طرح نهایی باغ باغشمال از میان ۵۰ طرح بین المللی انتخاب شد/ نقش موثر باغشمال در کاهش آلودگی هوای تبریز
طرح نهایی باغ باغشمال از میان ۵۰ طرح بین المللی انتخاب شد/ نقش موثر باغشمال در کاهش آلودگی هوای تبریز

یکی از سه طرح برتر مسابقه بین المللی طراحی باغ باغشمال تبریز به عنوان طرح نهایی اجرای این باغ انتخاب شد.

به گزارش نهال امید محمد عزتی معاون شهرسازی شهردار تبریز با اعلام این خبر، گفت: اجرای طرح باغ باغشمال تبریز که در طرح تفصیلی و جابجایی پادگان تبریز به مساحت ۱۰ هکتار فضای سبز شهری پیش بینی شده بود، سال گذشته یک مسابقه بین المللی از طریق معاونت شهرسازی و شهرداری منطقه ۳ تبریز و زیر نظر دفتر مسابقات وزارت راه و شهرسازی برگزار شد که در نهایت سه طرح به عنوان طرح های برتر برگزیده شد.

او ادامه داد: بر این اساس طی جلساتی که با حضور شهردار تبریز، نایب رئیس شورای شهر، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، حوزه معاونت عمران و سازمان پارکها تشکیل شد، مقرر شد که این باغ در سال ۹۹ وارد فاز اجرایی شود.

عزتی با اشاره به ایده مدنظر شهرداری تبریز در انتخاب طرح برتر، عنوان کرد: ایده ای که مورد نظر مدیریت شهری است، حفظ ابنیه موجود شهری به عنوان خاطرات تاریخی است. جایی که به واسطه وجود پادگان قدیمی تبریز، اصطلاحاتی همچون خیابان ارتش و سه راهی ارتش از گذشته به آنجا اطلاق شده و از طرفی این باغ، خاطره ای از باغشمال قدیمی تبریز که یکی از باغات قدیمی و تاریخی تبریز است، مطرح بوده است.

او ادامه داد: در این مسابقه بین المللی ایده هایی که مطرح شده، برای حفظ تاریخ و گذشته تبریز بوده است و طرحی که منطبق بر اهداف تاریخی و هویت شهر تبریز بوده، انتخاب شده است. در این مسابقه ۵۰ طرح از معماران داخل و خارج از کشور ارائه شده بود که در نهایت سه طرح انتخاب و سال گذشته جوایز و تقدیرنامه های این طراحان برتر اهدا شد و اکنون از بین این سه طرح، طرح مدنظر مدیریت شهری را انتخاب کردیم تا وارد حوزه اجرایی شود.

معاون شهرسازی شهردار تبریز، گفت: در جلسه امروز، صاحبان طرح های اول و دوم دعوت شدند و در مورد طرح های خود توضیح دادند و در نهایت طرحی که منطبق بر اهداف و خواسته های مدیریت شهری بود، انتخاب و مقرر شد که در سال ۹۹ نقشه های اجرایی آن از طریق معاونت محترم عمرانی تهیه و عملیات اجرایی آن از همان سال انجام شود.

عزتی در ارتباط با زمان تحویل کامل این محوطه به شهرداری، یادآور شد: از مدیریت محترم پادگان خواهش می کنیم که در تحویل محل به شهرداری تسریع شود چراکه اگر از پدیده ویروس کرونا رد شویم، به مانند هر سال آلایندگی و وارونگی هوا را خواهیم داشت.

او افزود: با توجه به اینکه حدود سه ماه از هر سال وضعیت آب و هوای تبریز اینگونه است و موجب تعطیلی مدارس و ادارات می شود، اگر این ۱۰ هکتار زودتر تحویل داده شود و شهرداری روی آن سرمایه گذاری و هزینه کند، باغشمال به عنوان بزرگترین پارک مرکز شهری تبریز قطعا در کاهش آلایندگی شهر موثر واقع خواهد شد.

  • منبع خبر : شهریار