لزوم برف روبی درختان جهت جلوگیری از شکستن شاخه‌ها
لزوم برف روبی درختان جهت جلوگیری از شکستن شاخه‌ها

سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با صدور اطلاعیه‌ای در قالب توصیه‌های هواشناسی کشاورزی، با بیان این‌که برف سنگین از تهدیدات درختان در فصل زمستان است که می‌تواند منجر به شکسته شدن درختان و شاخه‌های آن‌ها شود، بر لزوم برف روبی درختان استان جهت جلوگیری از شکستن شاخه‌ها تاکید کرد.

به گزارش نهال امید بر اساس این اطلاعیه، با توجه به بارش سنگین برف در نقاط مختلف استان، کشاورزان باید در صورت وجود برگ‌های پاییزی بر روی درختان، برای جلوگیری از ماندن برف روی درخت، با تکان دادن آن نسبت به ریزش برگ‌های مانده بر روی شاخه‌ها اقدام کنند.

هم‌چنین با توجه به برودت هوا و کاهش شدید دما  در روزهای آتی، نظارت و کنترل سیستم‌های گرمایشی گلخانه‌ها و جلوگیری از کاهش دما به کمتر از ۱۲ درجه سانتیگراد و کنترل رطوبت نسبی داخل گلخانه به صورت شبانه روزی تاکید می‌شود.

با توجه به این‌که آفت موش در برخی باغات و مزارع استان احتمال حضور دارد، به باغداران توصیه می‌شود که که نسبت به شناسایی و کنترل آفت موش در باغات میوه اقدام کنند. هم‌چنین باید در مزارع یونجه، گندم، جو و کلزا نیز پایش و مبارزه با این آفت پیش از افزایش جمعیت آغاز شود.  

بر اساس این اطلاعیه، به علت برودت هوا، باید فعلا استفاده از کودهای شیمیایی و کودهای حیوانی جهت چالکود متوقف شود. از طرفی اندود کردن تنه درختان در راستای کنترل آفتاب سوختگی، کنترل جوندگان و عوامل خسارت زا در تنه درختان در شرایط مناسب نیز به کشاورزان توصیه می‌شود.

به دلیل سردی هوا، انبارهای نگهداری میوه (از لحاظ رطوبت و دما) و سیب زمینی (از لحاظ دما و نور) بایستی کنترل شده و از سیستم حرارتی در گلخانه‌های راکد به منظور جلوگیری از تخریب سازه گلخانه‌ها در اثر تجمع بارش برف بر روی سقف گلخانه‌ها استفاده شود.

میوه‌های پای درختی و برگ‌های ریزش یافته که یکی از معضلات باغداران است را می‌توان در این ایام جمع آوری کرد و برای تهیه کمپوست از آن‌ها بهره برد.

تا زمان تداوم برودت هوا هم‌چنین توصیه می‌شود تا فعلا هیچگونه هرسی در باغات انجام نگیرد.

استفاده از تکنیک یخ آب زمستانی در باغات نیز در صورت مساعد بودن شرایط و با مشاوره کارشناسان حفظ نباتات، اقدام خوبی برای حفظ محصولات خواهد بود.

بر این اساس، آب پمپ سمپاش‌ها نیز بهتر است که خالی شود و کشاورزان از ضد یخ در ماشین آلات کشاورزی استفاده کنند.

تامین سوخت کافی برای سالن‌های پرورشی و گلخانه‌ها و تامین خوراک دام و طیور به میزان کافی به دلیل شرایط برفی، امری بسیار مهم و ضروری در روزهای آتی است.

  • منبع خبر : ایسنا