علم و پژوهش را باید سرپا نگه‌داریم
علم و پژوهش را باید سرپا نگه‌داریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به این‌که دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حال حاضر ۲۳ طرح رجیستری دارد، گفت: به عنوان یک پژوهشگر، باید تعهد کنیم که علم و پژوهش را سرپا نگه‌داریم و زیرساخت‌ها را نیز ایجاد کردیم تا پژوهش‌ها را به نحو احسن به خروجی و محصول تبدیل کنیم. محمد حسین […]

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به این‌که دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حال حاضر ۲۳ طرح رجیستری دارد، گفت: به عنوان یک پژوهشگر، باید تعهد کنیم که علم و پژوهش را سرپا نگه‌داریم و زیرساخت‌ها را نیز ایجاد کردیم تا پژوهش‌ها را به نحو احسن به خروجی و محصول تبدیل کنیم.

محمد حسین صومی در نوزدهمین جشنواره پژوهش، فناوری و کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی تبریز که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، با اشاره به عملکرد و اقدامات این دانشگاه، اظهار کرد: ما جزو دانشگاه‌های مسئولیت پذیر هستیم و همان اندازه که به حوزه پژوهش نگاه می‌کنیم، همانقدر نیز در حوزه فناوری گام برداشته‌ایم، چنانچه در حوزه کووید ۱۹ نیز تلاش‌های ارزشمندی انجام شده و بیش از ۱۰۰ طرح فناوری به همراه کارهای تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز ارائه شد.

وی با تاکید بر این‌که باید همه تجربیات را به کار گیریم تا بتوانیم در ایام آتی گام‌های موثری برداریم، افزود: ما باید به دانشگاهی افتخار کنیم که علم را بر مبنای عقل و پژوهش مورد توجه قرار داده و دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در این رابطه گام‌های موثری برداشته است.

وی با تاکید بر اهمیت توسعه زیرساخت‌ها و امکانات نیز گفت: در حوزه تکمیل زیرساخت‌ها و تجهیزات نیز طی سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری انجام دادیم که مرکز نوع آوری و شتاب دهی ما یکی از اتفاقات بوده و همچنین مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی  دانشگاه علوم پزشکی تبریز از نظر فضا و تجهزات ظرفیت ویژه‌ای است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اضافه کرد: برای تامین تجهیزات بسیار تلاش کرده‌ایم و در سال اخیر نیز مشکلات ارزی مانع گام‌های موثر شد، اما در ماه‌های اینده سعی خواهیم کرد که اگر گشایشی ایجاد شد همه تجهیزات مورد تعهد خودمان را برای همه مراکز تحقیقاتی تامین کنیم.

وی با اشاره به این‌که خوشبختانه طی سال‌های اخیر، منابع انسانی ارزشمندی به دانشگاه تزریق شده و افرادی که جذب شده‌اند از اچ ایندکس، متوسط شش به بالا برخوردار هستند.

وی با بیان این‌که طی این مدت، پنج مرکز و واحد مستقل و همچنین پژوهشگاه نیز اضافه شده و امسال دو واحد نیز ایجاد خواهد شد، خاطرنشان کرد: این زیرساخت‌ها زمینه را فراهم می‌کند تا در حوزه تحقیقات پایا بمانیم.

صومی با تاکید بر این‌که باید تلاش کنیم تا در سال‌های آتی نیز نام دانشگاه علوم پزشکی تبریز را همچنان در راس دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ببینیم، گفت: پس از دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۴۱ پژوهشگر برتر، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دومین دانشگاه در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بوده که بیشترین تعداد دانشمندان برتر جهان را دارد و اسامی ۲۸ پژوهشگر این دانشگاه در لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفته است.

وی با اشاره بر اینکه در هفته جاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز در رتبه بندی معتبر پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) ، رتبه سوم کشور در بین دانشگاه‎های علوم پزشکی کشور را کسب کرده است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در اکثر رتبه‌بندی‌های بین المللی اعم از رتبه بندی موسسه تایمز، رتبه سایماگو، رتبه بندی لایدن، رتبه‌بندی نمایه مجلات و رتبه سایتیشن و وبومتریکس در رتبه‌های برتر پژوهشی قرار دارد.

وی تاکید کرد: حفظ این جایگاه‌ها نیاز به تلاش بیشتر تمام همکاران دارد و محققان و پژوهشگران حفظ این سر آمدی و برتری را که دانشگاه را تبدیل به دانشگاه نسل چهارم می‌کند، جزو مطالبات خویش قرار دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه از رتبه برتر و سرآمد  دانشگاه در پایش برنامه عملیاتی و رتبه سوم در حوزه آموزش خبر داد و از همه همکاران بخاطر تلاشی که در رشد و ارتقای دانشگاه داشتند، قدردانی کرد.

  • منبع خبر : ایسنا