صادرات غیر نفتی ایران به ۳۸٫۷ میلیارد دلار رسید
صادرات غیر نفتی ایران به ۳۸٫۷ میلیارد دلار رسید

رئیس کل گمرک ایران گفت: ارزش صادرات غیر نفتی ایران در سال جاری با رشد 37 درصدی به رقم ۳۸ میلیارد و ۷۰۳ میلیون دلار رسید.

به گزارش نهال امید ، علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی امروز در نشست خبری با اشاره به عملکرد ۱۰ ماهه تجارت خارجی اظهار داشت: در این مدت۲۳۴ هزار اظهارنامه وارداتی به وزن ۳۳ میلیون تن بوده که ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش وزنی دارد. ارزش این حجم واردات ۴۱ میلیارد و ۴۷۳ میلیون دلار با ۳۴ درصد رشد وجود داشت.

وی در مورد صادرات گفت: ۵۴۰ اظهارنامه صادراتی وجود داشته که وزن آن ۱۰۰ میلیون تن بوده و ۷ درصد رشد دارد، ارزش این کالاها ۳۸ میلیاردو ۷۰۳ میلیون دلار با رشد ۳۷ درصدی بوده است.

رئیس کل گمرک در پاسخ به سوال گزارش نهال امید در مورد واردات مرغ‌های آلوده از ترکیه گفت: برخی انبارهای اختصاصی وجود دارد که زیر کلید گمرک است، برای اینکه کالا در دسترس تولید کننده و مصرف باشد، از انبارهای اختصاصی استفاده می‌شود. در این پرونده‌ ۲۲ تن مرغ به کشور وارد شد، این مرغ‌ها در یک سردخانه که مورد تایید خود سازمان نظام پزشکی بوده است.

وی گفت: تقریباً حدود ۲۰۰ روز مرغ ها در انبار مانده است. قرار بود مجوز را دام پزشکی صادر کند که به طول انجامید. نهایتا سردخانه به شکلی است که کالاهای دیگری در آن وجود دارد بعداً گمرک متوجه شد که کالاها در انبار وجود ندارند و خارج شده است بعد از بررسی‌های صورت گرفته دامپزشکی اعلام کرد که کالاها نمی توانند مورد استفاده باشد و توزیع شود. مرغ ها در تهران و یکی از شهرهای دیگر رفته بود و جمع آوری شده است. طبق بند الف ماده ۱۱۳ قانون امور گمرکی و قانون مبارزه با قاچاق اعلام جرم کردیم ارزش این کالاها نیز معادل ۱۴ میلیارد و ۵۵۵ میلیون ریال بوده است.