ضرورت نقش‌آفرینی تبریز در بازار جهانی مبادلات آثار هنری
ضرورت نقش‌آفرینی تبریز در بازار جهانی مبادلات آثار هنری

یک فعال فرهنگی با بیان این‌که باید تلاش کنیم تا هنر تبریز، در بازار جهانی مبادلات آثار هنری سهمی داشته باشد، اظهار کرد: شهرمان اکنون چنین سهمی ندارد و اگر هم داشته باشد، صرفا در دست واسطه‌ها است. سید قاسم ناظمی با بیان این‌که اکسپوی هنری تبریز یک رویداد پربرکت و ارزش آفرین است، گفت: […]

یک فعال فرهنگی با بیان این‌که باید تلاش کنیم تا هنر تبریز، در بازار جهانی مبادلات آثار هنری سهمی داشته باشد، اظهار کرد: شهرمان اکنون چنین سهمی ندارد و اگر هم داشته باشد، صرفا در دست واسطه‌ها است.

سید قاسم ناظمی با بیان این‌که اکسپوی هنری تبریز یک رویداد پربرکت و ارزش آفرین است، گفت: تبریز، قدمت بسیاری داشته و اهالی آن به نگهداری آثار هنری و به خصوص آثار تجسمی علاقه دارند، از این رو برگزاری رویداد اکسپوی هنری لازمه این شهر محسوب می‌شود که متاسفانه بسیار دیر شروع شده است.

وی افزود: برای فروش آثار هنری باید بازار عرضه و تقاضا، طوری طراحی شود که مخاطبان بتوانند آثار موردعلاقه خود را به راحتی پیدا کنند، اما این امر، تاکنون میسر نشده و هنرمندان بومی غالبا فاقد گالری هنری بوده و حتی یک مرکز عرضه مناسب آثار را هم ندارند و به جای آن‌که آثار هنری بر روی دیوار مردم باشد، در کارگاه و یا خانه هنرمندان، خاک می‌خورد.

وی ادامه داد: اگر اقدام جهت برگزاری اکسپو تبریز در زمان مناسب انجام می‌گرفت، با فرهنگ سازی بهتر، مخاطبان بالفعل خود را پیدا می‌کرد و وضعیت هنرهای مختلف در تبریز بهتر از شرایط کنونی بود.

رئیس اسبق حوزه هنری آذربایجان‌شرقی با گلایه از این‌که هنرمندان ماهر تبریزی برای فروش آثار خود به کشورهای خارجی سفر می‌کنند، گفت: مخالف مهاجرت و گسترش هنر تبریز به سایر نقاط نیستیم، اما نباید بگذاریم که این سرمایه‌های گرانبها در شهر خود، از یاد بروند، و هنرمندان بومی باید در هر نقطه‌ای از دنیا، علاقه و عرق خود به فرهنگ و شهر خود را فراموش نکنند؛ لازمه این امر برگزاری رویدادهایی چون اکسپوی هنری است.

وی با تاکید بر حمایت از اکسپوی هنری تبریز، اظهار کرد: امیدواریم که سیاستمداران و مسئولان اجتماعی شهر تبریز قدر فرصتی که اکسپوی هنری تبریز برای اعتبار بخشی به هنرهای تجسمی فراهم کرده را بدانند و از حمایت‌های خود دریغ نکنند، زیرا می‌توان از این فرصت، برای تعالی فرهنگ تبریز، به خصوص حوزه هنرهای تجسمی استفاده کرد.

وی با بیان این‌که اکسپوی تبریز موجب گردش هنری و فرهنگی می‌شود، افزود: تا زمانی که آثار هنری به فروش نرسد، نباید توقع داشته باشیم که هنر تجسمی تبریز بتواند صاحب جایگاه و امتیاز شود. 

این نویسنده و پژوهشگر متذکر شد: در حالی که برخی از بخش‌های هنری و شیوه‌های موسیقی تبریزی را شهرها و کشورهای دیگری به نام خود ثبت می‌کنند، تبریز روز به روز، به یک شهر بدون هیچ جایگاهی برای علم و فرهنگ تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: امیدوارم که پنجمین دوره اکسپوی هنری تبریز با وجود محدودیت‌های کرونایی با موفقیت برگزار شود تا هنر تبریز در سطح ملی مطرح شده و این برند به توسعه فرهنگ و هنر شهر منتهی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت اقتصادی جامعه، اظهار کرد: قیمت‌ آثار هنری در رونق فروش آثار هنری تاثیر دارد و با در نظر گرفتن ذائقه عموم مخاطبان، اگر قیمت‌ها متعادل شود، افراد بیشتری توان خرید پیدا کرده و جریان فروش رونق می‌یابد.

ناظمی گفت: برپایی کارگاه آموزشی در کنار اکسپو، بسیار سودمند خواهد بود و هنرمندان و علاقه مندان می‌توانند با راه‌های تبدیل ارزش‌ آثار هنری آشنا شوند.

  • منبع خبر : ایسنا