فرماندار تبریز: فعالیت ادارات باید نوبت‌بندی شود
فرماندار تبریز: فعالیت ادارات باید نوبت‌بندی شود

فرماندار تبریز با ابراز نگرانی از شیوع ویروس کرونا در این شهرستان، گفت: برای مقابله با انتقال این ویروس، فعالیت ادارات و سازمان های دولتی و غیردولتی باید نوبت‌بندی شود. بهروز مهدوی روز دوشنبه با بیان اینکه فرا رسیدن فصل سرما تسریع در انتقال ویروس کرونا و سایر بیماری های خاص این فصل را شدت می بخشد افزود: […]

فرماندار تبریز با ابراز نگرانی از شیوع ویروس کرونا در این شهرستان، گفت: برای مقابله با انتقال این ویروس، فعالیت ادارات و سازمان های دولتی و غیردولتی باید نوبت‌بندی شود.

بهروز مهدوی روز دوشنبه با بیان اینکه فرا رسیدن فصل سرما تسریع در انتقال ویروس کرونا و سایر بیماری های خاص این فصل را شدت می بخشد افزود: پیشنهاد خود برای تغییر ساعات کاری ادارات را به استانداری و ستاد مقابله با کرونای آذربایجان شرقی ارایه می دهیم تا در این زمینه تصمیمات عاجل و مقتضی اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه کاهش ساعات کاری ادارات تاثیر چندانی در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا ندارد، اظهار داشت: پیشنهاد ما در این زمینه این است که ساعات کاری ادارات و نهادهای دولتی و غیردولتی در شهرستان تبریز تا ۱۶ عصر ادامه داشته باشد تا از تمرکز مردم در این دوایر به دلیل کاهش ساعات کاری جلوگیری به عمل آید.

مهدوی ادامه داد: همچنین برای کاهش انتشار و انتقال ویروس کرونا می توان ساعات کاری کارمندان و پرسنل اداری را بر اساس حضور آنها در محل کار تنظیم کرد به گونه ای که هر کارمند با ساعات کاری مشخص و کمتر از حد معمول  در محل کار خود حضور داشته باشد.

به گفته وی، در صورتی که ساعات کاری ادارات افزایش یافته و حضور کارمندان در محل کار نوبت بندی شود تا حد زیادی می توان از انتقال ویروس کرونا به خصوص در فصل سرما جلوگیری کرد.

فرماندار تبریز شرایط کرونایی این شهرستان را بحرانی توصیف و اضافه کرد: نباید منتظر ماند و بدون انجام کاری خاص شاهد وضعیت بحرانی تر شد، چون اگر همین امروز موانع عملی بر سر راه انتقال ویروس کرونا صورت نگیرد فردا بسیار دیر خواهد بود.

مهدوی سوق دادن سیاست های مقابله با کرونا در محلات را مهمترین عامل کاهش سرعت انتشار آن دانست و یادآور شد: رویکردهای مقابله ای باید محله محور باشد و در کلانشهری مثل تبریز که بیش از ۴۵ درصد جمعیت آذربایجان شرقی را در خود جای داده است باید از توان مردمی محلاتت مختلف بهره برد.

وی گفت: در این زمینه با توجه به تقسیم بندی تبریز به ۱۰ منطقه شهرداری می توان از ظرفیت شهرداری ها استفاده کرد و محلات مختلف را در قالب مناطق شهری برای مقابله با ویروس کرونا فعال کرد که در این زمینه هماهنگی و تعامل بین دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری و شهرداری بسیار لازم و ضروری است.

مهدوی از کاهش ساعات کاری سامانه حمل و نقل درون شهری تبریز نیز انتقاد کرد و با بیان اینکه چنین سیاست هایی راهکار مناسب برای کاهش اثرات کرونا نیست، اضافه کرد: به جای کاهش ساعات کاری اتوبوس درون های شهری و قطار شهری می توان از ۵۰ درصد ظرفیت آن استفاده کرد تا شاهد تراکم و تمرکز مردم به خاطر کاهش ساعات کاری آن نباشیم.

وی اظهار داشت: بهتر است برای کاهش تجمع مردم در سامانه حمل و نقل درون شهری ظرفیت آنها را کاهش دهیم نه اینکه با کاهش ساعات کاری،  زمینه را برای هجوم خیل انبوه جمعیت در ساعات خاص فراهم کنیم.

فرماندار شهرستان تبریز همچنین از ستاد مقابله با کرونای  آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز درخواست کرد تا به تدریج نسبت به تعطیلی پارک ها و تفرجگاه ها اقدام کنند.

به گزارش نهال امید،  به دنبال افزایش تعداد مبتلایان و فوت شدگان کرونا در آذربایجان شرقی و شهر تبریز، ستاد مقابله با کرونای استان محدودیت‌های کرونایی در تبریز و پنج شهرستان شامل میانه، مراغه، مرند، اهر و سراب را از ۲۰ آبان ماه به مدت یک ماه اعمال می کند.

طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی تبریز روزانه به طور متوسط ۲۵ نفر در آذرربایجان شرقی به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده و افزون بر ۵۰۰ نفر نیز با علایم مثبت این ویروس شناسایی و تحت درمان قرار می گیرند.

بر همین اساس میانگین سنی فوتی های ناشی از کرونا در آذربایجان شرقی ۶۷.۸ سال اعلام شده و بیشترین تعداد بستری شدگان کرونایی نیز در استان بین ۵۰ تا ۶۰ سال سن دارند و از لحاظ جسنیتی نیز آمارها بین مردان و زنان برابر است.

  • منبع خبر : ایرنا