نداشتیم، اما وقتی فکر میکنیم که اگر من ماسک استفاده نکنم و خدای نکرده ناقل بوده و باعث انتقال این ویروس شوم، این فکر برایم سخت است.

محمد گوزلی ۴۱ ساله نیز در حالی که ماسک بهه صورت دارد، گفت: دو هفته ای از خبر ورود این ویروس به ایران می گذشت که موج اطلاع رسانی ها در خصوص کشنده و بی رحم بودن این ویروس مرا مجاب کرد که از ماسک استفاده کنم.

وی ادامه داد: البته ابتدا صرفا برای رفع تکلیف بود، اما بعد از اینکه یکی از همسایه های ۷۰ ساله ما در کمتر از ۴۸ ساعت بعد از تشخیص ابتلا به کرونا، جان باخت، احساس کردم کرونا از آنچه که فکر می کردم به من و خانواده ام نزدیک است.

گوزلی تاکید کرد: اکنون ماسک یکی از ملزومات اساسی من در مراجعات به بیرون از خانه است.

فرزانه، دیگر شهروند تبریزی نیز که به همراه کودکش در بوستان محله حضور دارد، اعتقادی به استفاده از ماسک ندارد؛ او گفت: قسمت هر چه باشد همان می شود.

وی ادامه داد: یکی از بستگان ما ، دوره ای که کرونا در کشور خیلی زیاد شد، اصلا بیرون نمی رفت، وقتی کرونا گرفت و در بیمارستان بستری شد، خودش هم نمی دانست کجا و چگونه به این بیماری دچار شده است.

فریده اظهار کرد: مراعات بیش از حد و حساسیت های بسیار دست آخر تبدیل به وسواس می شوند.

دکتر آهنگر آتشی ، رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی استان آذربایجان‌شرقی

استفاده از ماسک ضروری است

رییس  جامعه پزشکان متخصص داخلی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد افراد مبتلا به کرونا بدون علامت هستند، گفت: ممکن است خیلی از افراد ناقل بیماری باشند و گلو درد، تب، سرفه و دیگر علایم را نداشته باشند، ولی هنگام صحبت قطرات بزاق فرد طرف مقابل را مبتلا کند.

دکتر محمد تقی آهنگر آتشی با تاکید به اینکه شهروندان فقط به هشدارها و پیام های وزارت بهداشت توجه کنند، اظهار کرد: اولین توصیه ما به مردم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ماندن در خانه است.

وی بهترین روش پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا را قطع هر گونه تماس، دید و بازدید و عدم خروج از خانه دانست و افزود: در صورت خروج از منزل استفاده از ماسک ضروری است.

دکتر آهنگرآتشی اظهار کرد: ویروس کرونا می تواند از طریق قطره‌هایی که موقع عطسه و سرفه منتقل شود، از این رو توصیه می شود شهروندان از ماسک استفاده کنند.

وی ادامه داد: استفاده نکردن مردم از ماسک و رعایت نکردن دیگر موازین بهداشتی ، زنگ خطری است که تمامی تلاش مجموعه بهداشت و درمان را از بین می‌برد.

این متخصص بیماری های داخلی با اشاره به انواع مختلف ماسک های پزشکی و غیر پزشکی گفت: سه نوع ماسک پزشکی وجود دارد که نوع معمولی آن تحت عنوان ماسک جراحی شناخته می‌شود؛ نوع دوم، ماسک پلاسما است که می‌تواند ذرات بالای ۵ میکرون را تا حدود ۸۰ درصد پیشگیری کند و نوع سوم ماسک N۹۵ است که تا ۹۵ درصد ذرات میکروبی را می‌تواند پوشش دهد و جلوی انتقال آلودگی را بگیرند.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا همچنان در جامعه وجود دارد، اظهار کرد: اگر در مراکز درمانی و بیمارستانی حضور می یابید بهتر است از ماسک سه لایه جراحی یا ان ۹۵ استفاده شود و در سایر مکان ها می توان از ماسک‌های معمولی و طبی استفاده کرد.

تولید ماسک بهداشتی در آذربایجان‌شرقی از مرز ۱۳ میلیون عدد گذشت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: از اسفند ماه سال گذشته تا پایان اردیبهشت امسال، تولید ماسک بهداشتی سه لایه در استان از مرز ۱۳ میلون عدد عبور کرد.

حبیب امین زاده اظهار کرد: این موفقیت مرهون مدیریت جهادی مسوولان نظام و در راس آن مقام معظم رهبری، همراهی مردم و همکاری تمام ارکان اقتصادی و اجتماعی کشور نظیر صنایع تولیدی و گروه های جهادی است.

وی ادامه داد: در سه ماه گذشته با شیوع بیماری کرونا هرچند شاهد تغییرات قیمتی در تعدادی از کالاها بودیم، ولی مشکلی در تامین مایحتاج عمومی نداشتیم.

روزانه ۹۰۰ هزار عدد ماسک در آذربایجان‌شرقی تولید ‌می‌شود

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به ظرفیت بالای استان در تامین نیازهایی مرتبط با کرونا اعلام کرد: روزانه بیش از ۹۰۰ هزار ماسک و میلیون‌ها لیتر مواد ضدعفونی کننده در استان تولید می‌شود که علاوه بر تامین نیاز خودمان به سایر استان‌ها نیز ارسال می‌شود.

محمدرضا پورمحمدی، تقویت روحیه همدلی و وحدت در بخش‌های مختلف جامعه را از جمله آثار مثبت پدیده کرونا در کشور برشمرد و گفت: بیماری کرونا بخش‌های مختلف جامعه را تحت تأثیر قرار داده و همه بخش‌ها با تمام توان برای مدیریت این بیماری به صحنه آمده‌اند.

وی با بیان این‌که دولت، مسائل مربوط به مدیریت بیماری کرونا را با جدیت دنبال می‌کند، افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، از عملکرد این ستاد قدردانی کردند و اقدامات بخش‌های مختلف را تداعی‌گر ایثار و فداکاری سال‌های دفاع مقدس خواندند.

پورمحمدی با قدردانی از تلاش شبانه‌روزی مدافعان سلامت، اظهار کرد: در سایه این مجاهدت‌ها، جمهوری اسلامی ایران توانسته عملکرد خوبی در این زمینه داشته باشد که سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای غربی نیز بر این موضوع صحه گذاشته‌اند.

  • منبع خبر : ایرنا