قطع درختان و از بین بردن فضای سبز، مجازات دارد
قطع درختان و از بین بردن فضای سبز، مجازات دارد

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی با این‌که قطع درختان و از بین بردن فضای سبز قطعاً دارای مجازات است، از مردم خواست به اهمیّت وجود درخت در سطح شهر و منازل، توجه زیادی داشته باشند. احمد موقری در جلسه «بررسی نحوه رسیدگی به پرونده های تشکیل شده در خصوص […]

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی با این‌که قطع درختان و از بین بردن فضای سبز قطعاً دارای مجازات است، از مردم خواست به اهمیّت وجود درخت در سطح شهر و منازل، توجه زیادی داشته باشند.

احمد موقری در جلسه «بررسی نحوه رسیدگی به پرونده های تشکیل شده در خصوص فضای سبز و قطع درختان در سطح شهر» با اشاره به این که اکنون در سطح شهر تبریز کمتر از یک میلیون اصله درخت وجود دارد، اظهار کرد: این در حالی که نیاز شهر بیش از شش میلیون اصله درخت است.

وی با اشاره به گسترش روزافزون ساخت و سازهای شهری و به تبع آن احتمال قطع بی رویه درختان و از بین رفتن فضاهای سبز، بر اهمیت و نقش درختان در حیات شهرها اشاره کرد و افزود: باغ شهر تبریز روزی جزو افتخارات این شهر بود که اکنون به جهت عدم توجه به آن، به طور کلی این فضا از بین رفته و در جایگاه بسیار پایین‌تری در بین کلان شهرها قرار داریم.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: قطع بی رویه درختان موجب شده تا نیازهای روحی و جسمی شهروندان به درختان و کارکرد مهم آن‌ها در زندگی شهری، نادیده گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که مرجع قانونی برای هرگونه جابجایی، هرس و قطع درختان، کمیسیون ماده ۷ قانون حفظ و گسترش فضای سبز است، شهروندان در صورت نیاز به جابجایی درختان باید از این کمیسیون مجوز دریافت کرده و در طراحی نقشه‌های ساختمانی باید موقعیت درختان واقع در نقشه، ساختمان و معابر نیز توسط مالکان، نقشه برداران و شهرداری در نظر گرفته شود.

وی با بیان این‌که تاکنون بارها درختان شهر در مناطق مختلف کلانشهر تبریز در تهدید ساخت و سازهای قانونی و غیرقانونی قرار داشته و در این رابطه نه تنها ساخت و سازهای شخصی، بلکه گاه به بهانه اجرای پروژه‌های شهری نیز درختان قطع می‌شوند، افزود: حساسیت مسئولان باید نسبت به قطع درختان و تخریب فضای سبز بیشتر شود.

موقری با اشاره به این‌که باغات بزرگ شهر با هدف تغییر کاربری در آینده، با عدم رسیدگی و آبیاری درختان، با تنش آبی مواجه یا خشکانده می‌شوند، ادامه داد: صاحبان باغات باید در صورت عدم امکان آبیاری، به شهرداری اطلاع دهند تا شهرداری در خصوص تأمین آب و رسیدگی به آن اقدام کنند.

وی در پایان ضمن اعلام این که دادگستری استان حساسیت لازم در جهت حفظ درختان و فضای سبز را دارد، بر وجود شعب ویژه رسیدگی به این گونه پرونده‌ها در دادسرا و دادگستری اشاره و تأکید کرد.

به نقل از روابط عمومی دادگستری استان، به گفته مسئولان مربوطه ماهانه در حدود ۳۰۰ پرونده در کمیسیون ماده ۷ قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرداری تبریز تشکیل می‌شود.

درختان معارض در ساخت و سازهای شهری، درختان معارض ورودی پارکینگ، درختان معارض با پروژه‌های عمرانی و درختان مانع دید تابلوهای تبلیغاتی از علل عمده تقاضاهای شهروندان یا تخلفات آن‌ها در قطع و آسیب رساندن به درختان و فضای سبز در شهر تبریز است.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا