فعالیت ۲۱۲ شرکت دانش‌بنیان در استان / تولید خوراک دام با استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی
فعالیت ۲۱۲ شرکت دانش‌بنیان در استان / تولید خوراک دام با استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی

به گزارش نهال امید ، عبدالرضا واعظی، رییس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی امروز در میزگرد رسانه‌ای با اصجاب رسانه با بیان این‌که استان با ۲۱۲ شرکت دانش بنیان رتبه پنجم کشور را از نظر تعداد داراست، اظهار داشت: بیش از ۵۰۰ شرکت فن‌آور نیز در آذربایجان شرقی فعال است.


وی ادامه داد: ۲۰ مرکز رشد و نوآوری زیر نظر پارک فعال هستند که از این نظر مقام اول کشور را داریم، این در حالی‌ست که تعداد شرکت های دانش بنیان و فن‌آور نسبت به ۴ سال گذشته در استان آذربایجان شرقی چندین برابر شده است.
واعظی با تأکید بر این‌که به دنبال توزیع عادلانه منابع دولتی از نظر بهره مندی از مزیت های موجود در پارک علم و فناوری استان هستیم، خاطرنشان کرد: امسال با توجه به نامگذاری صورت گرفته از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ اهتمام جدی در راستای توجه و حمایت ویژه ای از شرکت های دانش بنیان برای تولید محصول دانش بنیان با مزیت های موجود در استان خواهیم داشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که تعداد شرکت های دانش بنیان در زمینه کشاورزی استان بسیار اندک است، اظهار داشت: تنها ۳ شرکت دانش بنیان در زمینه صنایع غذایی و کشاورزی در استان فعالیت دارند، که علت آن‌هم فعالیت بسیار سخت در زمینه کشاورزی و تولید محصولی دانش بنیان با فناوری پیچیده است.
رییس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که یکی از شرکت های دانش بنیان استان فعال در عرصه کشاورزی توانسته در زمینه تولید خوراک دام با استفاده از روش‌های بیو تکنولوژی و علوم نوین تغذیه دام فعال شود، گفت: شرکت دانش بنیان نانو پیشگامان سهند با بهره مندی از اساتید و پژوهشگران برجسته دانشگاه تبریز توانسته از ضایعات باغی و کشاورزی خوراک دام با ارزش افزوده بسیار بالا تولید کند که خود تحولی مهم در کشاورزی دنیا محسوب می شود.
واعظی با بیان این‌که سالانه حدود ۳۰ درصد محصولات کشاورزی تولیدی در کشور ضایعات می شود که حدود ۳ درصد ضایعات کشاورزی جهان یا همان ۱۶ و نیم میلیون تن محصول کشاورزی است، افزود: ۱۲ درصد سطح کشت محصولات آبی کشور به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم و حمل و نقل غیراصولی تبدیل به ضایعات می شود.
وی افزود: شرکت دانش بنیان نانو پیشگامان سهند توانسته از همین ضایعات که عموما بلااستفاده و دفن می شدند؛ خوراک دامی تولید کند که ماندگاری بالا و ارزش غذایی بیشتری نسبت به دیگر خوراک های مرسوم دامی دارد. به عبارت دیگر محصول فراوری شده از پسماند و ضایعات کشاورزی با کمترین هزینه، بیشترین کیفیت و ارزش غذایی و بالاترین ماندگاری از سوی این شرکت ارایه می شود.
رییس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی در پایان یادآور شد: قرار است مجتمع کشاورزی دانش بنیان با همکاری دانشگاه تبریز امسال با هدف مدرنیزه شدن کشاورزی در استان و با طراحی سه بخش مزرعه، باغ و دامداری دانش بنیان در جوار منطقه خلعت پوشان دانشگاه تبریز راه اندازی شود.

  • منبع خبر : نهال امید