طرح جدید شهرداری تبریز برای بازآفرینی محله «چوخورلار» در کوتاه‌ترین زمان
طرح جدید شهرداری تبریز برای بازآفرینی محله «چوخورلار» در کوتاه‌ترین زمان

شهرداری تبریز این روزها برنامه‌های ویژه‌ای در حوزه بازآفرینی شهری و بهسازی بافت فرسوده در دست اجرا دارد. بر اساس آمارهای موجود، ۴۲۰ هزار نفر از جمعیت تبریز در مناطق خطرناک حاشیه شهر ساکنند. ۲۰ هزار نفر از این شهروندان در معرض خطر جدی هستند و هیچ راهی به‌جز تغییر محل سکونت آنها وجود ندارند.

به گزارش نهال امید، ایرج شهین باهر در این باره می‌گوید: در طرح بازآفرینی شهری که از سوی دولت تدارک دیده شده است زمین‌هایی از سوی اداره کل راه و شهرسازی با هدف احداث مسکن‌های جایگزین و جابه‌جایی بافت فرسوده واگذار خواهد شد. برای اجرای این طرح فراخوان داده شده و چند شرکت آماده همکاری و ساخت‌وساز هستند. حدود ۶ هزار واحد جدید در طرح بازآفرینی احداث می‌شود که عملیات ساخت آن ها به‌زودی آغاز خواهد شد.

شهرداری تبریز چندی پیش از احداث واحدهای جدید در بافت فرسوده با همکاری یک شرکت ترکیه‌ای خبر داده بود، اما تاکنون این طرح محقق نشده است.

ایرج شهین باهر در این باره بیان می‌کند: با وجود تلاش‌های یک‌ساله برای انعقاد قرارداد با این شرکت چون نتوانستیم از دولت زمین بگیریم امکان ساخت فراهم نشد. اما با بخش‌نامه اخیر در بازآفرینی شهری و با توجه به واگذاری زمین از سوی اداره راه و شهرسازی می‌توانیم دوباره مذاکرات را با شرکت ترکیه‌ای آغاز کنیم.  

او از اجرای طرحی دیگر برای حذف بافت فرسوده محله چوخورلار خبر می‌دهد و می‌گوید: شهرداری تبریز اقدام به شروع پروژه ۵/۲ هکتاری کرده که روشی زودبازده است و برای اولین بار انجام خواهد شد. در گذشته برنامه‌هایی که برای نوسازی بافت فرسوده تدوین شده‌ بودند، کارایی لازم را نداشتند، چراکه پارامترهای تدوین‌شده با توانایی اقتصادی ساکنان بافت فرسوده همخوانی نداشت. قطعا فردی که در محدوده بافت فرسوده زندگی می‌کند، توانایی پرداخت اقساط حتی بدون بهره را هم ندارد. به همین دلیل، طرح‌های بازآفرینی با شکست مواجه می‌شوند.

بر این اساس، در حال اجرای طرحی هستیم که بر پایه آن اقدام به تملک و خرید یکی از بدترین بافت‌های فرسوده در منطقه ۴ شهرداری تبریز به قیمت روز از ساکنان می‌کنیم. در مرحله بعد عملیات تخریب و آواربرداری به طور کامل انجام می‌شود و در نهایت زمین‌های مورد نظر به قطعات مختلف برای فروش تقسیم خواهد شد تا مالکان به صورت اشتراکی از محل پولی که شهرداری برای خرید زمین‌های مسکونی پرداخت کرده است، اقدام به ساخت واحدهای مسکونی ۳ تا ۴ طبقه کنند.  

او درباره ضمانت اجرایی چنین طرحی بیان می‌کند: طرح ۵/۲ هکتاری شهرداری تبریز در منطقه ۴ تنها کار اجرایی است که می‌تواند ضمانت اجرایی داشته باشد. هرچند شهرداری‌ها منابع ذخیره ندارند و ممکن است تسریع در اجرا با مشکلاتی مواجه شود اما توقف نخواهیم کرد. چرا که تملک بافت فرسوده علاوه بر استقبال سرمایه‌گذاران از زمین‌های آماده، درآمد خوبی را هم نصیب شهرداری می‌کند.

شهرداری با خرید املاک فرسوده و تخریب و آماده‌سازی برای فروش به سرمایه‌گذاران می‌تواند تا ۲۰۰ درصد سود کسب کند. از سوی دیگر وقتی سرمایه‌گذاران و سازندگان اقدام به ساخت‌وساز کنند، از ناحیه صدور پروانه هم برای شهرداری درآمد کسب می‌شود که هم برای مردم و هم برای شهرداری برد است.

ایرج شهین‌باهر درباره زمان اجرای این طرح هم بیان می‌کند: ۳۰ تا ۴۰ درصد از زمین‌ها تملک شده است و تا خرداد سال ۹۹ همه اراضی تملک خواهند شد تا دو و نیم هکتار بافت فرسوده به صورت یکجا اصلاح شود.  

  • منبع خبر : شهریار