طرح توسعه بهره برداری از آب ارس نیازمند ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار است
طرح توسعه بهره برداری از آب ارس نیازمند ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار است

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح توسعه بهره برداری از آب رودخانه مرزی ارس هزینه شده است، گفت: تکمیل این طرح نیازمند ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر است.

به گزارش نهال امید، یوسف غفارزاده افزود: تا به امروز آبگیر و ایستگاه پمپاژ اصلی طرح توسعه بهره برداری از ارس با ظرفیت ۵ مترمکعب در ثانیه، خط انتقال آب به قطر ۲ هزار میلی متر و طول ۳۵ کیلومتر اجرا شده است.

وی از ساخت سدهای گلفرج و گردیان، هر کدام با ظرفیت ۱۰ میلیون مترمکعب به عنوان دیگر اقدامات انجام شده در راستای اجرای این طرح یاد کرد.

وی اظهار کرد: در این طرح همچنین ۹ باب ایستگاه پمپاژ اصلی، خطوط انتقال درجه ۲ با طول بیش از ۱۰۰ کیلومتر و مخازن خاکی و بتنی با ظرفیت حدود ۳۲۰ هزار مترمکعب اجرا شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی، هدف از اجرای طرح توسعه بهره برداری ارس را استفاده از حقآبه جمهوری اسلامی ایران و استفاده حداکثری از پتانسیل آبی رودخانه ‏های مرزی، تامین آب کشاورزی و ایجاد شبکه آبیاری و زهکشی به میزان ۱۶ هزار و ۱۷۰ هکتار با حجم آب قابل برنامه ریزی ۱۰۲ میلیون مترمکعب در سال اعلام کرد.

وی هدف مرزی اجرای طرح توسعه بهره برداری ارس را آبرسانی به ۹ هزار و ۵۷۰ هکتار  از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی در مناطق مرزی و پایین دست رودخانه ارس ذکر کرد..

غفارزاده یادآوری کرد: طرح توسعه بهره برداری از آب ارس ۸۰ میلیارد تومان بدهی دارد.

وی گفت: این طرح در سال ۱۳۸۰ آغاز شده و هم اکنون دارای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی است و پیش بینی می شود سد گردیان و ۳ هزار و ۳۶۰ هکتار از دشت یکانات در اواخر بهمن به بهره برداری برسد.

رودخانه مرزی ارس به طول بیش از یکهزار کیلومتر از ارتفاعات “بین گول” ترکیه سرچشمه گرفته و پس از عبور از خاک ایران و جمهوری های آذربایجان و ارمنستان وارد دریای خزر می شود.

  • منبع خبر : ایرنا