طرح ۱۳ ساله بزرگراه اهر – تبریز در نقطه پایانی
طرح ۱۳ ساله بزرگراه اهر – تبریز در نقطه پایانی

قصه احداث آزادراه اهر - تبریز از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و با گذشت ۱۳ سال و طی فراز و نشیب‌های فراوان، با تلاش‌های دولت تدبیر و امید در راه رسیدن به نقطه پایانی است.

به گزارش نهال امید، پایین بودن سطح ایمنی جاده‌ها، بالا بودن ترافیک عبوری و متناسب نبودن آن با مشخصات هندسی راه در کنار عامل انسانی از عمده عوامل بروز تصادفات جاده‌ای به شمار می‌رود و جاده اهر – تبریز به علت ایمنی پایین از پرحادثه خیزترین جاده‌های آذربایجان‌شرقی محسوب می شد که هر سال تعداد زیادی قربانی می‌گیرد. 

بزرگراه اهر – تبریز در شمال آذربایجان شرقی با توجه به موقعیت ویژه این منطقه و به لحاظ وجود شهرها و روستاهای پرجمعیت، مناطق گردشگری خاص و حادثه خیز بودن منطقه به دلیل بالا بودن ترافیک عبوری و قرار گرفتن آن در طرح آتی بزرگراه تبریز- اهر- پارس آباد تا مرز جمهوری آذربایجان، از پروژه های مهم و اساسی برای چهار خطه شدن است.

در تبیین اهمیت تلاش دولت تدبیر و امید برای تکمیل بزگراه تبریز – اهر، اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که بیش از ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت چهار میلیون نفری آذربایجان شرقی در محدوده عبور این جاده ۹۰ کیلومتری سکونت دارند.

صحنه ای از یک تصادف در بخشی از جاده تبریز- اهر 

بر اساس آمار پلیس راه آذربایجان شرقی از ابتدای سال جاری تا ۱۴ تیر، ۱۴۹ نفر در تصادفات جاده ای استان کشته شده اند که از این تعداد ۶ درصد معادل ۹ نفر در آزادراه، ۶۳ درصد معادل ۹۴ نفر در راه های اصلی، ۱۶ درصد معادل ۲۴ نفر در راه های فرعی و ۱۵ درصد معادل ۲۲ نفر در راه های روستایی فوت کرده اند و این آمار نشان می دهد که آزادراه و بزرگراه ها برای تردد خودروها امن بوده و آمار تصادفات و تلفات جانی در آن ها خیلی پایین تر از سایر راه ها است.

سهم آذربایجان شرقی از آزادراه های کشور ۱۲ درصد بوده و براساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی استان هم اکنون ۲۸۹ کیلومتر آزادراه در حال بهره برداری و ۴۵۰ کیلومتر نیز در حال احداث بوده و در سال جاری نیز مطالعات امکان سنجی احداث ۳۳۷ کیلومتر آزادراه در مسیرهای مختلف در حال انجام است.

براساس آمارهای این اداره کل، ۸۵۰ کیلومتر بزرگراه در سطح استان وجود دارد که از این میزان ۵۷۰ کیلومتر در حال استفاده بوده و تبدیل ۲۸۰ کیلومتر راه دو خطه به چهار خطه نیز در حال انجام است.

به نظر کارشناسان حوزه راه و شهرسازی تبدیل راه های دو خطه به چهار خطه و جداسازی راه های رفت و برگشت از همدیگر، ۷۰ تا ۸۰ درصد در کاهش آمار تصادفات جاده ای نقش ایفا می کند. 

استاندارد سازی، ارتقای سطح ایمنی و زیر بار ترافیک رفتن بزرگراه اهر – تبریز آرزوی دیرینه مردم این منطقه بوده و بهره برداری از آن می تواند آمار تصادفات و تلفات جاده ای منطقه و استان را کاهش دهد.

بازدید مجید خدابخش استاندار سابق آذربایجان شرقی و جمعی از مدیران استان از بزرگراه اهر – تبریز در مرداد سال ۱۳۹۷ 

چهار خطه کردن بزرگراه اهر- تبریز از سال ۱۳۸۶ به کارفرمایی اداره کل راه و شهرسازی استان آغاز شده و مشاور اجرای این طرح، مهندسین مشاور راهبرد سنا و پیمانکاران آن شرکت های آذرپانیر، میر راه پارس، آذرپینار، پاریزیولارس، سدید پی پل، آذرقلعه، سامان محیط، ناورود، ارزه گستر و ایمن راه ایثار است.

بزرگراه اهر – تبریز به طول حدود ۹۰ کیلومتر و عرض ۲ خطه احداثی آن ۱۱ متر هم اکنون در حال احداث بوده و در آن ۷ دستگاه پل بزرگ و ۲۸۰ آبرو احداث می شود.

 اجرای پل دوم این بزرگراه با ۶ دهانه ۲۱ متری بر روی رودخانه اهر و در حدود یک کیلومتری ابتدای پروژه توسط شرکت «آذرپانیر» در آذر سال ۸۶ با اعتبار ۸ میلیارد و ۲۴۱ میلیون ریال آغاز شد و با صرف ۹ میلیارد و ۷۶۹ میلیون ریال به اتمام رسید و هم اکنون زیر ترافیک رفته است.

اجرای قطعه یک این بزرگراه از انتهای بلوار شهرستان اهر تا گردنه «گویجه بیل» به طول حدود ۱۹.۵ کیلومتر توسط شرکت «میر راه پارس» اواسط تیر سال ۱۳۸۷ با اعتبار ۵۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال آغاز شد و پس از صرف ۳۳ میلیارد و ۵۴۴ میلیون ریال در بهمن سال ۱۳۹۰ به دلیل مشکلات اعتباری و عدم تملک برخی از زمین های واقع در مسیر احداثی با پیشرفت فیزیکی حدود ۱۵ درصد مشمول ماده ۴۸ شد و قرارداد با این شرکت خاتمه یافت.

ادامه اجرای این قطعه توسط شرکت «آذرپینار» از اوایل سال ۱۳۹۱ با اعتبار ۵۵ میلیارد و ۴۴۹ میلیون ریال و تمدید آن در اواسط تیر سال ۱۳۹۳ با اعتبار ۲۰ میلیارد و ۲۵۳ میلیون ریال انجام شد و ۱۶.۵ کیلومتر آن پس از صرف ۶۹ میلیارد و ۱۷۱ میلیون ریال در سال ۱۳۹۱ و ۳ کیلومتر دیگر آن با صرف ۲۵ میلیارد و ۵۷۲ میلیون ریال در پاییز سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.

اجرای لایه های اساس و آسفالت قطعه یک این بزرگراه توسط شرکت «پاریزیول ارس » در آبان سال ۱۳۹۰ با اعتبار ۵۳ میلیارد و ۷ میلیون ریال آغاز و از سوی این شرکت ۳۶ میلیارد و ۲۵۱ میلیون ریال برای این کار هزینه شد و ادامه آن را شرکت «سدید پی پل» با اعتبار ۵۵ میلیارد ریال بر عهده گرفت و پس از صرف ۵۱ میلیارد و ۹۱۳ میلیون ریال از سوی این شرکت به بهره برداری رسید.

اجرای محدوده گردنه گویجه بیل یعنی از انتهای قطعه یک بزرگراه اهر – تبریز تا ابتدای قطعه ۲ الف (کیلومتر ۱۹.۵ تا ۲۳ ) در تیر سال ۱۳۹۹ به شرکت توسعه منابع آب و انرژی تحویل زمین شده و این شرکت در حال تجهیز کارگاه است.

بازدید محمدرضا پورمحمدی، استاندار فعلی آذربایجان شرقی از بزرگراه اهر – تبریز در مرداد سال ۱۳۹۸

اجرای قطعه ۲ الف از انتهای گردنه گویجه بیل تا نرسیده به سه راهی «بیلوردی» ( کیلومتر ۲۳ تا ۳۳ ) به طول حدود ۱۰ کیلومتر توسط شرکت «آذر قلعه» در اوایل اسفند سال ۱۳۹۳ با اعتبار ۱۴۲ میلیارد و ۷۷۹ میلیون ریال آغاز شد و با صرف ۱۷۲ میلیارد و ۷۰۶ میلیون ریال از کیلومتر ۳۱ تا ۳۳ اواخر سال ۹۷ و از کیلومتر ۲۳ تا ۳۱ در پاییز سال ۹۸ بهره برداری شد.

قطعه ۲ ب از محل نرسیده به سه راهی بیلوردی تا سه راهی خواجه ( کیلومتر ۳۳ تا ۶۷.۵) بطول حدود ۳۴.۵ کیلومتر توسط شرکت «سامان محیط » از اوایل تیر سال ۱۳۹۴ با اعتبار ۷۰۵ میلیارد و ۶۷۳ میلیون ریال آغاز و با صرف ۳۹۰ میلیارد و ۱۶۲ در قالب قرارداد ۳ ساله کیلومتر ۶۰ تا ۶۷.۵  اواخر سال ۹۶ و کیلومترهای ۳۳ تا ۳۹ و ۵۷ تا ۶۰ اواخر سال ۹۷ و کیلومتر ۴۷.۵ تا ۵۷ در پائیز سال ۹۸ به بهره برداری رسیدند.

عملیات اجرایی قطعه ۳ از سه راهی خواجه تا سه راهی اهر ( کیلومتر ۶۷.۵ تا ۹۰ ) به طول حدود ۲۲.۵ کیلومتر توسط شرکت «ارزه گستر» در اوایل سال ۱۳۸۸ در قالب قرارداد ۳۰ ماهه با اعتبار ۱۲۷ میلیارد و ۶۷۵ میلیون ریال آغاز و ۱۴۱ میلیارد و ۷۲۱ میلیون ریال برای آن صرف شد و به منظور سرعت بخشی در کار، باقیمانده عملیات اجرایی این قطعه توسط شرکت «ناورود» در اوایل سال ۱۳۹۴ با اعتبار ۱۹۹ میلیارد و ۷۴۷ میلیون ریال در قالب قرارداد یک ساله آغاز و از سوی این شرکت برای اجرای آن ۲۱۱ میلیارد و ۷۶۵ میلیون ریال هزینه شد.

ادامه عملیات اجرایی این قطعه از سوی شرکت «ایمن راه ایثار» از پاییز سال ۹۷ با مبلغ قرارداد ۱۸ میلیارد و ۶۱۵ میلیون ریال در قالب قرارداد ۹ ماهه آغاز و ۲۰ میلیارد و ۴۲۵ میلیون ریال برای آن هزینه شد.

کیلومتر ۸۳ تا۹۰ قطعه ۳ اواخر سال ۹۲، کیلومتر ۸۱ تا ۸۳ پاییز ۹۴، کیلومتر ۶۷.۵ تا ۷۵.۵ پاییز سال ۹۶، کیلومتر ۷۵.۵ تا ۷۷ اواخر سال۹۷ و کیلومتر ۷۷ تا ۸۱ این بزرگراه تابستان سال ۹۸ به بهره برداری رسیدند.

القصه طرح بزرگراه اهر – تبریز در ۱۳ سال از عمر پرفراز و نشیب خود هم اکنون به ۸۲.۶۳ درصد پیشرفت خود رسیده و اگر عزم، اراده و همتی جدی وجود داشته باشد می تواند به سرانجام برسد.

  • منبع خبر : ایرنا