صرفه‌جویی ۱۰۷ مگاواتی شهروندان تبریزی، راهکار تابستان بدون خاموشی
صرفه‌جویی ۱۰۷ مگاواتی شهروندان تبریزی، راهکار تابستان بدون خاموشی

شرکت توزیع نیروی برق تبریز با تشریح برنامه‌های پاسخگویی بار سال 99، اعلام کرد: صرفه‌جویی 107 مگاواتی در بخش‌های مختلف، تابستانی بدون خاموشی را برای مشترکان برق تبریز در پی خواهد داشت.

به گزارش نهال امید، روابط‌عمومی شرکت توزیع نیروی برق تبریز اعلام کرد: با توجه به محدودیت‌های تولید برق و همچنین افزایش شدید رشد مصرف برق، صنعت برق همچنان با چالش گذر از پیک تابستان مواجه است و گذر بدون خاموشی از پیک تابستان در کشور، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این راستا استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور، مورد تاکید مسئولان وزارت نیرو و شرکت توانیر است. هر ساله جهت گذر از پیک تابستان، طرح‌هایی با عنوان برنامه‌های پاسخگوئی بار از سوی شرکت توانیر جهت اجرا به شرکت‌های برق سراسر کشور ابلاغ می‌شود.

جهت گذر از پیک بار تابستان سال ۹۹، مطابق تکلیف ابلاغی شرکت توانیر، شرکت توزیع نیروی برق تبریز به مقدار ۳۳ مگاوات کاهش بار از محل همکاری مشترکین خانگی و تجاری در اجرای برنامه‌ی پاسخگویی بار توسط نهادهای تجمیع‌کننده و به مقدار ۷۴ مگاوات نیز کاهش بار از محل سایر برنامه‌های پاسخگویی بار مشترکین صنعتی دیماندی، کشاورزی، اداری دیماندی و سایر مصارف دیماندی را به انجام خواهد رساند که تحقق این امر مستلزم همکاری تنگاتنگ سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌های مرتبط و تمامی مشترکین محترم است.

پتانسیل‌سنجی و اولویت‌بندی اجرای طرح‌های موثر و زودبازده با هماهنگی‌های انجام یافته با استانداری آذربایجان‌شرقی، شرکت توانیر، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، هیئت امنای شهرک‌های صنعتی، شرکت پخش فراورده‌های نفتی، واحدهای صنعتی بالاخص واحدهای صنعتی با دیماند بالای یک مگاوات و شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی استان در دستور کار این شرکت قرار دارد و امید است با همکاری‌های تمامی ذینفعان، تابستان ۹۹ را بدون دغدغه‌ی خاموشی سپری کنیم.

کلیات چارچوب و حوزه‌ی عمل برنامه‌های پاسخگویی بار جهت کاهش و کنترل پیک شبکه‌ی سراسری در تعرفه‌های مختلف صنعت برق در این گزارش آمده است و مشترکان می‌توانند در طرح‌های پاسخگوئی بار شرکت کرده و از مزایا و پاداش‌های آن بهره‌مند شوند.

مشترکین صنعتی دیماندی در سه بخش برنامه‌ی ذخیره‌ عملیاتی، برنامه‌ کاهش/قطع بار برنامه‌ریزی شده صنایع (شامل جابجایی تعطیلات هفتگی از روز جمعه به یکی از روزهای کاری هفته، کاهش بار برنامه‌ریزی شده در ساعات اوج بار شبکه، کاهش/قطع بار برنامه‌ریزی شده ۲۴ ساعته -مانند انجام تعمیرات وتعطیلات سالانه- و تعیین ساعت کار برنامه‌ریزی شده) و برنامه‌ی استفاده از مولدهای اضطراری (خود تامین) اجرا می‌شود.

بخش مشترکین کشاورزی نیز با هدف مشارکت مشترکین تاثیرگذار در پیک بار شبکه‌ی سراسری و مدیریت سمت تقاضا برنامه‌ی کاهش/قطع بار برنامه‌ریزی شده کشاورزی در قالب دو برنامه‌ی قطع بار برنامه‌ریزی شده مشترکین چاه آب کشاورزی (تعرفه ۳- الف) و کاهش بار برنامه‌ریزی شده مشترکین دیماندی کشاورزی (تعرفه‌های ۳-ب و ۳-ج) برای مشترکان تعرفه‌های کشاورزی تدوین شده است.برنامه‌ کاهش بار برنامه‌ریزی شده مشترکان عمومی و سایر مصارف و برنامه‌ی استفاده از مولدهای اضطراری(خود تامین) نیز برنامه‌های بخش مشترکان دیماندی اداری را تشکیل می‌دهند.

مشترکین سایر مصارف (تجاری) دیماندی نیز مشمول برنامه‌ی کاهش بار برنامه‌ریزی شده‌ی مشترکین عمومی و سایر مصارف و برنامه‌ی استفاده از مولدهای اضطراری (خود تامین) می‌شوند.

مشترکین دیماندی ایستگاه‌های پمپ گاز فشرده CNG نیز می‌توانند با رعایت مصرف از مزایای برنامه‌ی قطع بار برنامه‌ریزی شده مشترکین ایستگاه گاز طبیعی فشرده استفاده کنند.مشارکت در دو برنامه به صورت همزمان در صورتی مجاز خواهد بود که دو برنامه با یکدیگر تداخل زمانی نداشته و مشترک دارای پروفایل بار حداقل ساعت به ساعت باشد. همچنین شرکت‌های توزیع مجاز می‌باشند، مشترکانی که در برنامه‌های پاسخگویی بار مشارکت نکنند را برای پایداری شبکه‌ی سراسری برق در اولویت مدیریت بار اضطراری قرار دهند.

مشترکین خانگی و تجاری غیر دیماندی نیز با عمل به توصیه‌های مصرف بهینه برق، و مشارکت در برنامه‌ پاسخگویی بار مشترکین خانگی و تجاری از طریق تجمیع‌کننده‌ها سهم قابل توجهی در کاهش پیک بار سال ۹۹ خواهند داشت.