غفلت از گردشگری زمستانی در آذربایجان‌شرقی
غفلت از گردشگری زمستانی در آذربایجان‌شرقی

آذربایجان‌شرقی به عنوان استان کوهستانی که همواره در فصل زمستان از زیبایی های بسیار خاص برخوردار است، می تواند یکی از بهترین نقاط کشور برای جذب گردشگر زمستانی باشد که متاسفانه این موضوع از سوی مسوولان میراث فرهنگی مورد غفلت واقع شده است.

با وجود اینکه طی سال های اخیر برف بسیار مناسب و خوبی در اقصی نقاط آذربایجان شرقی باریده و این امکان را برای مهیاسازی شرایط جهت گردشگری زمستانی فراهم آورده است اما هیچ گاه این موضوع مهم از سوی نهادهای متولی اعم از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و در راس همه آنها استانداری آذربایجان شرقی برنامه های جامع و اجرایی ارایه نشده است.

اینکه گردشگری زمستانی در بسیاری از کشورها همچون ترکیه و جمهوری آذربایجان به یکی از مهمترین و پردرآمدترین عرصه های اقتصادی تبدیل شده و مسئولان این دو کشور دوست و همسایه از آن به بهترین شکل ممکن در حداقل سه ماه از سال بهره برداری می کنند، اما در ایران این مقوله به دست فراموشی سپرده شده است و هیچ برنامه مدون و اجرایی در این فصل زیبای سال وجود نداشته و ارایه نمی شود.

هرچند امسال که سال خوب و پربرفی در تبریز و سایر شهرها و روستاهای تاریخی و قدیمی آذربایجان شرقی را شاهدیم، اما تمهیدات لازم و کافی برای اجرای برنامه های مختلف تفریحی، ورزشی و گردشگری زمستانی در این استان دیده نمی شود و جالب تر اینکه هیچ مسئولی در این استان حتی در این زمینه نیز به ارایه نظر و اظهار نظر خود نمی پردازد.

آذربایجان شرقی با برخورداری از جذابیت‌های تاریخی، فرهنگی، هتل ها و اماکن اقامتی و زیر ساخت های مناسب می تواند با برنامه ریزی و اجرای برنامه های مختلف و متنوع و شادی آور به یکی از مراکز اصلی جذب و جلب گردشگران زمستانی از داخل و خارج کشور باشد، اما این ظرفیت‌ها و بهره وری از آنها در راستای جلب بیشتر گردشگران و توزیع سفر در فصول مختلف سال چندان مورد توجه مسوولان استان قرار نگرفته است.

اجرای ده ها پروژه های مختلف در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در بخش های مختلف از برنامه های اصلی سند تدبیر و توسعه استان است که در میان این برنامه ها هیچ موردی از گردشگری زمستانی مشاهده نمی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تعداد این پروژه ها را ۵۷۵ عنوان اعلام و می گوید: حجم سرمایه گذاری در این تعداد پروژه ۱۰ هزار میلیارد تومان است که تمام آنها بر اساس سنجش ظرفیت‌های استان بوده و اجرای آن‌ها تا سال ۱۴۰۰ به ‌صورت ۱۰۰ درصدی محقق خواهد شد.

وی پروژه های تبیین شده برای سند تقویت هویت فرهنگی را یکی از هسته های کلیدی سند تدبیر توسعه میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برشمرد و می افزاید: با گذشت یک و نیم سال از زمان تبیین این سند، ۵ پروژه احیای مکاتب هنری تبریز، تدوین دانشنامه ربع رشیدی، راه‌اندازی مرکز تبریزپژوهی تبریز، دانشنامه حسن پادشاه و ایجاد موزه مفاخر آذربایجان جهت تحقق اهداف سند تقویت هویت فرهنگی در افق چهار ساله برای میراث فرهنگی استان تعریف شده است.

مرتضی آبدار یادآوری کرد: با توجه به نقش فراسازمانی و اجرایی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در پیشبرد سند تدبیر توسعه گردشگری و با توجه به نقش اجرایی هر یک از دستگاه ها در راهبری این سند، تکالیف و وظایف ۳۱ دستگاه اجرایی به طور مشخص اعلام و ابلاغ شده است.

این در حالی است که در هیچ یک از طرح های یاد شده نام و عنوانی برای گردشگری زمستانی وجود ندارد که جای تامل و پرسش دارد.

در همین حال با وجود اینکه ۶۵ روستای هدف گردشگری در آذربایجان شرقی از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعریف شده است باز در این روستاها خبری از گردشگری زمستانی نیست.

آبدار از بررسی طرح تحقیقاتی توسعه اشتغال ۶۵ روستای منتخب استان خبر داد و گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در سال های اخیر در زمینه ایجاد زیرساخت­ ها و سرمایه­ گذاری در راستای توسعه گردشگری در روستاهای هدف، این روستا­ها قابلیت ویژه ­ای برای هدف­ گذاری در طرح مذبور برای توسعه اشتغال در شرایط کنونی را دارند که نیازمند هم افزایی از طریق مشاور و دستگاه های مسوول است.

وی گفت: این طرح تحت نظر دفتر امور روستایی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری استان آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با با اشاره به اینکه طی سال های اخیر تحولات مهم و مثبت در زمینه رونق گردشگری به انجام رسیده و در حال شکل گیری است که چشم انداز مطلوبی را نوید می دهد، گفت: رویداد بین المللی تبریز ۲۰۱۸ موجب تقویت ظرفیت های گردشگری آذربایجان شرقی شد و این رویداد مهم سکوی آغازی برای توسعه این صنعت بود که به دنبال آن ظرفیت های موجود در تبریز و شهرستان های ۲۱ گانه استان تقویت شده و  هم اکنون با فراهم سازی بسترهای لازم، در صدد تعامل با کشورهای همسایه برای تورهای ورودی توسط بخش خصوصی هستیم.

وی اظهار داشت: طی چند سال اخیر تعداد تخت های موجود مراکز اقامتی آذربایجان شرقی از ۷ هزار و ۴۰۰ به بیش از ۱۱ هزار تخت رسیده است که با احتساب تخت های مراکز اقامتی آموزش و پرورش و سایر دستگاه های اجرایی این تعداد در افق ۱۴۰۰ شمسی به ۲۵ هزار تخت خواهد رسید که رشدی معادل ۳۰۰ درصد را شاهد خواهیم بود.

آبدار اضافه کرد: هم اکنون تعداد ۳۰ باب هتل با ۲ هزار و ۲۴۳ اتاق با ظرفیت ۴ هزار و ۵۰۰ تخت  اقامتی در آذربایجان شرقی در دست ساخت است که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امیدواریم تا پایان امسال ۶ هتل به بهره برداری برسد.

وی اعلام کرد: تا پایان دولت دوازدهم تعداد ۱۷ هتل به چرخه هتلینگ آذربایجان شرقی اضافه خواهد شد.

آبدار، مدیریت جاذبه ها، بناهای تاریخی، تقویت زیرساخت ها و بازارچه های عرضه صنایع دستی در قالب ۲۱ مگاپروژه را مورد اشاره قرار داد و گفت: در قالب همین پروژه ها تعداد ۶۵۵ زیرپروژه در چشم انداز چهار ساله عملیاتی خواهد شد.

شرایط اقلیمی و آب و هوایی تبریز و آذربایجان شرقی به راحتی اجازه برگزاری مسابقات رشته های مختلف ورزشی در فصل سرما را می دهد و امکاناتی نیز در این زمینه در سطح استان وجود دارد که با سهل انگاری مواجه شده است، چه بسا اندکی توجه به اهمیت ورزش در رونق گردشگری زمستانی این خطه می تواند مفید و موثر باشد.

وجود دو پیست اسکی “سهند” در جنوب و ” یام ” در شمال غرب آذربایجان شرقی از جمله امکانات بسیار مطلوب در برگزاری رقابت های مختلف ملی، منطقه ای و بین المللی است که همواره مورد بی توجهی مدیران اجرایی در حوزه ورزش استان قرار گرفته است.

برپایی جشنواره ها، مسابقات و همایش های مربوط به ورزش های زمستانی می تواند همراه با تبلیغات وسیع رسانه ای، برگزاری ویژه برنامه های فرهنگی و هنری و فستیوال های برف، یخ و آدم برفی از جمله موارد بسیار مهم و تعیین کننده در توسعه گردشگری زمستانی در آذربایجان است که متاسفانه مورد غفلت واقع شده و می شود.

بهره برداری مثبت و مناسب از عرصه ورزش و هیجانات ناشی از آن که طیف وسیعی از مردم را به خود جلب می کند، جزو محورهای مهم در صنعت گردشگری به ویژه در فصل سرما است که بیشتر کشورهای توریست پذیر جهان از آن غافل نشده و همواره بر میزبانی رشته های ورزشی در بعد حرفه ای و البته برگزاری ورزش های همگانی، عمومی و نمایشی در این فصل زیبای خدا همت گمارده اند.

  • منبع خبر : ایرنا