ماجرای صف کپسول گاز در تبریز چه بود؟
ماجرای صف کپسول گاز در تبریز چه بود؟

طی هفته‌های اخیر برخی تصاویر و فیلم‌ها در فضای مجازی مبنی بر "صف کپسول گاز به تبریز هم رسید" منتشر شده و برخی رسانه‌ها این موضوع را به گرانی‌ها و نبود امکانات گاز طبیعی بین خانوارهای شهری نسبت دادند، اما حقیقت ماجرا چه بود؟

به گزارش نهال امید، انتشار این تصاویر کافی بود تا به ذهن مخاطبان خطور کند که مگر شهر تبریز دارای پوشش ۱۰۰ درصدی گاز طبیعی نیست؟ این کپسول‌های گاز در چه مواردی مصرف می‌شود؟ در این رابطه سخنگوی شرکت گاز استان به ایسنا گفت: تبریز دارای پوشش ۱۰۰ درصد گاز طبیعی است، به جز خانوارهایی که در خانه‌های بدون مجوز و در ساخت و سازهای غیر مجاز ساکن هستند.

غلامرضا قنبری با بیان این‌که تمام شهرهای استان به طور ۱۰۰درصدی از گاز طبیعی بهره مند هستند، اظهار کرد: شرکت گاز متولی توزیع گاز مایع نیست و احتمالا این صف کپسول گاز نیز مربوط به کسانی است که یا در ساخت و سازهای غیرمجاز ساکن بوده و یا در خودروهای خود کپسول گاز مصرف می‌کنند.

وی با بیان این‌که ۱۰۰درصد خانوارهای شهری استان از گاز طبیعی بهره‌مند هستند، افزود: صرفا مناطقی در تبریز که فاقد مجوز ساخت و ساز مجاز هستند، نمی‌توانند گاز طبیعی داشته باشند.

تشریح روند توزیع گاز مایع در استان

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آذربایجان شرقی نیز توزیع گاز مایع را یک طرح ملی عنوان کرده و با اعلام این‌که توزیع گاز مایع چیز جدیدی نیست، به تشریح نحوه توزیع گاز مایع در استان پرداخت.

علی روح اللهی اظهار کرد: در راستای اجرای دستورالعمل‌ها و ابلاغیه کمیته مرکزی طرح نظارت و کنترل توزیع سوخت در سامانه درخواست فراورده‌های نفتی، به عنوان طرح کشوری و همچنین ساماندهی توزیع فراورده‌ها با هدف شناسایی مصارف واقعی، پیشگیری از فروش خارج از شبکه و صیانت از حقوق مردم عزیز با توجه به رسالت ذاتی این شرکت در تامین گاز مایع مورد نیاز مصرف خانوارهای نفت سفید سوز و فاقد انشعاب گاز طبیعی و برخی مصارف بخش‌های صنایع و اصناف دارای مجوز از سازمان‌های متولی، این طرح در استان اجرایی می‌شود.

وی با بیان این‌که همزمان با سایر استان‌ها از ۲۰ مرداد ماه سال جاری، فرآورده گاز مایع از طریق فرآیند توزیع الکترونیک و با استفاده از زیرساخت بانکی توزیع می‌شود، گفت: از حدود ۹۷۰ هزار خانوار استان، فقط کمتر از ۱۴ هزار خانوار فاقد امکانات گاز طبیعی بوده و از سوخت نفت سفید و گاز مایع استفاده می‌کنند.

روح‌اللهی با تاکید بر این‌که چون آذربایجان شرقی استان سبز محسوب می‌شود، بیشتر این خانوارها در مناطق صعب‌العبور و روستایی سکونت دارند، افزود: با توجه به سهمیه مکفی در نظر گرفته شده در هر ماه، عملاً حدود ۱۳ درصد گاز مایع توزیعی در استان توسط این خانوارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشکلی از حیث کمبود گازمایع جهت مصارف خانگی و اصناف در استان وجود ندارد

وی ادامه داد: بنابراین آنچه مسلم است، مشکلی از حیث کمبود گازمایع جهت مصارف خانگی و اصناف وجود ندارد و فقط مصارف غیر مجاز خودرویی به عنوان سوخت، مانعی در توزیع عادلانه گازمایع است، در حالی که سبد سوختی مجاز خودروها، بنزین و جایگزین آن سی‌ان‌جی است.

وی خاطرنشان کرد: هم استانی‌های نفت سفید سوز و فاقد گاز طبیعی که واجد شرایط دریافت سوخت گاز مایع هستند، برای ثبت نام، احراز هویت و راستی‌آزمایی توسط سازمان‌های متولی مربوطه، به سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی به آدرس اینترنتی http://newtejaratasan.niopdc.ir مراجعه و ثبت نام کنند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آذربایجان شرقی افزود: خرید گاز مایع توسط ثبت‌نام‌کنندگان تایید شده، با قیمت مصوب دولتی از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان و دریافت رسید از عاملین توزیع امکان‌پذیر خواهد بود.

وی در ادامه تشریح کرد: با توجه به اجرایی شدن مصوبه شورای اقتصاد کشور مبنی بر حمایت از تولید کارخانه‌ای و تبدیل یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودروی باری و مسافری عمومی به دوگانه‌سوز، سامانه ثبت نام خودروهای عمومی باری و مسافری برای تبدیل به دوگانه سوز “بنزین_سی‌ان‌جی” به صورت رایگان، در خصوص امکان استفاده مالکان خودروهای مذکور از سوخت پاک و جایگزین بنزین، سامانه اطلاعات جامع خودروهای دوگانه سوز کشور به نشانی اینترنتی GCR.niopdc.ir ایجاد شده است.

  • منبع خبر : ایرنا